• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifieke Gegevensvalidatie lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFRAP

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
209
Probleem
Ik heb een dynamische Excel Afdelingsdata tabel.
Hierin is een kolom: Afdeling opgenomen.
Indien er mensen op de afdeling bijkomen kan deze tabel groeien en als er mensen weggaan zal deze tabel krimpen.
Kolom: Afdeling is dus niet statisch.

Naast / Boven deze tabel heb ik een Database-Selector staan waarmee ik de Min en Max salaris van een afdeling kan presenteren met als Selector: Afdelingsnaam en Geboorte datum.
Gebruikte functie:
- Laagste Salaris => =DBMIN ( Database ; Header Selector ; Filters )
- Hoogste Salaris => =DBMAX ( Database ; Header Selector ; Filters )

Onder Afdeling zou ik met behulp van een Gegevensvalidatielijst (Selector) de namen die in de tabel onder Afdeling staan willen tonen.
Hier zitten echter 3 randvoorwaarden aan:
1. In de gegevensvalidatielijst mogen geen dubbele waarden zitten
2. Wanneer de tabel wijzigt, moeten de gewijzigde waarden zich ook in de gegevensvalidatie lijst tonen
3. De gegevens validatielijst moet zich alfabetisch tonen.

Huidige oplossingen die niet voldoende gebruikersvriendelijk zijn:
1. Kopie tabel van Afdeling zonder dubbele waarden.
Nadeel:
- Kopie tabel is niet dynamisch. Moet dus eigenlijk voor elk gebruikt opnieuw worden samengesteld
2. Draaitabel met item: Afdeling
Nadeel:
- Gebruikers kunnen nu meerdere namen selecteren
- De selectie tabel moet naast de afdelingstabel staan anders kan er data over elkaar heen komen waardoor er data verdwijnt.
3. Gebruik maken van een Matrix-tabel (Op een verborgen blad)
Op verborgen blad heb ik een matrix-tabel die de waardes dynamisch uit kolom: Afdeling in een enkelvoudig gesorteerd overzicht geeft.
Als tweede een Gegevensvalidatielijst gemaakt die met deze verborgen matrix-tabel de waardes aanbied.
Nadeel:
- De matrix tabel kan ik niet in een Excel tabel plaatsen. Hierdoor moet ik voor de gegevensvalidatie-lijst meer cellen opnemen dan dat de matrix-tabel lang is.
- In de gegevensvalidatie lijst ontstaan lege cellen.

Functie die ik in de matrix-tabel gebruik:
{=ALS.FOUT(INDEX(SORTEREN(Tbl_Data_vb3[Afdeling];1;1);VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(SORTEREN(Tbl_Data_vb3[Afdeling];1;1);$C$1:C1;0));0));"")}
waarbij:
DBF_Sel het tabblad is waar de Excel-tabel met kolom Afdeling in kolom D staat.
en kolom C de kolom is op mijn verborgen blad als zijnde mijn koppeltabel


Vraag
Wie weet een manier om een dynamische Selector alfabetisch en zonder dubbele waarden aan te bieden?

(In bijgevoegd voorbeeld de 3 beschreven halve oplossingen.)
 

Bijlagen

  • Databasefuncties mbv Dummy-DRT-Matrix.xlsx
    40,4 KB · Weergaven: 22
Mag ik een tip geven: probeer je tekst voortaan wat te beperken. Dit schrikt toch wel af, ik heb ook niet alles aandachtig gelezen.

In bijlage misschien een optie voortbordurend op jouw optie 3, het hulpblad var. Hier heb ik nu een tabel neergezet die de unieke afdelingsnamen uit de lijst destilleert en sorteert.
- I.v.m. privacy heb ik alle namen verwijderd
- Je kent wel de functie SORTEREN, maar niet de functie UNIEK? Terwijl die jouw hele complexe matrixfunctie overbodig maakt... dus versimpeld.
- De gegevensvalidatie(lijst) heb ik INDIRECT gemaakt, door het einde van de lijst te laten afhangen van het aantal afdelingsnamen. Heb er ook een paar toegevoegd om te testen.

Bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Databasefuncties mbv Dummy-DRT-Matrix (AC).xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
@AlexCEL
Dank voor de suggestie en een gevuld voorbeeld retour.
Ik kan hier weer mee verder, duimpje

Zo zie maar weer dat 365 meer waarde heeft :)

(Tabel is een dummy voorbeeld dus geen specifieke personen dus geen AVG problemen)
 
Geen echte namen dus, gelukkig maar. Kwam zo echt over...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan