• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

patje8

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
428
Ik heb een bestand gemaakt om het verbruik van een artikel in detail te bekijken.

In cel B1 vul ik het artnr in.
Hierna krijg ik via een formule de tabel A5:G25 ingevuld. (Formule is niet in voorbeeld bestand ingevoegd).
Het is de bedoeling dat ik daarna kolom H invul. Dus als ik achter een bepaald lot een kruisje zet in kolom H moet de tabel I5:O25 ingevuld worden met de gegevens uit tabblad Verbruik.
Heb geprobeerd en het lukt met enkel als ik cel H7 aankruis.
Wie kan me helpen?
 

Bijlagen

  • test verbruik.xlsx
    37,7 KB · Weergaven: 36
Ok, dan zijn bepaalde functies die hier erg handig zouden zijn nog niet beschikbaar (m.n. FILTER)

Dan zoiets voor I7?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Verbruik!$A:$A;KLEINSTE(ALS(Verbruik!$H$2:$H$9=INDEX($B$7:$B$25;VERGELIJKEN("x";$H$7:$H$25;0));RIJ($2:$9));RIJ(A1)));"")
Matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

Voor invullen van de rest van de tabel kun je de eerste kolomverwijzing aanpassen naar hetgeen je wilt weergeven.
 
Deze formule klopt niet want ik krijg 4 lijnen met verbruik maar het moeten er maar 3 zijn.
De onderste lijn met datum verbruik 26/01/20 is van de 2de lotnummer en deze moet enkel verschijnen als ik een kruisje zet in cel H8.
 
De formule is prima, maar doet schijnbaar nog niet wat je wilt.

Ik zie 4 lotnummers F3H141743 in je lijst op tabblad verbruik staan.

Mag je mij vertellen waarom er schijnbaar ééntje dan niet weergegeven hoeft te worden, oftewel WAAROM 26/01/20 de uitzondering is.
 
Omdat 26/01/20 een andere dag van levering heeft, nl 20/02/20 ipv 13/01/20.
 
Ok, op die fiets.

Dan wordt de formule wat langer..
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Verbruik!$A:$A;KLEINSTE(ALS((Verbruik!$H$2:$H$9=INDEX($B$7:$B$25;VERGELIJKEN("x";$H$7:$H$25;0)))*(Verbruik!$N$2:$N$9=INDEX($A$7:$A$25;VERGELIJKEN("x";$H$7:$H$25;0)));RIJ($2:$9));RIJ(A1)));"")
 
Ben iets te voorbarig geweest.
Als ik de formule in mijn bestand ingeeft dat doet hij het niet voor alle artikels.
Enig idee?
 
Mijn gok: verwijzingen niet goed aangepast... De RIJ(A1) moet zo blijven. De rest moet je aanpassen aan je eigen bestand.

Of artikelnummers met spatie erachter? M.a.w. geen overeenkomst gevonden?
Niet als matrix ingevoerd?
 
Kan het te maken hebben met het lotnummer?
Als dit met een letter begint is er geen probleem maar met een getal dan lukt het niet.
 
Geen bijlage?

Kan problemen opleveren als een getal is opgeslagen als tekst.
 
voorbeeld bestand
 

Bijlagen

  • test verbruik.xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 17
Dit bestand klopt niet met het grote bestand dat je weer verwijderd hebt en dan gaat elke suggestie weer de mist in omdat je niet weet hoe je dit soort complexe formules moet toepassen. Je vergelijkt tekst met getallen en dat werkt niet. Dus plaats een representatief voorbeeld inclusief de tab 'factuur' en zonder tig duizend rijen.
 
Laatst bewerkt:
Vermijd samengestelde cellen.

Waarom geen draaitabel ?
 

Bijlagen

  • __verbruik_snb.xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 9
Ik maak de formule nog wat complexer. Het was inderdaad een kwestie van een getal met tekst vergelijken. En let op: de combinatie in je voorbeeld komt niet voor, dus geeft geen uitkomst. Maak van de datum maar eens 30-11-21 en kijk na invoeren van onderstaande wat er gebeurt (N.B. weer als matrixfunctie invoeren)
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Verbruik!$A:$A;KLEINSTE(ALS((Verbruik!$H$2:$H$9=TEKST(INDEX($B$7:$B$25;VERGELIJKEN("x";$H$7:$H$25;0));"000000000"))*(Verbruik!$N$2:$N$9=INDEX($A$7:$A$25;VERGELIJKEN("x";$H$7:$H$25;0)));RIJ($2:$9));RIJ(A1)));"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan