Samsung SSD NVMe vs SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smilodon79

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
Berichten
1
Hoi,

Ik heb een PC gebouwd op een Asus Sabertooth Z170S moederbord. Windows draait op een Samsung 960 EVO NVMe, die is aangesloten op het daarvoor bestemde M.2 slot (PCI-e 3.0 x4). Daarnaast heb ik voor m'n downloads een Samsung 850 EVO SATA aangesloten.

Mijn vraag is nu, hoe kan het dat de benchmarks van de 850 EVO SATA beter zijn dan die van de 960 EVO NVMe? Deze zou namelijk sneller moeten zijn in lezen en schrijven. Heeft het wellicht iets met de beperkte aantal "lanes" te maken op het moederbord? Ik ben daar niet helemaal in thuis, daarom dacht ik ik stel de vraag maar even op dit forum. :). Ik ben al bezig geweest met settings in de BIOS, daar heb ik het "probleem" niet kunnen oplossen (maar wellicht zie ik iets over het hoofd?). Attached een screenshot van Samsung Magician.

Specs van deze build:
OS: Microsoft Windows 10 Pro
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz
Memory: Corsair Vengeance 2x 8Gb DDR4-2133 (1066 Mhz)
Videocard: GeForce GTX 950 (2 GB)
SSD: 1x Samsung 960 EVO NVMe, 1x Samsung 850 EVO SATA
HDD: 1x Seagate FireCuda 2TB, 1x WD Blue 4TB

Ik hoop dat iemand zijn/haar licht hier even over kan schijnen en/of tips heeft. :)

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    214 KB · Weergaven: 41
Als je op de SATA SSD Rapid mode ingeschakeld hebt wordt een RAM buffer gebruikt, dus de prestaties zijn voor het overgrote deel gebaseerd op RAM en niet van de SSD zelf.
Indien je een eerlijke vergelijk van beide dtives wilt hebben moet je op beide hetzelfde OS installeren en de Rapid mode van de SATA uitzetten en dan dezelfde benchmark nog eens draaien...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan