Grafieken in de war??

Status
Niet open voor verdere reacties.

EMK62

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2014
Berichten
9
Hallo allemaal,

In Access heb ik als output grafieken nodig voor een onderdeel.
Het gaat om categorieën van IQ-waarden, echter de categorie 111-120 staat niet op de juiste plek in de grafiek, tevens ontbreken een paar categorieën met de waarde "0".

Vervolgens een aparte referentietabel gemaakt waarin ik extra aangeef: een volgorde, een waarde, ondergrens, bovengrens en type grafiek.
De query ziet er vervolgens zo uit:
accesqry.PNG

De grafiek komt er dan als volgt uit te zien:
accesgraf.PNG

En dan is er dus eigenlijk niets veranderd :(

Waar zit mijn denkfout in deze?

Een oplossing is om voor de 70, 80, 90 een 0 te plaatsen, maar die moet ik dan weer niet onder de grafiek terug zien en dat gebeurt helaas wel.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Volgens Access (en de internationale regels voor alfanumeriek sorteren) staat het perfect in de grafiek. Als je een tekstveld gebruikt voor de labels, dan is het logisch dat alles dat met het teken ‘1’ begint vóór de ‘9’ staat. Je zult een numeriek veld moeten gebruiken, óf er voor zorgen dat de ‘kleinere’ getallen voorloopnullen krijgen. De ‘0’ sorteert namelijk weer vóór de ‘1’.
 
Volgens Access (en de internationale regels voor alfanumeriek sorteren) staat het perfect in de grafiek. Als je een tekstveld gebruikt voor de labels, dan is het logisch dat alles dat met het teken ‘1’ begint vóór de ‘9’ staat. Je zult een numeriek veld moeten gebruiken, óf er voor zorgen dat de ‘kleinere’ getallen voorloopnullen krijgen. De ‘0’ sorteert namelijk weer vóór de ‘1’.

Hoi Octafish,

Dank voor je reactie. Vandaar de extra gemaakte tabel waarin de volgorde van de schalen wordt aangegeven. Numeriek veld gebruiken werkt helaas niet voor een dergelijke schaalverdeling, omdat 70-79 niet als numeriek wordt gezien :(
Met een "0" voor de 70 werkt het inderdaad wel goed. Heb je evt een suggestie hoe ik dan onder de grafiek de labels of categorienamen wel weer zonder die extra "0" vermeld kan krijgen? Daar zou ik nl al een heel stuk mee geholpen zijn.

Nogmaals dank voor je reactie, want het helpt mij in die zin dat mijn denkproces toch in grote lijnen wel correct was verlopen.

Marc
 
Is er een reden dat je de QUOTE knop gebruikt, en niet de knop <Reageer op bericht>? Want ik zie die noodzaak niet zo. Niet quoten als het niet nodig is... En dat je tekst niet werkt, is inderdaad logisch. In een kruistabel kun je dat nog simpel oplossen door de koppen zélf te definiëren, maar ik vermoed dat dat voor een grafiek niet werkt. Eerste vraag moet dus zijn: heb je dat al geprobeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan