Waarom blijven al die tabs geheugen gebruiken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ann1

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2017
Berichten
60
Daar chrome zoveel geheugen neemt was ik vandaag Edge aan het testen.
Maar nu blijkt deze al evenveel geheugen te gebruiken.
Wat ik echter niet begrijp is dat in Edge nu één tabblad actief is en toch blijven er op de achtergrond nog steeds 6 tabbladen geheugen gebruiken.cc.jpg

Wanneer ik dan Edge afsluit en weer opstart en enkel de startpagina staat erop staan er nog steeds 12 geheugen gebruikende tabs open.
dd.jpg

Hoe kan dit ?
 
Laatst bewerkt:
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat Edge, net als Chrome, gebaseerd is op de Chromium engine.
Daarbij zijn veel andere zaken binnen Win 10 afhankelijk van Edge omdat het diep verweven is in Win 10 en veel meer is dan "gewoon een browser".
Zoals dat Edge bijv. de standaard PDF-viewer is binnen Win 10 en de forse hoeveelheid telemetrie ( data ) die Win 10 verzamelt en doorstuurt naar Microsoft servers.
 
Dat is aan jezelf om te beslissen, gebruik Firefox zelf al jaren en ben er tevreden mee.
Met de verschillende extensies kun je de browser met allerlei extra functionaliteit uitbreiden.
Het geheugengebruik van Firefox valt mij mee hoewel ik er nooit echt op let omdat ik meestal 14 of meer tabbladen open heb staan.
Mijn gebruik van Firefox is dus niet relevant t.o.v. een doorsnee gebruiker maar je kunt het uiteraard altijd proberen.
Bevalt het niet dan is het ook zo weer verwijderd...

Wat mij opvalt is dat veel browser-problemen waar mensen op fora vragen over stellen, Chrome betreft.
Dat kan div. oorzaken hebben:
* Chrome wordt ontzettend gespusht door Google, om niet te zeggen "door je strot gedrukt", zoals vroeger met Internet Explorer gebeurde door Microsoft.
* Chrome wordt "gebundeld" met heel veel freeware, vergeet je het vinkje weg te halen, heb je ineens Chrome op je pc staan.
* Chrome kent erg veel malafide extensies door het falende controle-beleid van Google. Hierdoor krijgen gebruikers malware en andere narigheid op hun pc.
Met name dat laatste is de reden waarom ik dat Chrome niet op m'n systeem wil hebben, naast de hoeveelheid data die Google al via zijn zoekmachine over mij verzamelt zit ik niet op een browser te wachten die exact hetzelfde doet.
 
Volgens mij is dramabrowser één woord.;)
 
Klopt, drama browser is wat mij betreft de enige juiste benaming maar als je dat hardop zegt krijg je de hele wereld over je heen die anders beweert....
Vooral op dat fijne social media....want dat is de oorzaak van vrijwel elke media-beheersende discussie vandaag de dag.
Van mij mogen ze al die narigheid gisteren nog blokkeren, net als The Pirate Bay zeg maar...:D:thumb:
 
Intussen Firefox in gebruik maar die lijkt nog meer geheugen te gebruiken.
aaa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het enige verschil is dat Chrome al die diverse 'kanalen/tabs' en funkties allemaal apart in de processen laat verschijnen en Firefox (blijkbaar ?) dat allemaal op één hoop gooit.
Bij @Scrapheap heeft Firefox daarmee blijkbaar gescored ! Maar het is natuurlijk allemaal gezichtsbedrog.

Je moet je gewoon realiseren : als ik wil dat een browser veel doet (tabs, extensies, etc...) en allemaal tegelijk dan is het normaal dat dit ook allemaal een beetje geheugen in beslag neemt ...
 
Zoals gezegd, ik heb er nooit zo op gelet maar dan nog, met 13 tabs open is mijn geheugengebruik ongeveer 50% van dat bij karine, zie screen.
Dus ik weet niet wàt hij allemaal open heeft staan maar zijn geheugengebruik is wel erg hoog.....:rolleyes:

Overigens, ik heb 16 Gb ram dus ik maak me niet druk om 200 Mb meer of minder geheugengebruik.
 

Bijlagen

  • firefox geheugengebruik.jpg
    firefox geheugengebruik.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ik heb ook 16gb trouwens.
Gebruik jij ook firefox op Android?
Wat ik daar mis is om de pagina te vernieuwen.
Bij de andere browsers moet je gewoon met je vinger van boven naar onder gaan en de pagina wordt vernieuwen.
 
Nee, sorry, ik gebruik geen Firefox op Android.
Zo wie zo surf ik zelden of nooit met een smartphone, dat is me allemaal te klein en pietluttig.
Mijn data-verbruik komt zelden boven de 150 Mb / maand :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan