windows 10 ziet ssd als verwisselbare media

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Berichten
804
Beste leden,

een tijdje terug heb ik mijn media pc voorzien van een SSD ( zat voorheen een HDD in ) met windows 10 erop. Alles gaat lekker snel, en ik helemaal blij.

Het viel me alleen op dat de SSD ineens in de system tray staat als verwisselbare media, en ik er bijna op had geklikt toen ik een externe HD wilde afkoppelen.

Voor de rest werkt de pc prima, maar ik neem aan dat de ssd niet daar thuis hoort, het is inmiddels een interne schijf die ik niet wens af te koppelen.

Hoe kan ik dit verhelpen ? Ik las op google wel dat ik iets in het register moest gaan lopen "klooien " maar dat ging mij een beetje boven mijn pet.

Pc is een medion MT14, met windows 10. SSD is een western digital van 120 GB.
 
Wat had je dan precies gevonden?
 
Microsoft adviseert dit:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/3083627/internal-sata-drives-show-up-as-removeable-media

Symptomen
Interne SATA-apparaten (harde schijven of SSD) kunnen worden weergegeven als verwisselbare media in de taakbalk.
Oorzaak
Of er een apparaat wordt beschouwd als verwisselbare wordt bepaald door het BIOS van uw systeem en hoe de diverse SATA-poorten op het moederbord worden gemarkeerd. Het beschikbare stuurprogramma rechtstreeks inspecteert SATA-poorten en acht apparaten aangesloten op deze poorten 'extern' als verwijderbare apparaten gemarkeerd. Niet alle stuurprogramma's hiervoor, die een mogelijke oorzaak voor beschadiging of gegevensverlies van kan zijn

Oplossing
Eerst controleren en beschikbare BIOS-updates van de fabrikant van uw PC te installeren. Als er geen beschikbaar zijn, kunt u deze stappen als u wilt wijzigen de manier waarop het beschikbare stuurprogramma oppervlakken apparaten op bepaalde poorten:

Open een opdrachtprompt met beheerdersbevoegdheden.
In het opdrachtpromptvenster, typ de volgende opdracht in Enter treffers: devmgmt.msc
Identificeren het SATA-apparaat dat u wilt dat het beschikbare stuurprogramma rekening te houden met interne en open de eigenschappen voor dit apparaat door te klikken en te selecteren onder schijfstations, Eigenschappen.
Noteer het busnummer van de uit het overzicht met eigenschappen ("1" in het onderstaande voorbeeld).
3083630.png


......
Voor Windows 8 en hoger:
Typ de volgende opdracht in het geopende opdrachtpromptvenster en druk op Enter:

reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci\Parameters\Device" /f /v TreatAsInternalPort /t REG_MULTI_SZ /d x

Waarbij x overeenkomt met het nummer van de Bus u hebt genoteerd in stap 4.

Maak eerst een herstelpunt aan, dan kun je altijd terug.
Een image maken is ook OK, als je maar terug zou kunnen naar voor de aanpassing.

Als je problemen hebt om de code te gebruiken, kom hier vragen en leg je exacte probleem daarvan toe.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zeker. Echter gezien deze tekst: "Ik las op google wel dat ik iets in het register moest gaan lopen "klooien " maar dat ging mij een beetje boven mijn pet" en de uitleg in post 3, dacht ik dat TS een iets langere aanloop (iets meer lezen over dit onderwerp) nodig had om zaken uit te voeren. Maar als dat in één keer en snel lukt, mij prima.
 
Wat had je dan precies gevonden?

deze link o.a http://woshub.com/internal-ssd-sata-drive-shows-removable/



@ Route99: heb ik gedaan, en opnieuw opgestart, ssd staat nog steeds ( helaas ) als verwisselbare media.

@Senso: dat klopt, op google staat veel, soms teveel. Ik heb al eerder bijna een pc bijna om zeep geholpen met de goed bedoelde adviezen op google zelf ( die uiteraard alles behalve goed bedoeld waren ). Vandaar dat ik speciaal hier advies kom vragen :).
 
Heb je ook die code aangepast?
En heb je in het register gecheckt of de waarden wel er in gekomen zijn?
 
Ook de moeite genomen de rest van de tips uit gelinkt artikel te controleren en / of installeren zoals de moederbord chipset-drivers etc..?
Daarvoor hoef je niks in het register te doen maar kan het wèl oplossen...
 
Ik heb de code inderdaad aangepast zoals was omschreven, ik kreeg een melding dat de sleutel succesvol was toegevoegd ( gelijk gecheckt daarna ), vervolgens opnieuw opgestart.

Chipset drivers, bios zijn up to date, via de website van medion gecheckt ( moest daar typenummer invullen, kreeg vervolgens de lijst tevoorschijn ).
 
Ben je zeker dat je de SSD op een SATA-bus hebt aangesloten die voor je moederbord/BIOS als 'intern' KAN gemerkt worden.
Lees de tekst die route99 in zijn post #3 heeft gezet nog eens door ...daar zit het probleem én de oplossing in verborgen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan nog eens kijken, maar ben er vrijwel zeker van dat het correct is aangesloten. Op dezelfde aansluiting heeft eerder een normale harde schijf aan gezeten, deze stond toen niet gemerkt als hardware veilig verwijderen in de system tray.

( excuus overigens voor de late reacties elke keer, echte leven is een beetje hectisch )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan