MSI X370 Gaming Pro Carbon AC EZ Debug Led

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gaijin66

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2007
Berichten
37
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, waarvan ik het antwoord niet zeker ben. Nadat ik de cpu koeler vervangen heb wil mijn PC niet doorstarten. Deze heeft o.a. de volgende onderdelen:

  • MSI X370 Gaming Pro Carbon Moederbord
  • AMD Ryzen 5 1500X CPU
  • Cooler Master MasterBox E500L Behuizing
  • Gigabyte G750H Voeding

De PC start op. LED's gaan branden en de fans gaan draaien. Na ongeveer 5 seconden gaat hij uit. Op de EZ Debug led zie ik het cpu ledje even branden. Daarna branden het dram en vga ledje heel kort en dan gaat de pc uit. Ik heb alleen de cpu geïnstalleerd, voeding aangesloten en geheugen geïnstalleerd. Ik heb de bios gereset d.m.v. de cmos batterij. Als ik het geheugen verwijder hoor ik 3 lange piepjes en blijft de pc aan. De ledjes voor cpu en dram blijven ook aan (de laatste is logisch).

Zou de cpu kapot kunnen zijn?

Al vast dank voor de reactie(s).
 
Waterkoeling misschien? Welke?

Het enige bewegende deel aan een koeler lijkt mij de fan. Misschien wordt het toerental ervan niet gedetecteerd en misschien is het wel een ander soort koeler, die nu aan de voeding zelf hangt. Je zou de situatie, van hoe deze eerst was, dan moeten nabootsen dus de zelfde CPU fan terug op het zelfde daarvoor bedoelde stekkertje. Daarna proberen met de originele maar wel/niet de nieuwe aangesloten. Alleen als helemaal terug gaan naar hoe het aanvankelijk was nog geen resultaat geeft, dan zou ik de processor gaan verdenken maar vooral met het vermoeden dat die zou zijn los gekomen.
 
een cpu gaat niet snel kapot, tenzij je er extreme dingen mee hebt gedaan, zoals te ver overclocken en te veel stroom erop gezet.
Wat wel zou kunnen is dat bij het in/uithalen een pootje is omgebogen. Dat zou het verschijnsel kunnen verklaren.
Als dat het geval is is het mogelijk zo'n pootje weer recht te zetten. Dat kan met een dunne naald (wel heel voorzichtig doen en het liefst onder een vergrootglas).

Als de pootjes van de cpu goed zijn, dan is de volgende kandidaat de voeding. Kijk eerst eens of alle aansluitingen goed (aangedrukt) zitten voor alle aangesloten onderdelen. Vergeet daarbij ook niet de aansluitingen voor de videokaart.
Als dat allemaal goed zit en het probleem is nog niet weg, dan een andere voeding proberen (lenen van iemand?).

Als het dat ook niet oplost, dan is het vermoedelijk het moederbord.
 
Bedankt voor jullie reactie. Dat zijn goede tips, waar ik zeker wat mee kan. Ik ga het proberen. Als er verandering is laat ik het jullie weten.
 
Ik had de voeding getest met een voeding tester. Deze gaf de juiste waarden aan. Ik had de cpu nog weer losgemaakt. Pootjes stonden nog goed. Wel was de koelpaste niet helemaal uitgevloeid. Cpu weer opnieuw gemonteerd en weer geprobeerd. Nog steeds hetzelfde probleem. Ander geheugen geprobeerd. Ook hetzelfde. Voor de zekerheid nog een andere voeding geprobeerd met hetzelfde resultaat. De cpu op een ander moederbord geprobeerd. Daar werkte die normaal. Dus de cpu is goed. De conclusie die ik kan trekken is dat het moederbord kapot is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan