• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met verschillende waardes in 2 cellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carembole

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2011
Berichten
19
Goedendag,

Vraag voor de experts in dit forum.

Ik heb een personeelsbestand met een heleboel gegevens.
in 2 cellen, voor het gemak maar even A1 en A2 genoemd, kunnen er verschillen zijn.
Dit heeft te maken met de functie die de persoon uitvoert en welke achtergrond hij/zij heeft.

Ik zoek dus een formule (voorwaardelijke opmaak) waarin het volgende moet gebeuren

Als A1 en A2 gelijk zijn, geen achtergrondkleur
Als A1 en A2 verschillend zijn, dan een achtergrondkleur op basis van de waarde in cel A2
Het is dus niet een kwestie van waar of onwaar, maar de waarde van de cel A2, als die verschillend is van cel A1 bepaalt de kleur

Wie heeft er een simpele oplossing, want ik ben tot nu toe alleen maar de vergelijking tegen gekomen als beide cellen niet dezelfde waarde hebben

Alvast bedankt
 
Zit ik in de buurt?

Kun je anders een voorbeeldbestand uploaden zonder gevoelige data en illustreren en toelichten hoe het er uit moet komen te zien onder welke voorwaarden?
 

Bijlagen

  • voorbeeld gotty.xlsx
    24,9 KB · Weergaven: 16
Hallo Gotty,

Ik heb een bestandje bijgevoegd. Uiteraard is het organieke bestand veel groter en complexer, maar het gaat mij om de formule van opmaak.
Eerlijk gezegd zag ik even niet wat ik bedoelde terug in jouw bestandje, maar kudo's alvast voor je snelle reactie
 

Bijlagen

  • Voorbeeld cel kleuren.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 17
Maak gebruik van deze voorwaardelijke opmaak formule formule:

Code:
=AND(A2<>C2;C2="monteur")
 

Bijlagen

  • Voorbeeld cel kleuren_2.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 30
Hallo Popipipo,

Dit ziet er inderdaad zo uit zoals ik het bedoel, zag ook dat de kleuren automatisch veranderen als je een andere daadwerkelijke functie kiest (toppie).
Zag alleen dat je een vervolgkeuze lijst hebt gemaakt, is dat gemakkelijker? En zo ja waar heb je die geplaatst, of heb je die uit kolom A geselecteerd? (ik zie namelijk geen lijstverwijzing)
Even ter verduidelijking, werk bij defensie, en het gaat dan om personen uit verschillende krijgsmachtdelen waarbij ik dan wil aangeven als zij tot een ander krijgsmachtdeel behoren als dat de organieke plaats aangeeft. Dus voorbeeld , een landmachtstoel wordt vervuld door een marinestoel, dan heb ik die kleuren benodigd.
Maar strekking is hetzelfde (lees voor monteur "landmacht) en dan kom ik er wel uit. thanks :)
 
Als je op zo'n cel gaat staan met een vervolgkeuze lijst dan kun je bovenin (als dat op een mac hetzelfde is als windows) het scherm naar "gegevens" gaan, dan "validatie...", dan zie je daar "=functie" staan, dan ga je bovenin het scherm naar "invoegen" en dan naar "naam =>" dan zie je daar het naambereik "functie" staan. En als je daar op klikt zie je dat =Blad1!$E$2:$E$6 de verwijzing is.
 
Goedemorgen,

Gisteren aan het stoeien geweest met het popipipo bestand en aangepast naar de dingen zoals ik ze wil hebben (met 2 bladen). Het werkt helemaal goed, alleen als ik het nu ga toepassen op het organieke bestand (met persoonsgegevens) dan werkt het wel op het 1e tabblad, maar op andere tabbladen worden velden niet of verkeerd ingekleurd (code precies gekopieerd met uiteraard verwijzing naar de juiste cellen)
Zoals in het voorbeeldbestand (bijgevoegd) moet KL groen worden en burger oranje. In het organieke bestand worden echter bijvoorbeeld corresponderende cellen (G2=KL en I2=KL, cel zou blank moeten blijven maar wordt toch oranje) toch ingekleurd

Het organieke bestand is een Office 2010 versie (kan ik niet converteren naar Office 2016 ,aangezien het op een bedrijfsserver werkt), en op het 2e tabblad worden velden middels verticaal zoeken ingevuld.
Kan het zijn dat met de oudere versie Office de code net even iets anders is, of dat de verstoring wordt veroorzaakt omdat er al een formule op de te kleuren cel (vert zoeken) is toegepast?

Ik zou het organieke bestand kunnen sturen, maar dan moet ik zoveel data verwijderen (privacy)zodat misschien dan weer de juiste fout niet op te sporen is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld cel kleuren_3.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 23
"moet KL groen worden en burger oranje". Dat maak ik op uit kolom E. Dat is een legenda voor de gebruiker neem ik aan.

"In het organieke bestand worden echter bijvoorbeeld corresponderende cellen (G2=KL en I2=KL, cel zou blank moeten blijven maar wordt toch oranje) toch ingekleurd"

Hieruit maak ik op dat wanneer G2 staat ingesteld op "KL" en I2 ingesteld staat op "KL", dan moet H2 wit blijven, maar dat blijft 'ie bij mij ook. Of begrijp ik het verkeerd?

Edit, Ik heb verschijnende keuzes gemaakt in Kolom G en kolom I en in het tabblad "Groepsindeling" hebben alle cellen iedere keer dezelfde kleur als in het tabblad "WE DenHaag".
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-10-27 om 12.10.26.png
    Schermafbeelding 2020-10-27 om 12.10.26.png
    42,6 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Hallo Gotty,

Je begrijpt het niet verkeerd (ik zou niet durven), als beide waardes in G2 en I2 identiek zijn dan moet de cel wit blijven.
Het gaat met name om als 1 van de 2 waarden anders is, dan moet de cel kleuren zoals aangegeven in de voorwaardelijke opmaak.
Dat doet deze dus wel in het tabblad WE DenHaag maar niet in het tabblad Groepsindeling.

Ik ben toch maar even aan het deleten geslagen en heb het organieke bestand (zonder persoonsgegevens) toegevoegd.
Zoals je kunt zien klopt alles in het tabblad WE DenHaag, daar waar ik iets verander verandert ook de kleur. Maar bij het tabblad groepsindeling (waar ik ook de formules voorwaardelijke opmaak heb opgesteld) blijft alles blanco.
Je zou me erg helpen als ik weet waar ik de plank mis sla

Alvast bedankt
Rob
 

Bijlagen

  • helpmij.xlsm
    234,2 KB · Weergaven: 23
a: In het kleine bestand, werkt de vo op het tabblad "groepsindeling" óók prima.
b: In het grote bestand heb ik de dollartekens uit de vo gehaald op het tabblad "groepsindeling" waardoor een paar cellen bij mij een kleur krijgt, misschien kun je daar wat mee. Verder gaat mij dit boven de pet, maar ik blijf meelezen, ben wel nieuwsgierig naar de oplossing.
 
Helaas is het me nog niet gelukt om het grotere bestand op te lossen.
Zoals Gotty ook al aangaf lukt het wel met een kleiner bestand. Mogelijk dat toch de formule verticaal zoeken roet in het eten gooit.
Dus als nog iemand de oplossing heeft ???

gr
Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan