• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tussenliggende waarden optellen excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoepW

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2020
Berichten
49
beste Allemaal,

voor een kolommen reeks kom ik niet uit hetvolgende, de waarden optellen welke tussen in dit geval >8 en <=10 en >10 zijn. heb al zitten stoeien met sumproduct en dat soort zaken echter resulteert in een te complexe oplossing naar mijn gevoel.

een wellicht eenvoudige oplossing zal voorhanden zijn...

bij voorbaat dank voor de genomen moeite !
 

Bijlagen

  • Book1 - kopie.xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 23
Bedoel je de aantallen of de optelling?
Je voorbeeld brengt daar geen duidelijkheid over omdat wat je invulde in beide gevallen niet goed is.

Kijk naar:
SOM.ALS
SOMMEN.ALS
AANTAL.ALS
AANTALLEN.ALS
 
Laatst bewerkt:
bedoel de optelling van de waarden , en moet je helaas tegenspreken dat het voorbeeld klopt :) misschien heb ik het niet helemaal goed geformuleerd.
concreet bedoel ik de optelling van de waarden welke tussen de 8 en 10 liggen en alles meer dan 10 ( om het voorbeeld te hanteren )

maar wel al dank voor je snelle respons !
 
Dan klopt het nog niet.
De optelling van kolom C met voorwaarden >8 en <=10 levert 19 op omdat alleen de 9 en 10 eraan voldoen.
Het aantal is dus 2 en de som is 19.
 
Laatst bewerkt:
beste ,

heb even het geheel "uitelkaar "getrokken, wellicht verduidelijkt dit enigzins
 

Bijlagen

  • Book1 - kopie.xlsx
    23,2 KB · Weergaven: 26
Dan begrijp ik niet waarom je kennelijk die 12 meetelt in >8 <=10.
Kennelijk is me je bedoeling nog steeds onduidelijk.
 
die reken ik mee omdat van die betreffende cel de waarde van 8 tot 10 moet worden meegenomen en alles meer dan 10 pas meetelt in de volgende kolom
 
Ook volgens mij klopt de optelling niet, de logica hierboven ontgaat mij.

In beide kolommen: 12 ligt niet tussen 8 en 10, dus WAAROM telt dit volgens jou WEL mee als waarde tussen 8 en 10.
 
Laatst bewerkt:
wat kolom C moet doen is hetvolgende;
van 0 tot 8 is resultaat 0
van 8 tot 10 is resultaat 2 ( range >8 <=10 / 10-8 = 2 )
van 10 tot 12 is resultaat 2 ( Range >10 / 10 - 8 - 2 ) waarbij het gedeelte van voorgaande regel reeds is opgeteld en niet dubbel moet hebben.

de spraak verwarring zit in het volgende, 12 ligt niet tussen 8 en 10 inderdaad maar toch is het resultaat 2 wat ik hier moet hebben. laat ik het anders formuleren

bij 0 tot 8 kost iets 1 x een factor
bij 8 tot 10 kost iets 1,1 een factor
bij meer dan 10 kost iets 1,2 een factor , waarbij het gedeelte 8 tot 10 van voorgaande regel reeds berekend is tegen factor 1,1
 
Ok dan, nu is het mij duidelijk denk ik. Een optie voor optellen van waarden tussen respectievelijk 8 en 10, en groter dan 10.
Code:
=SOMPRODUCT((C$4:C$13>8)*(C$4:C$13-8)-(C$4:C$13>10)*(C$4:C$13-10))
=SOMPRODUCT((C$4:C$13>10)*(C$4:C$13-10))
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je respons !!

dit is wat ik bedoelde.

excuses voor de onduidelijkheid , zal volgende keer beter mijn best doen :D
 
Geen probleem, soms duurt het even voordat we elkaar begrijpen... we komen er meestal wel uit.

Nog 1 opmerking: ik ontdekte nog dat het nog niet helemaal goed ging met de eerste formule dus ik heb een gecorrigeerde versie neergezet in post #10.
 
Dan is het meer dan prettig dat we allemaal even de tijd nemen om elkaar te begrijpen :D zeker in deze bizare tijd !

nogmaals dank en wellicht tot de volgende vraagstelling

Groet,

Joep
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan