.DAT bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik heb Outlook 2016.
Eén van mijn contactpersonen krijgt af en toe .DAT bestanden van me, die ik niet verzonden heb.
Hoe komt dit en hoe te vermijden?
 
Wat zijn dat dan? Bijlages bij een verzonden bericht? Inhoud? Ik heb geen Outlook. Lees op internet:

1. Go to the To: field and right-click on the email address you’re sending to.
2. Select Open Outlook Properties.
3. Find Internet Format, then click on Send Plain text only.
4. Click on OK in order to save your changes.
 
Ontvangt uw contactpersoon deze bestanden via mails, terwijl u helemaal geen mail verstuurd heeft?
Of zitten de bestanden als bijlage bij een mail die u verzonden heeft (zonder deze bijlage toe te voegen)?
 
19hunter: ik heb die mails helemaal niet verstuurd!
En dan staat iets dergelijks bij:
Screenshot 2020-10-22 134301.png
als zou ik geantwoord hebben op een bepaalde mail (die ik in werkelijkheid nooit heb zien passeren, dus nooit beantwoord heb)
 
Dan lijkt dus je email adres ergens misbruikt te worden.
Wijzig je wachtwoord.
 
Heb je #6 ook gelezen?
 
Kan ook email spoofing zijn... dan hoef je geen wachtwoord te hebben om dat uit te voeren...
Dus: Het verzenden van email met een bepaald email adres kan een email adres van een ander zijn... dat proces is niet normaal niet beveiligd.

Als je uit de header van de oorspronkelijke mail een dader ip adres kunt destilleren kun je hooguit een abuse mail sturen naar de provider die dat ip adres beheert.
 
Als je zelf de mail niet verstuurd hebt, dan is het inderdaad raadzaam om je wachtwoord te veranderen.
@route99 Met email-spoofing is het niet zo, dat de client van degene laat zien dat ie erop geantwoord heeft. Want geen wachtwoord.
 
Bij daadwerkelijke spoofing zal het wijzigen van het wachtwoord inderdaad niet helpen.
 
Je kunt het ww aanpassen, maar als de mails bij die persoon blijven komen, is de kans op spoofing vrijwel 100%.

Er is een kleine kans dat je systeem met een virus/keylogger oid besmet uit.... formeel zou je dat uit moeten sluiten....
Want dan zou de meegluurder (m/v) achter je nieuwe wachtwoord kunnen komen.
 
Dus, samengevat, ik kan er niets aan doen? Zolang het bij die .DAT bijlagen blijft is het denkelijk geen ramp?
 
Fysieke toegang? Hier onmogelijk, tenzij één van mijn honden de dader is :eek:
 
RogerS: geen optie, ik verzend alles als HTML. Text te veel beperkingen.
 
Dus, samengevat, ik kan er niets aan doen? Zolang het bij die .DAT bijlagen blijft is het denkelijk geen ramp?
Als het niet in jouw mail zit, traceerbaar, dan lijkt spoofing het meest voor de hand liggend, zeker als je je wachtwoord al veranderd hebt en de mails blijven komen.
De hond heeft het zeker niet gedaan... er is een hele kleine kans op een key logger, maar als je netjes met de PC om gaat is die kans extreem laag.

En... mail kunnen slim in elkaar zitten... iets namaken ook een reply, het kan allemaal...
Het is niet voor niets dat er zoveel mensen in nagemaakte zaken stappen.
Soms kun je echt de verschillen haast niet zien...
Dat bleek recent nog: Met de telefoon spoofing worden vooral digibeten de fuik van de namaak helemaal ingezogen, zie de recente Kassa uitzending.
Ze spoofen daar het echt ING telefoon nummer....
Onder bepaalde omstandigheden gaan mensen voor de bijl.
De schrik is zo groot.... veel van die mensen komen die fuik niet meer uit.

Gelukkig is dat met mail spoofing meestal niet zo, maar is het wel vervelend als jouw mail adres er voor misbruikt wordt.
 
Als je wilt uitsluiten of het inderdaad het bekende .dat probleem is of dat er toch mogelijk een indringer actief is. Vraag dan eens aan een ontvanger van een dergelijke bijlage welke mailclient hij/zij/x gebruikt? Indien geen Outlook dan is het 99,9999999% het voornoemde probleem. Indien Outlook, dan is er mogelijk toch meer aan de hand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan