• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nummers trekken voor loterij

Status
Niet open voor verdere reacties.

beseda

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2000
Berichten
92
Voor een loterij wil ik uit 500 nummers, één voor één 25 prijsnummers trekken, waarbij geen dubbele nummers mogen voorkomen. Is het mogelijk om dit met één of meerdere formules in Excel te realiseren? De deelnemers kijken mee via ZOOM. Het is dus de bedoeling dat er één nummer tegelijk in het werkblad verschijnt waaraan dan de genoemde prijs kan worden toegekend.
Ook is het de bedoeling dat de eerder gegenereerde nummers in beeld blijven zodat de combinatie van prijzen en gewonnen nummers meteen vastligt.
Ik heb al e.e.a. geprobeerd met ASELECTTUSSEN of =INTEGER(ASELECT()*500) maar daarbij doen zich twee problemen voor:
- Bij het kopiëren van de formule naar de volgende regel worden de eerder gegenereerde nummers telkens aangepast.
- Een eerder gegenereerd nummer kan opnieuw voorkomen waardoor er twee of meer prijzen op hetzelfde lotnummer zouden vallen.
 
Waarom geen voorbeeldbestand geplaatst ?
Wat, waar moet verschijnen en blijven is nu volslagen onduidelijk.
 
Voorbeeldbestand is toegevoegd.
Het is nu de bedoeling dat in de cellen B7 t/m B32 achtereenvolgens en stuk voor stuk, dus door een handmatige actie, een nummer wordt geplaatst/gegenereerd uit de reeks 1-500.
Daarbij is het dus belangrijk dat:
- elk nummer maar één keer mag voorkomen (dus geen dubbele prijzen).
- bij het vullen van cel B8 moet de inhoud van B7 ongewijzigd blijven, bij vullen van B9 moeten B7 en B8 ongewijzigd blijven etc
 

Bijlagen

  • model loterij.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
ik zou dit voorstellen, 500 willekeurige getallen in kolom A
je zoekt de 25 grootste en je kijkt op welke positie die staan.
Deze manier is al tig keer toegepast, nu wil je enkel dat er maar cijfer per cijfer getoond wordt.
Wel zet dat kolom J in een ander werkmap (ivm. automatisch herrekenen) en verwijs dan naar de huidige werkmap.
Ofwel moet je het in VBA doen
 

Bijlagen

  • lotto500.xlsx
    26,2 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitleg cow18, maar het is me helaas niet duidelijk hoe ik het gewenste resultaat kan krijgen.
 
Probeer dit eens.
 

Bijlagen

  • model loterij.xlsm
    49,4 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Nog maar een.....
 

Bijlagen

  • __lotto_500.xlsb
    32,7 KB · Weergaven: 53
grappig maar toch efficient
 
Dank voor jullie bestanden emields en snb. Heb vandaag niet zoveel tijd, maar toch even snel gekeken; ik kom hier wel aardig mee op weg.
Zijn er ook variabelen in te stellen zoals andere hoeveelheid lootjes en andere hoeveelheid prijzen?
Ik ga er morgen mee aan de slag.
 
zoiets?
 

Bijlagen

  • model loterij.xlsm
    42,7 KB · Weergaven: 38
Dat ziet er leuk uit maar functioneert niet helemaal correct.
- het 'Trekkingsscherm' is zo groot dat de invulvelden voor aantal loten en prijzen verdwijnt achter de taakbalk. Om deze velden te kunnen vullen, moet ik de taakbalk verplaatsen.
- bij het verlagen van het aantal loten/prijzen komen meestal slechts de eerste 2 of 3 prijzen apart in beeld. Daarna verschijnt bij het klikken op de knop 'volgende prijs' meteen het totale trekkingsresultaat in beeld in plaats van één voor één.
Zou je dat misschien nog kunnen aanpassen?
En kan je ook uitleggen hoe je dit hebt gemaakt?
 
op blad 1 kun je hoogte en breedte van de userform instellen
gebruik bij het invullen van het aantal loten en prijzen de enterknop om de cel te verlaten
 

Bijlagen

  • model loterij.xlsm
    44,5 KB · Weergaven: 36
Allereerst wil ik je enorm bedanken voor je medewerking.
Toch werkt het m.i. niet helemaal correct, of doe ik iets fout.
Het bestand heeft nu 15 loten en 2 prijzen. Als ik klik op ‘Volgende prijs’ komt meteen de uitslag van beide prijzen in beeld.
Als ik de aantallen loten en prijzen aanpas naar bv. 200 (enter) en 10 (enter) komt bij het klikken op ‘Volgende prijs’ eerst alleen de eerste prijs in beeld, dat is correct. Bij nogmaals klikken komen alle tien de prijzen in beeld, in plaats van één voor één.
Doe ik hier iets verkeerd in de bediening of…
 
Jij doet niets verkeerd. Ik zou het zelf waarschijnlijk niet op deze manier doen, maar dan zijn we algauw over smaak aan het discussiëren.
Dus enkel dit: wat je daar vaststelt kan je oplossen door in de code van emields een kleinigheid aan te passen. Wijzig in "Private Sub CommandButton1_Click()" regel 5 eens in
Code:
If Val(Label7.Caption) < Val(Label2.Caption) Then
 
Dank voor het meedenken Enigmasmurf.
Hoe kan ik de door jou aanbevolen aanpassing doorvoeren in de code?
Tevens ben ik ook benieuwd naar de manier waarop jij dit zou aanpakken. Misschien bevalt jouw manier van werken mij ook wel.
 
zo
 

Bijlagen

  • model loterij.xlsm
    45,9 KB · Weergaven: 47
Dit lijkt goed te werken; de voortijdige vertoning van alle prijsnummers blijft nu achterwege. Hier kan ik wel iets mee.
Toch ben ik ook wel benieuwd naar de aanpak van Enigmasmurf. Is die alleen achter de schermen anders of ook in de gebruikersinterface?
 
Laatst bewerkt:
Toch ben ik ook wel benieuwd naar de aanpak van Enigmasmurf. Is die alleen achter de schermen anders of ook in de gebruikersinterface?
Ik heb slechts sporadisch tijd om eens op het forum te passeren, en loop daardoor soms wel wat posts achter…
Omdat ik je in #14 letterlijk had gezegd wat je moest doen dacht ik dat je er wel zou komen. Vermoedelijk (heb het niet nagekeken) heeft emields in zijn volgende bijlage gewoon die correctie toegepast vermits het jou blijkbaar toch niet lukte.
Voor wat het nog waard is : zelf zou ik geen gebruik maken van én een werkblad én een formulier, maar er dus een of/of-verhaal van maken. De code zou er dan ook wat anders uitzien maar is uiteindelijk zo eenvoudig te schrijven dat dit geen bezwaar mag zijn.
Om concreet op je verzoek te antwoorden: voor mezelf zou ik eerst die keuze maken, het dan inhoudelijk laten kloppen en tenslotte allemaal visueel wat aantrekkelijker maken. Met het bestaande formulier kan je daar natuurlijk zelf mee aan het stoeien gaan. Succes !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan