invulvelden, ideetje bij lange teksten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

boppe

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
69
Ik ben met een invulformulier bezig waar collega's uit 5 lange wetteksten moeten kiezen. (1 tekst is ongeveer 100a150 woorden).
Bij sommige regels moet de gebruiker ook nog iets invullen.

Nu kun je alle teksten onder elkaar zetten en dmv een keuzerondje of selectievakje ze laten kiezen, maar bij een print, print het formulier ook diegene uit die niet gekozen zijn (en niet van toepassing zijn). Vind dit een mindere oplossing.

Dan denk ik een pulldown, maar die is minder geschikt, vanwege de lange teksten en max aantal karakters.

Ben niet zo bekend met de mogelijkheden binnen word, wat zou jij kiezen in zo'n geval?
 
Ik zou zelf kiezen voor Autotekst fragmenten, die je m.b.v. een keuzelijst kan kiezen. Die keuzelijst zet je op een formulier, en die plaatst dan de tekst van het Autotekstfragment op de plek waar je 'm hebben wilt. Dat vereist wel enig programmeerwerk, dat dan wel. Sowieso zul je moeten programmeren, omdat je een keuze wilt laten maken met ook nog eens variabelen die daarin gezet moeten worden. Al is, in de meest basale vorm, programmeren niet nodig, want voor het gebruik van Autotekst fragmenten hoef je niet te programmeren: die kun je gewoon in de sjabloon zetten. Dan moet je de gebruikers dus wél instrueren hoe ze de gewenste fragmenten kunnen invoegen.

Daarnaast zit je met het 'probleem' van de variabelen. Dat kun je oplossen door op die plekken FILLIN velden te zetten. Dat zijn het soort tekstvelden dat je ook gebruikt bij Afdruk Samenvoegen om variabelen in te voeren. Die werken echter alleen goed als je de velden verplicht laat invoeren, en daarvoor moet je de velden selecteren en laten bijwerken. En aangezien je het veld zélf niet ziet, zal een argeloze gebruiker daar licht overheen kunnen kijken. Een FORMTEXT veld zie je wél, maar als je die niet invult, krijg je een lelijk gat in je document. Je moet dan maar hopen dat de gebruiker het formulier correct invult. En als ontwerper heb je uiteraard liever zekerheid :).

Ik heb ook wel eens gebruik gemaakt van verborgen tekst, op basis van de methode die jij aangeeft als werkwijze. Dat werkt ook prima, maar moet je ook weer enigszins programmeren.

Kortom: er zijn genoeg mogelijkheden. :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan