Scrollbar omhoog via vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanders1969

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2018
Berichten
243
Weet iemand toevallig hoe je de scrollbar omhoog krijgt bij het laden van een formulier?
Ik heb zegmaar een lang subformulier en bovenin heb ik een grote listbox en daaronder heb ik tekstvakken.
De tekstvak heeft de focus waardoor de listbox niet zichtbaar is omdat de scrolbar klein beetje omlaag is gescrollt.
Ik wil het liefst na het laden even de scrollbar de commando geven helemaal naar boven te scrollen.
Lijk mij geen hogere wiskunde alleen moet je dit net even weten.
 
IK neem aan dat je over een userform spreekt
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
Me.ScrollTop = 0
 
Waarom heeft het tekstvak de focus, als je die op de keuzelijst wilt hebben? Lijkt mij niet logisch. Daarnaast, maar dat is wellicht een persoonlijke opvatting, vind ik formulieren die te lang zijn voor een scherm (vandaar de scrollbar) erg lelijk en gebruiksonvriendelijk. Het betekent namelijk doorgaans dat je teveel informatie op je formulier hebt staan. In mijn (toch redelijk lange carrière in Access) heb ik nog nooit een formulier opgeleverd waarin je moest scrollen. Ik gebruik dan namelijk altijd tabblad elementen. Je splitst de elementen dus op in verschillende tabbladen, die dan vermoedelijk ook veel logischer werken dan dat ene totaal formulier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan