Windows browers alleen via Wifi of Mobile internet laten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matjes

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2016
Berichten
76
Een vraagje m.b.t. meerdere netwerken aangesloten om mijn Windows 10 laptop. Hierop heb ik twee verschillende ethernetpoorten, een Wifi verbinding en een Mobile internet verbinding. De ethernetpoorten gebruik ik voor communicatie met een privaat technisch netwerk. Op het moment dat ik deze ethernetpoorten gebruikt dan proberen mijn internetbrowers ook via dit/deze ethernetwerk(en) internet te bereiken. Dit gaat dan niet vanwege het private netwerk. Hoe kan ik de browers of netwerk(en)(adapters) instellen zodat de browers alleen via de WiFi of Mobile internet met internet connecten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr.
 
Volgens mij kan dat niet en is het ook niet gewenst... zou een serieuse lek zijn op de veiligheid van je private netwerk als het tezelfdertijd ook toegang van je machine zou geven op een ander, publiek of toch alleszins LAN netwerk ...
 
Bedankt voor je bericht. Op de ethernetpoorten zit alleen maar meetapparatuur waarbij cybersecurity niet echt een issue is. Ik zou dan de bijbehorende technische applicaties naar deze poorten laten verwijzen (dat gaat nu goed in de instellingen van de ethernetadapters en de software) en zoals gezegd de browers naar de WiFi of Mobile internet.

Gr.
 
Snap en volg je helemaal, maar zo is Windows niet gebouwd vrees ik ...
Het is zelfs zo dat het ingeplugged hebben van zowel een UTF als je Wifi actief staan hebben te vermijden is : vaak krijg je dan een browser die terplaatse lijkt te trappelen. Windows is wel multitasking, maar niet multi-networking...
 
Ok, dat zou wel jammer zijn maar aan de andere kant wel begrijpelijk. Zou er nog een workaround mogelijk zijn? Misschien met een Windows in VMware of een extra router op een of andere manier?
 
De oplossing moet materieel op je PC zitten : extra router lost niets op want moet dan toch uiteindelijk op je PC terechtkomen c.q. samenkomen.
De enige mogelijkheid zou zijn een extra netwerk kaart in je PC... Ik had dat vroeger op de servers van het serverpark dat ik beheerde op mijn werk : maar hoe dat technisch in mekaar stak weet ik niet echt ...
Ik weet wel dat de toewijzing van NIC1 vs. NIC2 gebeurde met software die deel uitmaakte van Windows Server ... Ik vrees dat Windows 10 voor tuin en keuken gebruik, dat niet in huis heeft ...

Het allereenvoudigst zou natuurlijk zijn om je technisch private network op een apart laptopje aan te spreken, los van je browser etc...
 
Ik heb twee ethernetkaarten in de laptop dus dat is een optie. Heb alleen geen idee hoe ik dan het technisch netwerk van het WiFi en Mobile netwerk scheidt inzake de browers.
 
Ik hoop dat de IP-ranges van beide netwerken mekaar niet overlappen ... dan kun je alvast een fixed IP toekennen aan elk van de NIC's in je laptop.
Dan heb je alvast twee netwerken ...

In de NIC die je internet wil laten benaderen zet je een default gateway.
In de andere niet en dat moet dus de technische private zijn - waar je dan rechtstreeks mee verbonden moet zijn.

Google anders 'Dual networking Windows 10' ... er zijn teveel aspecten aan om hier uit te leggen.
 
Bedankt voor de uitleg zover en de verwijzing. Het wordt al een stukje duidelijker. Ik zal mij eens verder gaan inlezen en wat gaan proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan