Installatie kolibrios gebaseerd op Debian(Linux)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de boodschap ontvangen, Linux mint geïnstalleerd en ontdekt dat dat voor mij nog altijd te hoog niveau is. Nu het probleem dat ik nog steeds geen WLAN heb, terwijl ik absoluut zeker weet dat ik de netwerkkaart heb en dat ik net wifi kan connecten, omdat ik eerst gewoon Windows had, daarom gezocht en commands ingevoerd voor nieuwe stuurprogramma's wat ook niet hielp, daarom maar een USB wifi ding gekocht. Weliswaar off-topic maar wou het toch graag kwijt
 
Heb je de stuurprogramma's bekeken?
Menu-> stuurprogrammabeheer-> kijken wat daar aangegeven wordt.
Soms wordt daar de wifi ook bij gezet samen met videodrivers.

En heb je alle updates binnen gehaald? Lees anders mijn website eens over Mint: https://steunpunt-almere.nl/
 
Heb je dit nog gecheckt om achter de Wifi te komen die er al in wat?
..... via command line opvragen
https://www.cyberciti.biz/faq/linux-find-wireless-driver-chipset/
En dan kun je verder zoeken welke drivers je moet hebben...

Zet de uitkomst van die command line actie eens hier neer, dan kan er mee gelezen worden.

En dan dat "USB wifi ding "?
Heb je van te voren gecheckt wel WiFi chip er in dat "USB wifi ding " zit?
Als die chip niet ondersteund wordt is er dus geen driver en gaat het nooit werken.
Zoek in de aankoop specs op welke chip er exact in zit en zoek ook onder Mint via de command line of er iets over te vinden is.
Mbv dat artikel hoe je de wifi hardware op kunt zoeken onder Linux/Mint.

Zet ook dat resultaat hier neer.
Je hebt geen internet op dat systeem, dus ff die info even in een documentje opslaan op een USB stick....
Lukt dat niet... overtypen?
 
Ja, ik had de drivers bekeken. Ik mis inderdaad drivers, maat weet niet hoe te installeren als geen enkele vorm van internet werkt. Daarom leg ik maar Kolibrios achter me op basis van advies en ga terug naar de basic: Linux mint. Bedankt voor de hulp allemaal
 
Als we de technische gegevens en de output van wat je ook in die link als voorbeeld kunt zien, niet mogen weten... dan houdt het iig voor mij hier op.
Waarom post je de resultaten hier niet?
In de link staat hoe je het moet doen.
Misschien toch antwoord #25 nog eens lezen?
Hij is al over op Linux Mint.

Overigens zou ik niet eens die kolibrios proberen, wist niet eens dat die bestond, het is mij dus een raadsel hoe een beginnern met Linux met kolibrios aan komt zetten. Gelukkig is hij over gestapt.
 
Weet ik Femke maar die methode kun/mag je toch ook hier bij Mint toepassen. Wat is daar mis aan?
Hij heeft nog steeds dat probleem, maar deelt ons weer niet mee wat de uitkomst is van de lspci opdrachten uit de weblink.

Ik heb de boodschap ontvangen, Linux mint geïnstalleerd en ontdekt dat dat voor mij nog altijd te hoog niveau is. Nu het probleem dat ik nog steeds geen WLAN heb, terwijl ik absoluut zeker weet dat ik de netwerkkaart heb en dat ik net wifi kan connecten, omdat ik eerst gewoon Windows had, daarom gezocht en commands ingevoerd voor nieuwe stuurprogramma's wat ook niet hielp, daarom maar een USB wifi ding gekocht. Weliswaar off-topic maar wou het toch graag kwijt


Ik heb de boodschap ontvangen,....
Een ding lijkt me duidelijk.... de boodschap om ons de uitkomsten van de lspci opdrachten uit de weblink te delen is mss wel ontvangen maar er gebeurt nog steeds niks mee...
 
Laatst bewerkt:
Het blijft moeilijk route66 als het beginners zijn. Ze weten vaak niet hoe ze een commando moeten invoeren in de terminal, laat staan dat ze weten waar die zit of wat het is.
Nu moeten ze net zoals wij dat gedaan hebben, nog leren hoe het werkt.
Leergierige (zoals wij) gaan gewoon dingen uitproberen op een oud bakkie, of zoals ik gewoon op mijn eigen computer, 13 jaar geleden. Wist ik veel dat je dan alles kwijt raakte hahahahaha! (gelukkig had ik toen al wel backups).

Als de TS nog vragen heeft dan laat hij/zij zich wel weer horen.
Ik hop alleen nog dat hij/zij laat weten welke versie op de computer staat, Mate, Cinnamon of XFCE. En welk nummertje ;)

Voor Mint en geen wifi of internet:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/internet.html
 
Snap ik een beetje...
Dat boekje wat ik eind jaren 80 gekocht heb kun je bij wijze van spreken zo op internet opzoeken.
Dus het begint al met minder moeite dan ik moest doen....
Als ik er met het boekje niet uit kwam... moest ik gaan oefenen...... nu vind je met een beetje smart zoeken voldoende info om verder te gaan.

Eerder schreef ik al dat iemand die nog nooit met een Windows PC gewerkt zou hebben... .echt niet weet waar hij moet beginnen....
Ik zie Wim Kok nog...
https://www.computeridee.nl/nieuws/computermuis-kiest-het-luchtruim/
Wim Kok maakte zich in 1998 onsterfelijk door op televisie te laten zien geen verstand van computers te hebben. "Ga met de muis naar de linker bovenhoek," werd hem verteld. Waarop Wim Kok de muis optilde en letterlijk naar de linker bovenhoek van het scherm bracht.

Zo iemand als het hem al lukt om zich hier te registreren... die zou toch eerst ergens lokaal een PC cursus bij de bieb of zo moeten volgen.

Eigenlijk is dat met Linux ook... er zijn bepaalde basis vaardigheden die je bijvoorbeeld uit een boekje of uit een Youtube filmpje haalt, die je echt moeten kennen om verder te komen.

De command line bij Linux gaat eigenlijk via de zgn Terminal. Die kun je als user gebruiken, maar ook als "root" een soort hoofd-administrator.
In de link die ik gaf:
https://www.cyberciti.biz/faq/linux-find-wireless-driver-chipset/
staat geen cursus hoe je met de Terminal moet werken.

Maar das onder windows ook... een leek weet echt niet wat een command-line is en hoe je dat nu moet gebruiken.
Dus zoek je dat op een webpagina via google op. Dat kost amper tijd.
En dat geldt ook voor het gebruik van de Terminal onder Linux.

Het is niet te doen voor de meeste helpers om een waterdicht recept voor al dit soort zaken uit te schrijven.
In een aantal gevallen gaan helpers best ver, maar ergens houdt het op...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan