• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitrekenen met meerdere waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Triciaatje

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2020
Berichten
9
Hoihoi,

Waarschijnlijk vergeet ik wel weer een haakje of iets dergelijks en zie ik door blindstaren de oplossing niet....
Welke formule kan ik het beste pakken?? Of is deze te lang geworden :-O

Als ik trouwens deze manueel uitreken, kom ik aan 1 euro en 1 cent te kort...
Alle getallen staan met 2 cijfers achter de komma, echter verschil blijft. Enig idee hoe dat komt? Ik ben, denk ik, goed begonnen.

IFERROR(E7*J7*VLOOKUP(L7;$S$32:$T$34;2;FALSE);" ") -> Is de "yes" nog niet mee berekend
IFS(J7>1+AND(I7>1); I7*J7*E7)]
IF(and... werkt ook niet

Wat de bedoeling is dat de "factor" waarde <1 OF >1 kan hebben of tekst "fout" hebben
Indien de "yes" niet is meegenomen is aantal (E7) * Prijs (J7) * factor (L7(=vlookup)) voldoende
Is de yes ingevuld en getal boven >1 dan behoort deze Yes (I7) * Prijs (J7) * E7 (aantal) * factor (l7=vlookup)

AANTAL YES PRIJS factor BEDRAG
1 127,11 9,42 kaas € 1.197,36
1 127,11 9,42 kruiden € 1.556,59

Wie kan mij helpen... ??

Super bedankt!

Gr. Patricia
 
Plaats even je voorbeeldbestandje
 
Zonder Excel-voorbeeldje is dit een absolute gok... maar zoiets?
Code:
=IF(J7>1;I7*J7*E7;IFERROR(E7*J7*VLOOKUP(L7;$S$32:$T$34;2;FALSE);""))
 
Als bijlage het bestand.
Ik ben daarnet dus ook fout geweest met een kolom... zo schiet het ook niet op

Ik wil de prijs (E2) * C2 * VLookup F2 = 4,8 (dat lukte nog; zie bovenstaande)

Enkel kan ook de "extra" kolom ook ingevuld zijn >1
dan behoort b.v. D2 * E2 * C2 * Vlookup F2 ...

Het is ook mogelijk dat prijs (E2) tekst komt met "<10" dan hoef er niks uitgerekend te worden
Er mag dan geen foutcode komen, anders kan ik van het subtotaal geen eind totaal uitrekenen.

Is het mogelijk om dit via een bepaalde formule te combineren??
Als formule onwaar is, krijg ik blanco cel te zien, ipv van de andere versie berekening.

Alvast bedankt.

Gr. Patricia
 

Bijlagen

  • TESTTEST.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 22
Je omschrijft het wel zeer complex.

Ik snap je voorbeeld ook nog niet helemaal.
- in D3 staat een getal en geen formule? Wordt dit handmatig ingevuld? Waarom dan de formule in D2? De formule in D2 gaat ook niets zinnigs doen. Een AANTAL uit kolom C moet opgezocht worden in de lijst met CODE's. Dat getal zal nooit gevonden worden, dus je krijgt altijd een foutmelding. Ik neem maar aan dat dit een foutje is.
- wat bepaalt de factor? Hoe kom je hieraan? Wanneer is het 1,2 en wanneer 1,3?
- wat is een prijs<10? Dit kan tevoorschijn komen als je bij extra bijv. 8 neerzet. Is de gewenste uitkomst?
- de formule in G2 is ook niet echt zinvol. Maar, ok 1 probleem tegelijk.
- wat geeft de tabel van AAP t/m AUTO weer?

Wil je s.v.p. eens handmatig in je Excelblad weergeven WAT je WAAR als uitkomst verwacht en WAAROM?
 
Uit privacy overwegingen heb ik rijen weggelaten. Ik begrijp dat dit niet slim is geweest.

Wellicht door dat ik te complex denk, en teveel wilt werkt mijn formule niet.



Ik zal een sheet uploaden zoals deze behoort te zijn.



Ik had nog idee om met index te werken, in de hoop dat dit kan werken, maar dit heb ik nog niet kunnen testen.
 
Hierbij een duidelijkere sheet, hoop ik.

Er kunnen prijzen zijn per kuub, vierkante meter en per stuk.
Per kuub zijn er 2 tarieven, onder 10 kuub wordt er een extra (manueel) regel aangemaakt & boven deze kuub wordt het tarief berekend met l*b*h

Probleem Bij vierkante meters komt er bij het aantal onder "10" ook deze foutmelding.
Optie: - formule dat deze lengte * breedte moet berekeken wanneer "hoogte" is leeggelaten ??
- met index werken, dat deze naar eenheid kijkt en daar een formule op los laat ???

Graag jullie advies hoe ik dit het beste kan oplossen.

Alvast super bedankt.

Gr.
 

Bijlagen

  • testnieuw.xlsx
    16 KB · Weergaven: 13
in je prijslijst moet je nu even een ondergrens en de daarbij behorende 2e omschrijving geven.
Ga je onder die ondergrens dan zal kolom D die 2e omschrijving en bijbehorende prijs gebruiken.
Hier en daar ook een beetje voorwaardelijke opmaak.
 

Bijlagen

  • testnieuw.xlsx
    22,2 KB · Weergaven: 14
en hier nog een andere manier.
 

Bijlagen

  • testnieuw.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 14
Je blijft maar formules posten. Dat is niet handig. Ik ben aan het sukkelen om te begrijpen wat je wilt doen.

Geef in de geposte voorbeelden aan wat er niet werkt, of wat je anders wilt doen.
 
=IFERROR(IF(OR(I8=" ";I8>=10; 17=0);VLOOKUP(C8;$S$6:$Y$24;3;0);"<10M3!"); " ")

Bovenstaande code werkte voor de eenheidsprijs bedankt!!!


Binnenkort weer een nieuwe sheet waarbij ik hoogstvermoedelijk hulp bij benodigd had.
 
Laatst bewerkt:
en ik die dacht dat ik in #8 of emields in #9 iets afgewerkts voorgesteld hadden.
Te moeilijk gedacht zeker ....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan