Malware of Trojaans paard of virus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de rest niet meer gelezen maar doe eens een opschoning met CCleaner en ook registeropschoning met CCleaner en probeer Norton Power Eraser
 
Dag iedereen,
Heb een tijdje op me laten wachten. Ik had barstende hoofdpijn dit weekend, kon gewoon niet op de computer om jullie goede adviezen uit te voeren, was te ziek. Sorry.

Maar nu heb ik goed nieuws. Het is opgelost, computer schoon. Toch een prof gevonden, en hij herkende de gevaarlijke link meteen: die was bij wijze van spreken nogal onschuldig, het was ‘enkel’ een scam die eenmalig opduikt, tenzij je weer op een verkeerde link klikt ergens. Poging tot oplichting. Doet verder niets aan de pc.

En nu... mijn fout... :eek: Met de Firefox was niets mis. Ik dacht dat portable en app hetzelfde zijn! Ik heb opgezocht wat ik had, er stond portable 8.12, en dan heb ik jullie gezegd dat ik de app had, maar ik had de portable. Naar het schijnt heeft een portable geen knop verfrissen, Windows detecteert hem ook niet als je hem zoekt, en meer dan die shortcut op je bureaublad vind je zelf ook niet. Dat was dus allemaal normaal, en het was net daarom dat ik zo erg niet begreep wat er aan de hand was en me zorgen maakte.
Sorry aan iedereen, want als het woord ‘portable’ gevallen was, hadden jullie wellicht heel andere antwoorden gegeven ivm die Firefox, en was ik niet zo in paniek geweest!
We hebben in elk geval toch de geschiedenis weggedaan voor de zekerheid, zoals jullie zeiden, en nu heb ik het programma Firefox, geen portable meer, en ook geen app.

Verder heeft hij alle scanners laten draaien die jullie al aangeraden hadden. Hartelijk dank voor alle tips, goede namen van malwarebytescanners, de methode om als administrator een logbestand te krijgen van AdwCleaner en ZHPDiag.
Ook de truc met Alt F4 van senso, En er zijn wellicht dingen die ik vergeet te vermelden, maar ook daarvoor dank.

Dus ook al hebben jullie nu misschien de indruk dat het veel gedoe om - nee, niet niets, maar toch niets echt ernstigs is geweest, ik heb wel veel bijgeleerd en ik hoop dat mensen die later dit onderwerp gaan lezen, er ook iets (of heel veel) aan zullen hebben. Ik kopieer alles naar een bestand op mijn computer om het allemaal altijd bij te hebben!

De persoon die me hielp raadde als gratis virusscanner AVG allesbehalve aan, naar het schijnt worden bij het updaten weleens (bij AVG veel meer in vgl. met anderen) zaken beschadigd in Windows.
Als betalende antivirus raadde hij Bitdefender aan, je hebt allerlei prijzen, hij raadde me een aan van 39,99 euro, wat niet te duur is en dus te overwegen valt. Maar iedereen zijn eigen voorkeuren natuurlijk.

Rest me dus nog om jullie allen een laatste keer te bedanken. Allemaal vriendelijke mensen die kennis hebben en dat delen met anderen! :thumb:
 
Laatst bewerkt:
De belangrijkste les is niet zo snel in paniek raken en altijd meerdere data back-ups en systeemkopieën op externe media te hebben. Als je regelmatig sex-pagina's bezoekt dan komen dat soort berichten heel vaak voor en is het Alt+F4 of Ctrl+Alt+Delete > Taakbeheer en beëindig de webbrowser toepassing of geef desnoods een reset als je weet dat andere programma's gesloten zijn.

De ingebouwde Windows Defender zou ook goed zijn. Typ gewoon Windows Defender in het zoekvak en kijk daar wat je kunt instellen.

Hoofdpijn is één of twee paracetamol met water innemen goed. Ibuprofen is meer voor ontstekingspijn en wordt niet aangeraden door huisartsen omdat het maagbloedingen kan veroorzaken. Aspirine kan ook, die verdunt het bloed. Altijd voldoende water drinken, niet steenkoud water! Koud ijs kun je ook hoofdpijn van krijgen. Bij iets griep haal je Kruidvat paracetamol|vitamine C 500|50 mg poeder voor drank met citroensmaak en voeg deze toe aan een warm glas water. Goed voor het vocht en nog lekker ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem het allemaal mee, senso!
Bedankt voor de extra uitleg met taakbeheer want het was me niet duidelijk hoe ik vandaar de computer moest stoppen. Maar ik moet de toepassing stoppen, niet de computer.
Windows Defender heeft idd zeer goede naam. Ook al heb je Avast, kan je nog de apps aanzetten in Defender, want Avast doet de apps niet.
En nou ja, ik zal gaan voor Bitdefender, woon ver van alles, ik ben afhankelijk van de computer, dan kan 40 euro per jaar er wel van af.
Backups heb ik, externe harde schijf en cloud.

Hoofdpijn: ik heb migraine die inderdaad door onder meer paracetamol + Aspegic wordt verholpen. Maar de migraine-oorzaak, in dit geval stress en schermgevoeligheid, moet daarna een tijd vermeden worden of de hoofdpijn komt terug. Dus kon ik in het weekend niet op de computer... ik ga een blauw licht filter kopen, denk ik. Groetjes.
 
Heb je ook een herstelmedium? Dat is om de pc mee te booten en dan te herstellen met het gebruikte back-upprogramma.

Bitdefender moet dan de zaak overnemen en als total securityprogramma, incl. Firewall fungeren. Avast dan verwijderen en geen andere programma's meer gebruiken om conflicten te voorkomen. Geloof wel dat je nog kunt scannen met Malwarebytes maar die heeft ook realtime beveiliging en dan moet je oppassen voor conflicten.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel beeldschermen heb je?

Zet onderstaande in kladblok en Opslaan als > Browsers sluiten.bat
Zet het bestand in de root van C

Als je dan in paniek raakt en alle browsers wilt sluiten dan doe je
Win-toets+R = Uitvoeren
typ
c:\browsers sluiten

en alle browsers worden gesloten. Als je ook opera en safari hebt klik op het bestand en dan rechtermuisknop > Bewerken (bestand) en verwijder rem voor de regels.


Code:
@echo off
rem Win+R = Uitvoeren
rem Typ > C:\Browsers sluiten
rem Alle openstaande webbrowsers worden dan gesloten
rem Eventueel sneltoets Alt + F12
rem REM (BASIC), an inline comment (REMark) in BASIC and some other computer languages
taskkill /F /IM chrome.exe /T
taskkill /F /IM firefox.exe /T
taskkill /F /IM iexplore.exe /T
taskkill /F /IM msedge.exe /T
rem taskkill /F /IM MicrosoftEdge.exe /T
rem taskkill /F /IM opera.exe /T
rem taskkill /F /IM safari.exe /T
 
Laatst bewerkt:
Dag Senso,
Doe ik, ik sla het op!
En ik druk al die goede raadgevingen ook af, want als het scherm geblokkeerd is, dan kan ik er natuurlijk niet naar gaan kijken ;).
Ik heb systeemherstel van Windows, zit wel snor, ingesteld door degene die de pc geconfigureerd heeft. Een extern herstelmedium heb ik niet. Ik denk dan, ach, ik zou een nieuwe Windows erop zetten en alles opnieuw configureren, als het ergste gebeurt.
Ik heb één beeldscherm, waarom is dat belangrijk?
 
Als je twee beeldschermen hebt en op één heb je een browser open staan dan zet je een snelkoppeling van het bat-bestand op het andere beeldscherm en klikt erop dan sluiten de browsers natuurlijk af. Met Win+Shift wissel je het openstaande venster. Als je een tweede beeldscherm gewend bent, wil je niet meer zonder.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik denk niet dat je zover moet denken.

Druk eens f10 of f11 om te kijken of je de menu kan te voorschijn toveren.

Wat mommenteel veel voorkomt op websites zijn tracker en ander scripts die dead loops veroorzaken op een browser en die hierdoor onderuit gaat . Het lijken profesionele sites of zouden het moeten voorstellen (zelfs overheids instanties kunnen dergelijk rootzooi bevaten )
Het grote probleem is dat één zo' tracker is geeft niet zoveel maar stel dat er meerdere aanwezig zijn en je speelt nog een online spel en je hebt nog wat sites openstaan . De combinatie veroorzaakt overhead. Ik weet dat het niet snel zal gebeuren maar er zou een beweging moeten komen om die recatpch en ectra trackrotzooi te bannen van elke betere site. Maar de meeste sitesbeheerders zijn zo dolgedraait op statestiekjes dat deze vergeten dat hij dient om iets te verkopen of wat hun eigelijke doel is.


SUGESTIE probeer eens pallemoon is ook al verziekt maar is iets beter dan firefox .(wat is er eigenlijk mis dat je niet kan verhinder dat extenties automatisch worden geinstalleert of gedownload worden)er is een instelling maar die is voor elke site appart en dat maakt dat je het niet snel zal doen of het is een helse activiteit.
Je kan activiteit zijn bij resmon.exe
 
Hehe, zoveel goede suggesties toch! Allemaal genoteerd! Ze zijn natuurlijk hier ook altijd nog te vinden, maar toch.

@senso, ik begrijp het, maar ja, voor een 'gewone' computergebruiker volstaat één scherm. Ik weet trouwens niet waar ik het tweede zou moeten zetten. En ik moet niet denken aan al het blauw licht dat dàn op me af zou komen.

@kenikvanbis goede truc om F11 of F10 te proberen, heb de functietoetsen opgezocht, eenvoudig en als het werkt in zo'n situatie, natuurlijk heel interessant.
Bedankt voor de verwittiging voor de dead loops, ook. Helemaal akkoord dat er een beweging zou moeten komen om dit op een globaler niveau aan te pakken, net als die extensies.
Pale Moon ziet er ook al goed uit!

Groetjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan