Bureaublad iconen verschuiven na opstarten Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lambout

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2013
Berichten
65
Hallo,

Ik heb sinds kort (ongeveer 1,5 week) het probleem dat de iconen op mijn bureaublad verschuiven na het opstarten.
Zover ik weet heb ik sinds deze verandering alleen de externe bureaublad aan de taakbalk vastgemaakt i.v.m. werk, zodat ik er snel bij kan.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd te doen zonder succes.
- het vinkje uitgezet bij 'thema's mogen bureaublad pictogrammen wijzigen'.
- het verwijderen van IconCache.db en het daarna weer verversen van de bureaublad
- het uitzetten van 'pictogrammen automatisch schikken'

Nu lees ik dat ik waarschijnlijk een programma moet installeren om de iconen de bewaren op hun locaties.

Is er een methode waar ik overheen heb gekeken? Is het koppelen van de externe bureaublad aan de taakbalk het probleem?

Alvast bedankt.
 
Welke Windows is dit? Dit had ik vroeger in Windows 8.0 en 8.1 ook ook, heel vreemde bug.

Het leek te gebeuren doordat ik mijn monitor pas aanzette nadat Windows was opgestart. Zodra ik eerst de monitor aanzette en de computer opstartte ging het gel goed.
Vaak was het maar een pictogram die één hokje verschoof, maar in enkele gevallen stond alles op een hoop.

Met Windows 10 heb ik er geen last meer van.
 
Het heeft idd. te maken met het 'scherm' dat de PC detecteert als hij opstart ... als vb. met een extern beeldscherm werkt met een groot werkblad, groter dan dat op je laptop en je zet daar iconen over het ganse oppervlak (vb. hele rij onder mekaar links) en op je laptop heb je een kleiner werkoppervlak dan zal bij het opstarten Windows die iconen herschikken om ze op het kleinste scherm te krijgen.
Het feit dat je achteraf dat bureaublad misschien weer wil geven op het grotere scherm kan Windows niet weten bij het opstarten. Voor de layout van je iconen op één of meerdere werkbladen ben je dus gebonden aan je kleinste scherm en zijn mogelijkheden.

Er bestaan inderdaad software-pakketten die specifiek zorgen voor meerdere werkbladen en die dat wel kunnen bewerkstelligen omdat ze de plaats van de iconen opslaan en de andere bureaubladen niet 'actief' worden gevoeld bij de opstart van Windows zelf, want dat pakket start maar achteraf, leest zijn instellingen uit en presenteert je de mooi geschikte, bewaarde desktop(s).
 
Welke Windows is dit? Dit had ik vroeger in Windows 8.0 en 8.1 ook ook, heel vreemde bug.

Het leek te gebeuren doordat ik mijn monitor pas aanzette nadat Windows was opgestart. Zodra ik eerst de monitor aanzette en de computer opstartte ging het gel goed.
Vaak was het maar een pictogram die één hokje verschoof, maar in enkele gevallen stond alles op een hoop.

Met Windows 10 heb ik er geen last meer van.

Het betreft Windows 10 Pro. Ik heb hier nooit eerder last van gehad, sinds 1 week dus wel
 
Het heeft idd. te maken met het 'scherm' dat de PC detecteert als hij opstart ... als vb. met een extern beeldscherm werkt met een groot werkblad, groter dan dat op je laptop en je zet daar iconen over het ganse oppervlak (vb. hele rij onder mekaar links) en op je laptop heb je een kleiner werkoppervlak dan zal bij het opstarten Windows die iconen herschikken om ze op het kleinste scherm te krijgen.
Het feit dat je achteraf dat bureaublad misschien weer wil geven op het grotere scherm kan Windows niet weten bij het opstarten. Voor de layout van je iconen op één of meerdere werkbladen ben je dus gebonden aan je kleinste scherm en zijn mogelijkheden.

Er bestaan inderdaad software-pakketten die specifiek zorgen voor meerdere werkbladen en die dat wel kunnen bewerkstelligen omdat ze de plaats van de iconen opslaan en de andere bureaubladen niet 'actief' worden gevoeld bij de opstart van Windows zelf, want dat pakket start maar achteraf, leest zijn instellingen uit en presenteert je de mooi geschikte, bewaarde desktop(s).

Thuis maak ik gebruik van een 27 inch monitor. Dit is juist groter dan op het werk. Wat u zegt is dat Windows bij het opstarten automatisch de iconen rangschikt op de grootte van de externe bureaublad, heb ik dat ongeveer correct? Gaat het ontkoppelen van de externe bureaublad van de taakbalk dan helpen met het probleem?
 
Laat aub. dat quoten achterwege ... ik lees wel onderaan wat ik schreef mocht ik het vergeten zijn. Gebruik de knop 'Reageer op bericht' bovenaan links aub ? Leest rustiger en prettiger.

Wat is voor jou extern bureaublad :
  1. een app met die naam die je toelaat een PC op afstand te bedienen ?
  2. of een extern scherm dat je aan je laptop hangt om groter beeld te hebben.

Indien 1. -> nee, dat heeft er niets mee te maken
Indien 2. -> op moment van opstarten past je PC het 'bureaublad' en de icoontjes erop aan als ze niet op het scherm kunnen dat Windows bij de opstart kan detecteren en bij een laptop is dat zijn eigen scherm.
 
Excuses
Het gaat hier uiteraard om het eerste. Vanuit huis een pc op afstand te bedienen.
Ik heb deze nu losgekoppeld van de taakbalk maar het is zoals u zegt niet opgelost.

Kan het dan mogelijk ook vanuit een windows of Nvidia update komen?
 
Als ik mijn resolutie verander van 2560x1440 naar 1920x1080 dan lijken de iconen zich (bijna) op de oude manier te plaatsen, even een update. Verder nog geen oplossingen
 
Welke oplossing wil je nog ?
Is dit eigenlijk een laptop ?

Als je nu het tweede scherm gebruikt : wat zie je dan gebeuren ?
Gooit hij die terug allemaal door elkaar of staan ze gewoon op een kleiner gedeelte als de grootte van dat scherm: m.a.w. met de layout van het kleine scherm op het grote scherm ?
 
Enige oplossing die ik wil is dat de iconen zich niet verplaatsen na het opstarten, of in ieder geval niet resetten nadat ik de posities aanpas.
Het lijkt erop alsof de iconen nu bewaard zijn in hun positie (links en boven in beeld), maar als ik dit aanpas (naar bijvoorbeeld alles links in beeld) en de pc herstart, resetten de iconen zich weer naar voor de aanpassing.

Het betreft geen laptop maar een desktop.
Ik heb ook geen tweede scherm.
 
Je kan ook Desktoprestore daarvoor gebruiken. (ook voor Windows 10(!))

TIP: Zelfs met Desktop Restore geinstalleerd, gooit Windows soms iconen op een willekeurige plaats op het bureaublad. Als dat zo is, nadat je de iconen hersteld hebt met Desktop Restorer, verplaats dan handmatig 1 icoon naar een andere plaats en terug. Windows zal dan uiteindelijk de plaats onthouden.
 
@lambout In je post nr. #5 schreef je : "Thuis maak ik gebruik van een 27 inch monitor. Dit is juist groter dan op het werk." En nu schrijf je dat het een desktop is en dat je maar één scherm hebt ...
Uit zo'n verwarde communicatie valt niets op te maken. Ik pas ...
 
DesktopOK is ook zo'n programma. Moet eerlijk zeggen dat ik aan het verhaal geen touw kan vastknopen.
 
En ik vind dit programma weer erg prettig: ReIcon

Die man/vrouw maakt echt zo'n mooie simpele app's, bijna altijd portable, zouden anderen een voorbeeld aan moeten nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je wat mooi zou zijn.
Als die programma's niet alleen de positie zouden onthouden, maar ook zouden controleren op de inhoud van de icoontjes (link, plaatje).
Of zouden aangeven als er icoontjes teveel, of te weinig zijn.
 
@lambout In je post nr. #5 schreef je : "Thuis maak ik gebruik van een 27 inch monitor. Dit is juist groter dan op het werk." En nu schrijf je dat het een desktop is en dat je maar één scherm hebt ...
Uit zo'n verwarde communicatie valt niets op te maken. Ik pas ...

Wat begrijp je niet?
Thuis gebruik ik een 27 inch monitor. Op het werk hebben we gewoon PC's staan waar ik gebruik van kan maken. Hiervan zijn de schermen kleiner dan de scherm die ik thuis heb.
Ik maak thuis gebruik van de EXTERNE BUREAUBLAD om mijn werk af te maken.

Voor de duidelijkheid:
Thuis 1 PC met 1 Scherm waar ik externe bureaublad op gebruik om werk op te verrichten.
...
 
Ah OK... capito !
En ja, dan kan ik bevestigen dat het 'gebruik' van Remote Desktop (Extern bureaublad) inderdaad dit soort herschikkingen van iconen tot gevolg heeft.
Heb dat vroeger héél veel gebruikt (PC Anywhere, Teamviewer, Remote Desktop, ...), door de jaren héén alles gekend en dat was (en is nu nog blijkbaar ?) één van de gevolgen daarvan : niets aan te doen bij mijn weten.
 
Ik gebruik nu Desktoprestore, wat Dorado suggereert. Bij het opstarten zijn de pictogrammen weer verward, maar nadat ik "restore desktop" gebruik, herstellen de pictogrammen zich weer.
Dit lijkt voor nu de oplossing. Ik vind het heel apart dat zo een bug nog kan bestaan bij Windows, en dat er een andere app gebruikt moet worden om het te herstellen..
 
Ik vind het heel apart dat zo een bug nog kan bestaan bij Windows
Dat weet je niet 100% zeker. En je moet nu eenmaal veel improviseren als je met Windows werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan