Externe HDD is (gedeeltelijk) niet meer benaderbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropie58

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
112
Dag heren, goedenavond.

Ik heb weer eens een vraagje. Een van mijn Ext. HDD's is plotseling (gedeeltelijk) niet meer benaderbaar. Volgens mijn "Partion Master Pro v12.0", blijkt 3,61 Tb van deze HDD (Schijf 3) niet meer te zijn "toegewezen" (zie bijlage). Kunnen jullie mij aangeven of ik dit probleem kan herstellen ZONDER verlies van al mijn data. Zo ja, kunnen jullie mij dan aangeven hoe dit voor elkaar te boksen? Ik zie wel dat als ik op "Schijf 3" met mijn rechter muisknop (binnen het gele gedeelte) klik, dat er dan de optie "Partitie Herstel" verschijnt. Is dit dan iets wat ik zou moeten toepassen? Kan ik dat met een gerust hart uitvoeren?

Kortom, als jullie mij zouden kunnen adviseren, dan graag.

Ik hoop snel van jullie te mogen horen. B.v.d.

Groeten,

Rob. Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×
 

Bijlagen

  • Partition Master (schijf 3).jpg
    Partition Master (schijf 3).jpg
    201,3 KB · Weergaven: 44
Volgens mij zijn - eens je ziet 'niet toegewezen' - in dat gedeelte al geen bestanden meer te vinden of te recupereren.
Maar ik hoop voor jou dat ik me vergis ...
 
Dat zou inderdaad een regelrechte ramp zijn. Dus ik hoop écht (met alle respect) dat jij je vergist...
 
Er lijkt mij geen partitie fout want dan was het denk ik RAW data en als jij eerst geen foutmeldingen had ook geen beschadiging op de schijf binnen een partitie tabel. De ruimte is gewoon niet toegewezen, behoudens dat de externe schijf nu wordt gebruikt voor een "niet UEFI" besturingssysteem, dat is zo in geval de BIOS instellingen bereikbaar zijn via Windows Systeemherstel en Opnieuw opstarten of als instellingen van die UEFI zijn veranderd naar legacy of compatibiliteit met een standaard BIOS configuratie en MBR schijven.

Zo een computer of instelling voor traditioneel gepartitioneerde schijven doet een UEFI schijf leeg en ongebruikt lijken, behalve de systeempartitie. Precies zoals dat van jou geval. Kijk hier dus eerst naar. Je moet zeker zijn dat het niet werkt op een UEFI systeem. Ik weet niet wat het verschil is met een BIOS batterij die leeg is en dat de BIOS dan daardoor naar standaard waarden is gegaan. De UEFI staat in een systeempartitie geschreven maar of een computer zonder spanning op de 3 Volt batterij dat nog kan vinden hangt af van de gebruikte BIOS en het toewijzen van de harde schijven, dit is dus niet de bootdisk.

Er zijn programma's die on-geformatteerde schijven doorzoeken op gebreken en de kopie van de FAT, GPT of MBR kunnen gebruiken voor herstel. Een partitioneer programma zou ik niet aanraden te gebruiken voor herstel. Probeer een programma dat de GPT (GUID) partitie(s) kan herstellen, zolang je tenminste een UEFI uitgerust moederbord hebt, zoals eentje op deze pagina: https://www.raymond.cc/blog/5-free-tools-to-backup-and-restore-master-boot-record-mbr/

Er is nog een gedachte en dat is dat de ESD Fat32 (maximaal 32 Gb grote) partitie op de schijf gekomen is door iets wat jij ons niet hebt vertelt. De schijf ziet er ook zo uit, wanneer je van de enorm grote externe schijf een Windows installatie medium hebt geprobeerd te maken en bootbare schijven worden dan voor de rest van de inhoud gewist. Er is in dat geval een waarschuwing geweest dat alle informatie op de schijf verloren zou gaan door formatteren. Data herstel (gewiste bestanden herstellen) is dan de aangewezen oplossing maar een gedeelte zal dus overschreven zijn door het besturingssysteem wat je hebt gedownload. "Partitie herstel" zal uiteindelijk alleen de partitie structuur zoals deze was laten zien. Je moet de schijf weer formatteren en partitioneren om verder te kunnen gaan gebruiken, nadat je de gewiste gegevens hebt kunnen terughalen. Zoals gezegd kan je niets met een 32Gb FAT32 partitie meer doen want deze is al maximaal groot.
 
Laatst bewerkt:
Wat @Alfred2 terecht opmerkt:
Betreffende schijf is op de screen zichtbaar als zijnde E:ESD hetgeen erop wijst dat het om een installatie-medium gaat, waarschijnlijk Win 10.
Ik krijg het idee dat je de Media Creation Tool hebt opgestart om een usbstick voor installatie van Win 10 te maken en daarbij de verkeerde schijf hebt gekozen..
Als dat zo is zijn alle bestanden van deze schijf verwijdert om het installatie medium te maken....
 
Ik sluit me aan bij deze zeer waarschijnlijk conclusie.
Je zou kunnen kijken of Testdisk de harde schijf zelf nog kan analyseren. Mss komt er uit dat er nog het nodige te redden valt???

Zoja:
Je MOET dan wel een schijf hebben of kopen (voor extern via USB of intern via de schijfaansluitingen bijv SATA) waar Testdisk de geredde gegevens weg kan schrijven, en die schijf moet echt iets groter zijn dan de probleem schijf.

Nog mooier is het om een kloon te maken van je probleem schijf en daarvan de data te redden.
Die extra schijf moet ook minimaal net zo groot zijn als je probleemschijf.
Het voordeel: Er gebeurt per ongeluk nu niks anders meer met je probleemschijf.

De rest van de info over Testdisk (uitgebreide handleiding) heb ik hier nog staan van jouw "probleem" voorganger.
Lees alles wel eerst goed en als je het niet durft vraag iemand met ervaring erbij.
Op afstand is dit zeer moeilijk en is de kans op een verkeerde actie zeer groot.

Doe NU niks anders met de schijf, de ramp wordt alleen maar groter.

Sterkte.

PS: Tis maar net wat je er voor over hebt... niet..? Dan zijn blijkbaar je data dat niet waard?
Daar ga jezelf over. Jouw data, jouw geld.
Je zou ook Get Data Back kunnen kopen oid, die extra schijf of schijven heb je nog steeds nodig om de geredde dat weg te schrijven en ventueel om eerst die kloon te maken.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt inderdaad dat ik onlangs een Media Creation Tool heb gemaakt, waarbij ik de hiervoor gebruikte USB-disk (8 GB) gewoon aan de voorkant van de pc in een USB-poort heb gestopt. De Ext. HDD zit (standaard) op een USB-poort aan de achterkant van mijn pc geprikt. Dus ik begrijp niet wat er dan gebeurd zou kunnen zijn en HOE dit dan ook kunnen gebeurd zou kunnen zijn, want iedere usb-poort heeft volgens mij een eigen schijfletter. Het verklaart dan waarschijnlijk ook, al begrijp ik nog steeds niet hoe, waarom ik daar opeens de Media Creation Tool zie staan.

Ik zou echt ontzettend balen als ik hierdoor die data definitief kwijt zou zijn; want we praten hier over tientallen series en hun seizoenen en de installatiesoftware van meerdere games.

Rob. Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×
 
want iedere usb-poort heeft volgens mij een eigen schijfletter.
Ja, dat kun je dan wel eens fout hebben! Weet ik ook haast wel zeker, want daarom schrijf ik al jaren op dit forum geef schijven een naam/label! Dan kun je ze in dat soort situaties toch herkennen.

Voorbeelden:
SAM_2TB_K = schijf Samsung 2TB K
LAC_120_L = schijf Lacie 120GB L
SAN_32G_H = schijf SanDisk 32GB H

Ik zou echt ontzettend balen als ik hierdoor die data definitief kwijt zou zijn; want we praten hier over tientallen series en hun seizoenen en de installatiesoftware van meerdere games.

Ja, bijzonder vervelend en triest. Maak meerdere herstelpunten, systeemkopieën, data back-ups op verschillende externe schijven en een herstelmedium. Dat schrijven anderen en ik ook al jaren op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Het zou wel mooi zijn als er schijfletters voor iedere poort zouden zijn maar Windows initialiseert alleen stations waarbij A: en C: bijzondere status hebben. In schijfbeheer kan je schijfletters toewijzen en anders, volgens mij, is de volgorde behoorlijk willekeurig.

Nou ja, de installatiebestanden nemen niet de hele ruimte van de schijf in. Je zou dus het meeste gewoon weer terug moeten kunnen krijgen met herstelsoftware voor bestanden maar ik denk dat de formattering daarvoor eerst weer ongedaan zal moeten worden gemaakt om de bestanden te kunnen zien. Daarvoor kan niet een partitie programma gebruikt worden want dan krijg je lege partities te zien, die zijn zoals ze aanvankelijk gemaakt werden. Dan ben je verder van huis.

Gewoon proberen een programma te vinden maar als het met Testdisk of Recuva niet lukt dan krijg je al snel betaalde software die je meestal gratis op een aantal te redden bestanden kan testen. Zoek dan op "recovery." Hier is nog een uitleg van wat Testdisk kan: https://www.youtube.com/watch?v=jhWbSM-630E
 
@Alfred2. En vergeet B: niet :d

On-topic. Zoals al gesuggereerd. Proberen met Testdisk, Isobuster of een andere goede recovery tool. Bij twijfel overlaten aan een professioneel bedrijf.
 
A en B zijn voor diskettestations en F en G voor Dvd-rw-station, BD-re-station e.d.
Maar ik gebruik nu A gewoon voor een portable SSD en B is een interne schijf.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan