• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem controle van rechthoek of 3 hoek in het bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.
@glenn,
Voor de zoveelste keer, al staan ze de andere kant van dat werkblad en hebben ze de vorm van een wit hondje met een roze strik, I DON'T CARE.
Ik ga voor de inhoud.
Op éénvoudig verzoek maak ik er anders zo'n hondje van.

In verband met die link, een comment is een shape, net zoals covid19 een virus is, maar probeer het omgekeerde niet te beweren.
 

Bijlagen

  • Aantekening 2020-10-26 025342.png
    Aantekening 2020-10-26 025342.png
    15,5 KB · Weergaven: 31
  • th (3).jpg
    th (3).jpg
    12,9 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Dat was de truc, zag geen code dus dacht aan iets handmatigs.
Toch nog iets leuks/nuttigs. :d:d

Edit: Zo wordt je laatste comment niet meer geselecteerd.
Code:
Sub VoorHSV()
Dim c As Object
   For Each c In ActiveSheet.UsedRange.SpecialCells(xlComments)
      With c.Comment.Shape
         .AutoShapeType = msoShapeHeart        'maak er een hartje van
         .Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 0, 0)    'rode kleur
         .Fill.Transparency = 0.25               'een beetje doorzichtig
         .Line.ForeColor.RGB = RGB(0, 0, 0)      'randkleurtje
         .Line.Weight = 6                        'randdikte
      End With
   Next
End Sub
Kleinigheidje.
 
Laatst bewerkt:
ik had de 1e inderdaad handmatig gedaan en met de macro-recorder opgenomen.
Dan was het gewoon kwestie van de code nog een beetje op te schonen, maar zat met die shaperange, die jij nu totaal niet gebruikte.
Dan nog een loopje er rond.
Leuke samenwerking.
 
:thumb:

Ik kan dat handmatig helemaal niet vinden.
Hoe en waar is me een raadsel.
 
het begint met het icoontje "vorm wijzigen" toe te voegen aan je werkbalk "snelle toegang" of ergens anders.
Resultaat is dat je dat icoontje daar in het lichtgrijs met een drill-dwon ziet staan, dus niet selecteerbaar.
Dan selecteer je de vorm van je comment, misschien moet je een 2e keer selecteren, want je moet ergens op de rand staan.
Nu is dat icoontje wel zichtbaar en met er op te klikken ben je vertrokken.
,
 

Bijlagen

  • Aantekening 2020-10-26 221539.png
    Aantekening 2020-10-26 221539.png
    81,6 KB · Weergaven: 33
  • Aantekening 2020-10-26 222421.png
    Aantekening 2020-10-26 222421.png
    19,9 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Waarom leggen ze de to buiten de cel.
Maar bedankt wist niet dat ik de vorm kon aanpassen.
Zeg cow18 waar staat bij u het icoontje vorm wijzigen
Ga een vb bestand je maken met het uitleg er over zodat ik het later nog eens kan terug kan bekijken als ik het nodig heb.
Maar waar vind ik de namen van de vormen ?
 
Commentaar voeg je toe aan een cel om duidelijkheid te verschaffen over de functie of over de manier van invoeren.
Je kan kiezen dat die commentaar ofwel altijd ofwel enkel zichtbaar is als je in die cel staat.
Dan hangt die als het ware boven je scherm, maar naast die cel, anders kan je die niet meer zien.
(Natuurlijk kan je die commentaar (deels) doorzichtig maken, maar dat zou dan dweilen met de kraan open zijn).
Dus waarom staat die naast de cel : leesbaarheid, leesbaarheid, leesbaarheid
Het is nooit de bedoeling geweest die commentaar systematisch te gaan gebruiken als extra opslagruimte voor informatie, dat is toch wat jij hier doet.
Daarvoor heb je toegang tot tig werkbladen van +1.000.000 rijen bij +16.000 kolommen.

Je kan googelen naar alle mogelijke vormen, door "msoShapeHeart" in te tikken in de zoekbalk en je zal binnen de 3 zoekresultaten wel een goeie hint vinden.
Google is your best friend, not me. Dus beantwoord ik verder geen vragen van jou over vormen, dat is al 2/3e van deze topic zo en toch heb ik er soms van afgeweken, de aard van het beestje.

Met HSV (en andere helpers) is dat anders, dat is uitwisseling van ideeën tussen gelijkgestemden, we dagen elkaar ook soms uit om het onmogelijke waar te maken, maar dat is dan "for the fun" en met wederzijds respekt. Dan is er duidelijk tweerichtingscommunicatie en volgt er een schouderklopje of een opgestoken duim, als het ondenkbare toch gelukt is.
Ik werd een tijd terug, door de moderator (niet de beheerders;)), vriendelijk verzocht om de toon in mijn reactie, vooral richting jou, vriendelijk te houden. Daar heb ik me tamelijk aan gehouden, maar ook dat heeft zijn limieten. Het siert de moderator, dat hij, na jouw klacht enkel een waarschuwende vinger naar jou heeft opgestoken. Als ik het zo lees, dan is het ongeveer 5 voor 12 !
 
Laatst bewerkt:
Of zeg dan eens hoe ik als ze over de feestdagen bewegen of selecteer ik te zien krijg welke feestdag het is. Elke tip is welkom
 
via het controle-menu kan je
- ofwel voor alle opmerkingen (2e optie)
- ofwel voor iedere opmerking apart (1e optie), het grijze wordt zwart als je op een cel met commentaar staat !
kiezen voor permanent zichtbaar ofwel enkel tijdens het er over bewegen met de muis of cel selecteren
 

Bijlagen

  • Aantekening 2020-10-27 064350.png
    Aantekening 2020-10-27 064350.png
    8,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar wat is nou eigenlijk de bedoeling van glda19? Waar dient de code precies voor?
 
goeie vraag :thumb:
Ik laat glda19 liever zelf antwoorden, misschien heb ik zelf wel last van de befaamde "blinde vlek".
 
Wat ik graag wil weten is welk probleem we hier precies aan het oplossen zijn. Ik zie dat je iets met de commentaar vakjes van de cellen wilt, maar het is mij niet duidelijk wat je precies probeert te bereiken. Misschien is je probleem makkelijker op een geheel andere manier op te lossen dan middels commentaar in de cel.
Dus beschrijf eens zo goed mogelijk wat de bedoeling is., dan kunnen we eens kijken welke oplossingen er mogelijk zijn.
 
@ jkpieterse Eindelijk iemand die eens een normale vraag stelt .

Wat is eigenlijk de bedoeling dat wanneer de gebruiker over de dagen met feestdagen gaat hij te zien krijgt welke feestdag het is.
Maar in mij laatste bestand staat er een oplossing met die commentaar. De top en links iets verleggen en het probleem is opgelost.

Maar indien er een netter oplossing is weet ik het graag.
Waar voor dient anders die commentaar
 
Laatst bewerkt:
@glda19; ik kan lezen in tegenstelling tot jou.

Zie #69 dus en lees.
 
Eindelijk iemand die eens een normale vraag stelt .

:D :D en dan deze opmerking van TS :D

Moet ik toch nog lachen om dit draadje... dank!
 
Hsv daar gaan we weer met uw haat stop ermee man ik geef je aan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan