Selectievakje met een bepaalde tijdsduur

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacquesL

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Berichten
78
Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag, is het mogelijk om een bepaalde tijdsduur mee te geven aan een selectievakje in een access formulier?

Voorbeeld:
Ik heb een afspraak op 30 oktober 2020 om 12 uur. Die afspraak duurt 2 uur(dit is een vast gegeven). Ik zet nu een vinkje op het plekje van de afspraak en dit plekje kleurt rood. Nu wil ik graag dat na 2 uur het vinkje verdwijnt zodat op 30 oktober 2020 om 14.00 uur dat rood gekleurde plekje weer automatisch vrijkomt.

Groetjes
Jacques
 
Ik snap niet wat je bedoelt. Je beschrijft iets dat er uitziet als een tijdlijn, maar als je die al hebt gemaakt, dan is het nergens voor nodig om kleuren daarna weer te verwijderen. Dus: a) wat heb je gemaakt, en b) wat is daar de bedoeling van?
 
Hallo Octafish,

Eigenlijk moet je het zo zien als een reservering in een restaurant of bij de kapper. Ik heb nog niet iets concreet gemaakt maar ik heb wel een plan daarvoor. Echter wil ik weten of het mogelijk is anders moet ik mijn plan herzien met de te bouwen database.

Stel het volgende.
Ik maak een afspraak bij de kapper. De kapper kijkt of er plaats is en reserveert een stoel voor 30 minuten bijvoorbeeld om 12 uur en zet een vinkje bij de stoel. Deze kleurt nu als bezet. Echter na 30 minuten is deze stoel weer vrij en kan daar iemand anders weer gebruik van maken.
Nu belt er weer iemand voor een afspraak, de kapper selecteer de gewenste tijd middels een pulldownmenu b.v. 1 uur en ziet dat mijn gereserveerde stoel bezet is terwijl ik al lang weg ben. Dus wanneer er een tijd wordt geselecteerd via de pull down moet mijn plek om 12 uur en om 12.15 uur rood zijn maar wordt er half 1 of later geselecteerd moet mijn stoel vrij zijn.

het zijn dus eigenlijk 2 dingen. 1. het vinkje moet na 30 minuten weer op vrij springen en 2. tijdens een tijd geselecteerd binnen mijn reservering moet deze ook op bezet staan en een geselecteerde tijd daarbuiten op vrij.

Ik hoop dat je het een beetje snapt anders ga ik wel een proefformulier maken en deze hier plaatsen.

Groetjes
Jacques
 
Hallo Octafish,

Toch maar even snel een voorbeeldje gemaakt. Ik hoop dat het wat duidelijker is nu.

Groetjes
Jacques
 

Bijlagen

  • kleurtest.zip
    37,6 KB · Weergaven: 19
Je uitgangspunt is verkeerd; als je een reserveringssysteem wilt maken, dan heb je geen vinkje nodig, want de bezettingsgraad wordt bepaald door de tijdblokken. Meer heb je ook niet nodig. Als er reserveringen zijn van 14:00 tot 14:30, en van 15:30 tot 16:00, dan kun je dus 1 of 2 behandelingen plannen tussen 14:30 en 15:30. Dat kun je simpel oplossen met een keuzelijst.

Om even bij de kapper te blijven: die heeft een aantal standaard behandelingen, waarvan de tijdsduur bekend is. Je kiest dus eerstnd# behandeling, en op basis daarvan kun je beschikbare tijdblokken selecteren. Is prima te doen.
En dat kun je dus ook goed grafisch weergeven in formulier of rapport.
 
Ik snap wat je bedoeld, ik ben daar ook mee aan het stoeien geweest, maar om maar even bij de kapperszaak te blijven (wel een leuk voorbeeld trouwens:p) zou dat van toepassing zijn voor een buurtkapper met maar 1 stoel. In het geval van 6 stoelen zou de dus per stoel een pulldown met tijdblokken moeten maken. De bedoeling is om met 1 tijdblok te werken en dan de 6 stoelen zichtbaar te maken die bezet of vrij zijn.
Vandaar dus ook mijn vraag is er een bepaalde tijdsduur te "hangen" aan een vinkje die bij elke stoel aangevinkt kan worden.
 
JacquesL,


En dan is er nog de invoer voor morgen, overmorgen, volgende week, volgende maand.
Zit nog te denken aan klant gegevens.

Dit is allemaal een hoop vba werk en is ook niet in een paar uurtjes gemaakt.

Gr. Cor
 
Hallo Cor,

Bedankt voor je reactie. Datum invoer wordt gedaan in een datum veld. Het hoeft ook niet in een paar uurtjes gemaakt te zijn, het enige wat ik wil weten is of er een mogelijkheid bestaat om een tijdsduur aan een vinkje toe te kennen en hoe dat gedaan moet worden, als dat met VBA moet prima als ik maar weet hoe.

Groet
Jacques
 
JacquesL,

Je hebt geen vinkje nodig, als je de blokken tijd en Eindtijd gebruikt, dan kan je met voorwaardelijke opmaak bezet is rood vrij is groen dit regelen.
Ook kan je gebruik maken in de blokken tijd van bv een veld waarin je een 1 plaatst voor bezet en een 0 voor vrij, via een Query laat je hier naar kijken, als er 1 staat dan niet dat tijd blok laten zien.

Gr. Cor
 
Mijn idee. Het idee om een selectievakje te gebruiken is behoorlijk onzalig. Echt vanaf stappen. Met mijn (en pletters) voorstel kun je alles doen wat je wilt. En in heel wat minder tijd!
 
Heren,

Dank voor jullie goedbedoelde adviezen/tips, echter heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen " is het mogelijk om een bepaalde tijdsduur mee te geven aan een selectievakje/knop in een access formulier?"
Ik heb als voorbeeld een kapperszaak genomen, maar mogelijk heb ik het ergens anders voor nodig. Iets wat ik niet in het openbaar kwijt wil. Het "vinkje" zou ook een knop kunnen zijn.

Dus graag antwoord op mijn allereerste vraag. Kan het en zo ja hoe doe ik dat.

Groetjes
Jacques
 
Het antwoord heb je tussen de regels al kunnen lezen: alleen met heel veel lastige bewerkingen. Mij interesseert deze werkwijze niet zo, dus ik ga daar geen tijd in steken. Ik wil je wél helpen met de andere aanpak, maar dit is gewoon zonde van (in ieder geval mijn) tijd.
 
JacquesL,

zoals OctaFish al schreef : Het antwoord heb je tussen de regels al kunnen lezen.

U komt eerst met 1 stoel ( dit is een eenvoudige versie ) en later met 6 stoelen ( veel complexer, maar wel te maken ) en ook het kan ergens anders voor zijn, lekker duidelijk op deze manier, maar goed hier is een behoorlijke kennis van vba voor nodig.

Gezien uw kennis op een beginners niveau ligt en u vraagt: als dat met VBA moet prima als ik maar weet hoe, komt het hier op neer, maken jullie die database voor mij.

Helpmij is daar niet voor en daar gaan dan heel wat uurtjes inzitten om dat te maken, dan zal u iemand in moeten huren die dat wil doen, of een vrijwilliger van het forum die hier brood in ziet.

Gr. Cor
 
Heren bedankt,

Jullie hebben mijn vraag beantwoord. Het is dus mogelijk. Ik ga verder uitzoeken hoe.

Groet
Jacques
 
Ach, als je tijd teveel hebt, en het niet nodig vind om de beste werkwijze te gebruiken, dan ís dat een optie. Ik raad je nogmaals aan om je tijd niet op deze manier te verkwanselen, en een échte oplossing te gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan