• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal als meerdere kolommen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rjk65

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2020
Berichten
21
Gedemorgen,

Weet iemand toevallig hoe ik de aantal. als kan gebruiken over meerdere kolommen om een score op te tellen?

via =AANTAL.ALS(C4:C14;"x") kan ik het aantal x-en tellen, maar ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om de punten toegekend aan die tabel op te tellen(iets met Som?) over meerdere kolommen.

dus in kolom I krijgt een x de waarde van 2, in J de waarde van 3(waarbij J6,K6,J7 en K7 niet meetellen).
dank alvast.
 

Bijlagen

  • aantal als.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 28
Niet de meest elegante, maar wel functioneel:
Code:
=AANTAL.ALS(H5:H8;"x")+2*AANTAL.ALS(I5:I8;"x")+3*AANTAL.ALS(J5:J8;"x")+4*AANTAL.ALS(K5:K8;"x")
Gecomprimeerd wordt dat zoiets (er staat dus feitelijk hetzelfde als hierboven):
Code:
=SOMPRODUCT({1;2;3;4}*AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(G5:G8;;{1;2;3;4});"x"))
Let op: mogelijk invoeren als matrixfunctie (dus afsluiten met Control+Shift+Enter) als je geen Excel 365 gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard werkt dat, dus enkel bij wijze van kleine aanvulling: bij mijn weten werkt 'somproduct' ook in oudere versies als gewone formule.
 
Kan het niet meer testen en twijfelde, dus vandaar het woordje "mogelijk" er maar even tussen... ;)
 
Niet de meest elegante, maar wel functioneel:
Code:
=AANTAL.ALS(H5:H8;"x")+2*AANTAL.ALS(I5:I8;"x")+3*AANTAL.ALS(J5:J8;"x")+4*AANTAL.ALS(K5:K8;"x")
Gecomprimeerd wordt dat zoiets (er staat dus feitelijk hetzelfde als hierboven):
Code:
=SOMPRODUCT({1;2;3;4}*AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(G5:G8;;{1;2;3;4});"x"))
Let op: mogelijk invoeren als matrixfunctie (dus afsluiten met Control+Shift+Enter) als je geen Excel 365 gebruikt.

Ik heb voor de nietgecomprimeerde gekozen om eea te snappen. Is het trouwens ook mogelijk om cellen te excluden? Dus, ik heb een bereik van I5 tm I9, kun je dan ook I6,7,8 van de berekening uitsluiten?
 
QUOTEN is niet nodig.

Deze sluit bijv. het grijze vlak in je eerste bijlage uit.
Code:
=AANTAL.ALS(H5:H8;"x")+2*AANTAL.ALS(I5:I8;"x")+3*((J5="x")+(J8="x"))+4*((K5="x")+(K8="x"))
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan