Windows start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

DesktopEM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 okt 2020
Berichten
4
Goedemiddag,

Na tweetal jaren wil ik toch nog eens proberen om de persoonlijke bestanden en mail te redden van mijn desktop waarop Windows10 niet meer start (blauw scherm, critical process died).
Alleen met geavanceerde opties en de opdrachtprompt kan ik de computer benaderen.
Ik heb op aantal manieren de standaard herstel mogelijkheden geprobeerd maar opstartherstel en systeemherstel werken niet.
Ook terug naar eerder herstelpunt lukt niet omdat dit niet is ingeschakeld.
Er wordt wel een update geadviseerd om te herstellen van 21-5-2018 'Installed fx-9860GII OS Update' maar die kan ik niet selecteren).
Kan ik via de opdrachtprompt een check doen waar de fout in Windows opstarten zit?
Het is een desktop met oem-versie Windows 10 en I5 processor.
Systeem geeft aan Windows boot manager is c: Windows boot loader is E. Windows zelf staat volgens mij op X.

Via een USB stick met media creation tool ook nog systeemherstel geprobeerd (uw pc herstellen) maar 'onbekende fout (0x81000204).
Ik hoop op een advies om erachter te komen of Windows nog is te herstellen. Een deel van persoonlijke bestanden heb ik kunnen kopiëren maar ik hoop op een optie die programma's en alle persoonlijke bestanden kan behouden.
Alvast bedankt.
 
Haal de harddisk eruit en hang hem in een andere PC of een enclosure met USB aansluiting.
 
Dank je wel Edmoor voor je reactie. Voor het redden van de data is dit inderdaad een oplossing denk ik. Eigenlijk hoop ik de computer zelf nog te redden door Windows te herstellen. Is dat echt geen optie meer? Als er nog reparatie van Windows mogelijk is lees ik dat graag. Ik vind het vervelend dat dit na een Windows update is gebeurd en was/is best een fijne computer.
 
M.b.v. de Media Creation Tool ( hulpprogramma op deze pagina ) kun je op een andere, werkende computer een installatie-stck maken voor Win 10.
Je hebt hiervoor een usbstck nodig van 8 Gb of groter.
Koppel om fouten te voorkomen alle externe usb opslagmedia af vóór je hiermee begint.
Sluit daarna de gemaakte usbstick aan en kies via het opstartmenu ( meestal F8 of F12 ) deze usbstck als opstartmedium.
Zodra de setup vanaf deze usbstick is gestart kun je kiezen uit deze herstel-opties.

Aangezien je aangeeft reeds een aantal herstel-opties te hebben geprobeerd zonder succes rest er, volgens mij, maar 1 optie.
Je schrijft dat deze pc al 2 jaar niet meer wil opstarten, dit betekent dus dat de Win 10 versie op de pc ook minimaal 2 jaar achter loopt, dat zal dus v 1809 o.i.d. zijn.
Indien je nu de stick maakt zoals boven beschreven zal dat v 2004 op deze stick opleveren.
Je kunt dan een upgrade met behoud van bestanden proberen en hopen dat deze succesvol wordt uitgevoerd.

Als ook dat niet werkt is het uitbouwen van de HDD, zoals @edmoor aangeeft, de enige overblijvende mogelijkheid.
Succes !
 
Hallo Scrapheap, dank je wel voor je reactie! Ik ga het proberen op de door jou geadviseerde wijze en kom in de loop van komende dagen in deze groep aangeven of het is gelukt.
 
Ik wens je er op voorhand succes mee.
Kom je er niet uit of is er iets onduidelijk, laat het dan hier weten, dan komt er vanzelf weer een reactie met aanwijzingen, van mij of iemand anders :thumb:
 
Update: omdat ik gevraagd word of de vraag is opgelost een korte update. Ik wil de vraag nog deze week open laten staan. Eind deze week heb ik de poging tot herstel met hulpprogramma afgerond en zal ik bericht sturen
 
Dank je wel Edmoor voor je reactie. Voor het redden van de data is dit inderdaad een oplossing denk ik.
Ik mag hopen dat je de data mbv een of andere bootable USB stick toch wel gered hebt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan