Computer hangt onder spanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
235
Mijn nog onder XP Home draaiende Asus laptop uit de F3J-series heeft kuren als er druk op staat.

Bij het opstarten met de netspanning aangesloten wordt bij de 1e poging een donkergrijs scherm getoond waarna alleen een noodstop nog redding brengt.
De 2e poging blijft hangen terwijl er een flauw beeld getoond wordt waarbij Windows geladen zou worden. Weer een noodstop...
De 3e poging mislukt eveneens in het F8-scherm wanneer >Normaal starten< gedrukt wordt. Als er toch geen noodstop was...
Hehe, de 4e poging lukt eindelijk weer via het F8-scherm >Normaal starten< waarbij Windows weer goed doorstart zonder verdere problemen. In geen enkele situatie werden schijfcontroles gemeld.
Latere startpogingen slagen eveneens mits binnen een bepaald tijdsbestek. Een uurtje wegwezen is er echter niet bij, de storing treedt weer op. Grrrr!

Start ik de computer op met alleen accustroom dan is er geen probleem.

Deze vervelende dienstweigering is overgebleven na een volledig nieuwe opbouw van station c: vanuit de aanwezige recovery. Deze was noodzakelijk omdat de computer het herhaaldelijk liet afweten, hangers op de meest onverwachte plaatsen. Letterlijk overal heb ik al gezocht en uitgeprobeerd maar dit euvel blijft opbreken.

Enkele technische gegevens voor de dokter: een Intel Centrino Core Duo T7200' 2 Ghz processor, een 160 Gb SATA harde schijf, 2 Gb geheugen, een ATI Mobility Radeon X1600' 256 Mb grafische kaart.

Wie, o wie weet dit raadsel op te lossen?

Bedankt alvast voor het inspannende meedenken,

Pimpernel.
 
Gebruik je de oorspronkelijke voeding en kabel nog ? of is die recent vervangen ?
 
Hallo

Cristaldiskinfo al eens op de harddisk losgelaten ??? (status dient uiteraard goed te zijn)

Memtest is ook altijd nuttig , al vermoed ik dat dit o.k. zal zijn ....

Laptop is hopelijk ooit al eens zuiver/stofvrij gemaakt.

De t° c.p.u. alsook g.p.u. eens controleren met b.v.b. speccy.

En zoals reeds eerder vermeld ... de voeding eens controleren (desnoods eens belasten m.b.v. gloeilamp en uitgangsrimpel controleren met multimeter)

Mocht dit zo 123 niet mogelijk zijn voor u ... er eventueel eentje lenen ???

Peter
 
Bij het opnieuw installeren van drivers werd de accustroom misschien gedetecteerd als zijnde leeg. Een laptop sluit dan al snel af en zonder reden te geven. Wat fabrikanten schrijven is: bij problemen met de accu de laptop stroomloos maken. Door de batterij er uit te halen met adapter er uit en de aan/uit knop ingedrukt te houden tot er geen LED meer brand en dan een kopje koffie te wachten.

Bij fabrieksinstellingen, dus herstel van het besturingssysteem moeten er weer talloze updates en fixes worden uitgevoerd. Misschien zit het daarop vast. Voer dus zo veel als mogelijk de updates uit en niet allemaal tegelijk als dat kan. Bekijk ook bij geschiedenis van updates of deze allemaal lukken.

Fouten kunnen zich herhalen als Snel opstarten (fast boot) staat ingeschakeld of een andere vorm van slaapstand. Ik vraag mij af of u deze even kan uitschakelen.

De eenvoudigste manier om de slaapstand in of uit te schakelen, is door de opdracht Prompt te gebruiken. U moet het als beheerder uitvoeren: klik met de rechtermuisknop op de knop "Start" en selecteer de juiste optie. Om de slaapstand uit te schakelen, typt u bij de opdrachtprompt "powercfg –h off" en drukt u op "Enter". Dit schakelt deze modus uit, verwijdert hiberfil.sys van de harde schijf en schakelt de optie voor snel opstarten van Windows 10 uit (die ook deze technologie gebruikt en niet werkt zonder Hibernate). Om de slaapstand in te schakelen, typt u op dezelfde manier "powercfg –h on" in de opdrachtprompt.

Bron: https://nl.pentegroup.com/4614-how-to-enable-or-disable-hibernate-mode-in-windows-10

Windows repareren kan met deze opdrachten;
1) sfc /scannow
2) dism /online /cleanup-image /restorehealth
Plus chkdsk /scan, of het equivalent via Verkenner, om (alléén fouten in) het bestandssysteem te repareren. Sporen en sectoren repareren kan de schijf onbruikbaar maken.
Het opstarten vanaf een Windows installatieschijf kan het opstarten vaak automatisch repareren na de landinstellingen en voordat de opties komen van waar Windows moet worden geïnstalleerd en of u de reparatie opties wilt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hangende computer met netstroom

Wat een rijke bron van kennis en/of ervaring is het HelpMij-forum toch! Maar of de hulpzoekers daarvoor ontvankelijk zijn? We doen ons best...

Enige aanvullende informatie: de computer is vanwege de veiligheid en de ouderdom volledig afgesloten van de buitenwereld. Er staat dan ook geen beveiligingssoftware meer op. Na de uitgevoerde recovery is alleen Service Packet 3, dat ik nog had, geïnstalleerd. Andere updates alsnog installeren is dus niet zo eenvoudig meer evenals online-gaan.

Er is geen installatiesoftware aanwezig, de computer is destijds afgeleverd met alleen de 2 recovery-CD's en eentje met drivers, etc., die door recovery ook gebruikt werd.

Het stroomgarnituur is nog het originele exemplaar. De computer is, hoewel bijna 14 jaar oud, altijd zeer zorgvuldig behandeld, relatief weinig gebruikt en staat vrijwel altijd op een vaste, stofarme plek. In feite dus een desktop voor uitsluitend huiselijke zaken. En ja, vrij regelmatig ontstoft m.b.v. de stofzuiger.

Eén van de suggesties, 'sfc /scannow' heb ik al uitgevoerd: het proces werd afgerond zonder enige melding. Ik neem aan dat alles dan in orde is?

Suggesties, dat de oorzaak in Windows zou schuilen, lijken mij vreemd: meteen na het inschakelen hangt de computer al. Dan is Windows toch nog niet in beeld?

In het boot-menu heb ik de instelling Quick boot uitgeschakeld. Het nuttige effect heb ik nog niet kunnen waarnemen.

De andere tips zal ik nog uitproberen. Iedereen alvast bedankt,

Pimpernel.
 
Het bootmenu bedient de Setup instellingen neem ik aan. Snel opstarten betekent dan: de uitgebreide geheugen controle overslaan en het is iets anders dan de meestal standaard ingestelde slaapstand "Snel opstarten" die je bij Energiebeheer, Geavanceerd, Bepalen wat de Aan/Uit knop doet, Instelling weergeven die nu verborgen zijn (of zoiets). Gewoon uitschakelen van de slaapstand met genoemde opdracht maakt het Snel opstarten ook onmogelijk dus dat zou daarmee snel te regelen zijn zonder instellingen overal te veranderen. Snel opstarten slaapstand, kan een update proces hinderen en dat is Servicepak 3 dus. Wat het laatste betreft vraag ik mij twee dingen af; is het installeren van SP3 verder goed gegaan, dus was het voor de juiste Windows versie en niet voor een bepaalde andere computer, was de DVD beschadigd of werd aan de vereisten voldaan? Ten tweede, als het voor die tijd goed ging dan kan u tot 14 dagen dacht ik, het servicepak weer ongedaan maken. Raadpleeg zeker ook de driver pagina van de fabrikant van de laptop want dan kan u eerdere firmware, ook UEFI bios en andere fixes ophalen die de laptop compatibel zouden kunnen maken met het Servicepak. Daarna weet ik het niet meer maar zou opnieuw beginnen na schijfcontrole, eerst herstel, dan zoeken naar aangepaste drivers en firmware bij Asus, vervolgens verbinding maken met Internet en beginnen met updaten van Windows. Schakel bij Update het updaten van software van derden uit zodat u geen ongeschikte drivers binnenhaalt. Schakel ook van tevoren slaapstand mogelijkheden uit tot dat de updates allemaal geïnstalleerd zijn. Bekijk dan waar het niet verder zou gaan met de computer normaal kunnen opstarten. Slaapstand en Snel opstarten worden geassocieerd met problemen van zowel niet af willen sluiten als niet opstarten. Misschien kan u in de Setup van de laptop Energiebeheer opties als S2, S3 beter ook eerst uitschakelen om conflicten met drivers en besturingssysteem te voorkomen.
 
Welke laptop is het precies (F3J-R, F3J-C F3J-M) en welke bios versie heb je, er is namelijk een bios update beschikbaar voor accu, opstart problemen als er een SATA HDD gebruikt wordt.
 
Aan vraagsteller én alle helpers : zou het helpen focus terug te leggen waar het hoort ?

  • opstart met enkel accu loopt vlekkeloos ;
  • opstart met voeding erin loopt vast ...

Dus conclusie : het kan niet aan een schijf, een windows installatie, malware etc ... liggen - het heeft iets met die voeding te maken anders zou het op accu ook fout gaan, nietwaar ?

TS : kan je ev. eens een gelijkaardige voeding proberen ?
Let wel op : heel belangrijk is dat de output dezelfde is ! Dat staat onderaan op het etiket van de voeding.
 
@Digicafe, er is een bios update, die speciaal dat probleem omschrijft, dus schijnbaar is het wel een bekend probleem bij dit model, de conclusie dat het dan alleen aan de voeding kan liggen, lijkt mij voorbarig.
 
Computer hangt nog steeds.

Beste meedenkers,

De suggestie Fast boot uit te schakelen (bij mij was het Quick boot) uitgevoerd. Tussen haakjes: In Energiebeheer had ik eerder al alles wat Slaapstand kon veroorzaken afgevinkt.
Vanochtend opgestart met netstroom: dezelfde hangers... Fast boot lijkt m.i. dus niet de oorzaak.
Accu verwijderd en hoofdschakelaar langere tijd ingedrukt zodat computer m.i. spanningsloos zou moeten zijn.
Opgestart met netstroom zonder accu: weer die hangers...
Spanning gemeten bij de aansluitplug: 19,02 V DC vrij constant.

Het type bios: AMI 203.
Het model laptop ASUS FJ3A.
Temperatuur processor volgens Speccy: 47 graden C, constant.

Ter herinnering: ik had al vermeld, dat deze computer uit veiligheidsoverwegingen compleet van Internet afgesloten is. Dus geen enkele beveiliging meer die het uitsluitend gebruik binnenshuis alleen maar kan verstoren c.q. vertragen. Het maakt echter evt. updaten dan wel erg lastig...

Ik had nog enige toevoegingen, helaas zijn deze onderbroken/gewist??? Nu geen tijd meer om dit nog te herstellen.

Bedankt voor het meedenken.

Pimpernel.
 
Helpmij.nl forum vergeet de geschreven tekst als het tabblad sluit en snel reageren venster wordt gebruikt.

Helaas dat er geen oplossing voor is gevonden maar ik vind inconsistentie in het laatste bericht want: Een laptop kan heel vaak niet succesvol opstarten wanneer er geen accu in zit, zelfs niet als de accu haast leeg is en alleen de adapter voeding wordt gebruikt. Zo komt u er in ieder geval niet achter of het probleem verholpen is maar misschien een type fout?
 
Bij nagenoeg elke laptop die ik ken loopt de spanning van de voeding vanuit de externe stekker naar het moederbord 'over' of 'via' de batterij... als er géén batterij inzit, is er gewoon geen verbinding tussen voeding en moederbord.
 
Hangende computer

Beste DigiCafee,

Met alle respect, heb ik dan die ene uitzondering waarbij de computer gewoon draait weliswaar met de melding 'No battery'? Nee, toch?

Vanochtend startte de computer weer gewoon door, wel via het <F8>-scherm omdat hij gisteren weer via de noodknop afgesloten moest worden. De accu ziet er nog steeds niet in dus...

We gaan onverdroten verder met het nog uitproberen van de suggestie 'powercfg -h off'. Wie weet? Kortom, voor zover het binnen mijn vermogen ligt, is niets mij te gek om deze rare, vervelende storing op te lossen.

Pimpernel.
 
Het zal dan een Asus F3J-A zijn ;)

De bios versie (203) die je geeft is al oud, kijk voor de zekerheid nog even de datum na.
Om eenvoudig de bios versie te checken druk op windowstoets+r, type dan in het vak msinfo32 dan krijg je systeeminformatie te zien en daar zie je bij 'BIOS versie/datum de gevraagde gegevens staan.

Er is voor dit model wel een bios versie beschikbaar.
Version 207 2006/11/27 429.69 KBytes

BIOS 207
Implement "Battery P-state" function to prevent battery overheating.

https://www.asus.com/supportonly/F3Ja/HelpDesk_Download/

Niet direct dat je zou vermoeden dat het ermee te maken heeft, maar dit model is wel bekend om accu/lading/herkenning problemen.

Als je wilt updaten zal je de update met een andere pc even op een stickje moeten zetten.

[edit]O ja, ook nog gevonden, in deze bios versie is ook al een eerdere fix opgenomen die

Fix System hang at ASUS LOGO on SATA HDD with factory recovery image[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Oudere BIOS versus hanger?

Waarde Maestro12,

De biosversie 203 is van 25 Juli 2006, niet veel ouder dus dan de versie 207 die ik nu opgehaald heb als -\f3ja207as.zip.

In al die bijna 30 jaar, dat ik met computers stoei, heb ik nog nooit een BIOS opgewaardeerd. Gewoon het bestand uitpakken? Graag nog advies want beter te veel gevraagd dan onnodig brokken maken.

Overigens: de computer lijkt vaker gewoon door te starten zij het zonder accu en zonder slaapstand.

Pimpernel.
 
Piece of cake?

Waarde Maestro12,

Aanwijzing geprobeerd op te volgen maar het enige effect van WinFlash is na het aanklikken van het bestand -\f3ja207as.zip de mededeling: 'De bestandsgrootte van het BIOS-image is niet goed. Kies Exit.'
Wat nu, Pichegru?

Na het weer aansluiten van de accu maar zonder slaapbestand herstart zonder problemen.

Pimpernel.

P.S. Ik heb twaalf van mijn jeugdjaren in Roosendaal doorgebracht, van '39 tot Mei '51. Vergeet ik nooit.
 
In '51 was ik nog niet eens geboren (en ik ben ook maar import)
Maar je schrijft f3ja207as.zip, dat bestand moet je het eerst nog uitpakken, het zal dan waarschijnlijk f3ja207as.rom gaan heten, dan nog een keer proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan