kcs-20k van sony

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojajuji

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
527
Waar lijkt deze tape op?
op vhs en kan ik die dan ook afspelen op vhs recorder?
Nooit van gehoord.
staan waardevolle zaken op.
Die zou ik graag digitaal willen maken.
graag uw hulp.
 
Het is een oude videodrager, zo te zien. En het lijkt me geen VHS-band.
Ik raad aan om eens in je buurt te zoeken naar bedrijven die video's kunnen omzetten. Misschien kunnen ze dit ook digitaliseren.

In welke omgeving woon je?
 
omgeving alkmaar. maar ben heel benieuwd wat dit voor tape is en in welke recorder deze past.
op internet vind ik er weinig van.
 
is dat geen betamax formaat het systeem van sony wat niet van de grond is gekomen.
 
Dat is een VTR tape.
Zoek eens op VTR Player
 
Dat is een VTR tape.
Zoek eens op VTR Player

Inderdaad want VTR staat voor Video Tape Recorder ... hihi.
Het formaat waar route99 naar verwijst is specifiek als "U-Matic" ! Oorspronkelijk niet van Sony, maar van Ampex : het merk van de grote studiobanden-recorders van toen !
Het KCS type is daarvan afgeleid, is identiek qua manier van beschrijven maar is kleiner en is inderdaad toen gebruikt voor deze vorm van Portable VR, gebruikt in het journalistieke milieu (waar ik in die periode ook in zat ... hihi)
Betamax vertoont daarmee veel gelijkenis.

Het cassette-formaat is ook zo'n vrij massief blok als een betamax maar een pak kleiner !
Zal dus niet in de recorder passen die jojajuji nog staan heeft... niet meer zeker na al die jaren, maar ik denk dat er een adapter bestond toen. Waarschijnlijk niet meer te vinden.

Nu is de kans dat er nog veel leesbaars op die tape staat toch vrij klein na al die jaren.
Langer dan 10 jaar bleef het signaal op die banden niet leesbaar. Tenzij met héél dure, speciale technieken : https://thegreatbear.net/video-tape/digitising-ampex-umatic-kcs20-video-tapes/

[Edit] Mijn geheugen laat me in de steek, het was blijkbaar omgekeerd : oorspronkelijk van Sony, overgenomen door Ampex ... [Edit]
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"staan waardevolle zaken op."

Mocht je dus een "gedateerd" toestel vinden die dit kan lezen ....

Controleer deze dan 2 X alvorens de belangrijke tape hieraan toe te vertrouwen.

Meestal is er wel het een en ander aan defekt , wat deze tape kan doen sneuvelen.

Mocht deze tape "te vochtig" of "verkeerd" naar zijn goesting zijn opgeslagen , heb je soms maar 1 kans om op een deftige manier de data er af te halen.

Soms moet je zelfs ettelijke keren de leeskoppen reinigen omdat er zo veel vuil , lees "data" aan de koppen blijft kleven ...

De tip van PHP4U om dit converteren te laten doen door een of andere lokale firma , vind ik dus zeker op zijn plaats ...

Peter
 
Waar lijkt deze tape op?
op vhs en kan ik die dan ook afspelen op vhs recorder?

In deze video zie je hem.
Tis geen VHS, het format bestaat al sinds 1969 of zo.

VHS is in 1976 gereleased.
https://en.wikipedia.org/wiki/VHS
Released September 9, 1976; 44 years ago

Ik sluit me ook aan bij de tip van @PHP4U.
Door een professional laten doen als je niet verder komt dan dit.
Is bepaald geen standaard video teepje omzetten naar digitaal...

Mijn tip:
Wat je wel zou kunnen doen: Contact opnemen met het Beeld en Geluid museum in Hilversum.
https://www.beeldengeluid.nl/en/contact
Daar zouden ze je mogelijk heel veel verder kunnen helpen, dat ligt absoluut in de lijn wat je verwachten mag.
In die hoek is dit spul meer dan 30 jaar gebruik... er is vast nog iemand die daar nog wat van weet of er er heel eenvoudig toegang tot heeft met voor jou nuttige info.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar wordt het artikel dat ik linkte niet echt gelezen want anders zou je meteen inzien dat het niet meer te redden valt tenzij de tape(s) je ganse spaarvarken mogen opsouperen.

citaat

For those of you out there that have recorded material on Ampex tape be it audio or video, we have bad news for you. While much magnetic tape is more robust than most people imagine, this is not true of tape made by Ampex in the 1970s and 1980s. Nearly all Ampex tape degrades disgracefully with age. A common outcome is ‘sticky shed syndrome,‘ a condition created by the deterioration of the binders in a magnetic tape which hold the iron oxide magnetic coating to its plastic carrier. So common was this problem with Ampex tape that the company patented the process of baking the tape (to be done strictly at the temperature 54 Centrigade, for a period of 16 hours), that would enable the tape to be played back.
In order to migrate the Ampex video tapes to a digital format they have, therefore, to be dehydrated in our incubator. It is important to stress that tape dehydration needs to be done in a controlled manner within a specifically designed lab incubator. This enables the temperature to be carefully regulated to the degree. Such precision cannot of course be achieved with domestic ovens (which are designed to cook things!), nor even food dehydrators, because there is very little temperature control.

einde citaat




Ik heb nog rondgezeuld met zo'n bak in mijn jonge jaren ... man : dat woog (ook al noemen ze dat light weight) - pijnlijke schouders dat je kreeg van die schouderband + de camera (ook nog zwaar toen !) op de andere schouder !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aahh ... maar dat mag nu vast wettelijk niet meer .... Te vroeg geboren... ;)


Tav data behoud op tapes: Ik zou het iig altijd laten checken, als het werkelijk zo belangrijk is zoals de TS schreef. Dat is serieus geschreven.
Als het niks is, zal het wel blijken. Maar als het wel OK is, is het waardevol voor de TS.
 
Vraag eens prijs ... sta je zo met je voetjes terug op de grond !
 
Zullen niet de goedkoopste zijn inderdaad. Een googeltje geeft low-budget resultaten vanaf €20,- Google: U-Matic overzetten
Maar wellicht dat zo'n Picturae zorgvuldiger werkt. Ik zou sowieso kiezen voor een bedrijf dat een 'field based' TimeBase Corrector (TBC) gebruikt bij het digitaliseren. Vraag daar naar. Ook is me nog niet duidelijk of het een U-matic of U-matic SP tape is. Dat is een ander type, waarvoor een andere videoplayer nodig is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan