PC met windows 10 start telkens op met BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

abroeren

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2003
Berichten
17
Mijn ACER PC met windows 10 start telkens op met het BIOS scherm voorheen was dat niet .Hoe kan ik dat uitschakelen zodat PC weer opstart met het openingsscherm waar ik mijn wachtwoord in moet toetsen
 
Als de pc bij het starten steeds weer in het bios-scherm komt betekent dat meestal dat er iets mis is met de hardware.
Zo kan het zijn dat de drive (Hardeschijf of SSD) waarvan af windows gestart moet worden niet meer goed is, dan komt ie in de bios.
Een eenvoudige manier om hier acher te komen is door de pc te starten met een cd/dvd (bijv. een cd met een windows installatie; mag ook een oude windows zijn) of vanaf een usb-stick.
Als dat wel lukt is het de opstart hd/ssd die vervangen moet worden.
 
Dit is een verschijnsel wat in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door een lege CMOS batterij op het moederbord ( CR 2032 lithium knoopcel ).
Ik zou dus in 1e instantie deze knoopcel vervangen.
Komt het daarna nog voor, ga in de UEFI dan naar het laatste tabblad, kies voor "Failsafe Defaults" en daarna F10 Save & exit en herstart.
 
Is de klok van het bios ook gereset?
 
Wat ik nog had moeten vragen is: start ie na dat Bios-scherm wel door naar Windows (maar dan met een verkeerde datum), dan is het de knoopcel.
Start ie helemaal niet verder en blijft ie in de bios hangen, dan is het een hardware onderdeel, zoals bijv de HD/SSD waar vanaf ie windows start.
 
Hallo

Gelukkiglijk heeft de t.s. toch vermeld wat voor hem uiteindelijk de oplossing was alvorens dit topic op "opgelost" te zetten ...

:eek::eek::eek:

Zo hebben de mensen die dit topic ooit mochten lezen iets aan deze nuttige door hem vermelde info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan