pc gaat niet in slaapstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesfilius

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Berichten
289
Mijn PC (Windows 10 Home, 64 bit) gaat niet meer in de slaapstand. Na wat speurwerk op het internet ben ik er achter gekomen dat het programma MoUsoCoreWorker.exe de veroorzaker is. Wat dit programma precies doet weet ik niet maar kennelijk wordt dit gebruikt voor updates van Windows. Als ik de service Windows Update herstart dan is het probleem opgelost, maar de volgende dag is het weer terug.

Ik kan dit controleren in de opdrachtprompt met het commando 'powercfg -requests'. Dat geeft dit resultaat:

cmd.JPG

Na het herstarten van de service Windows Update heb ik dit resultaat:

cmd 2.JPG

Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat MoUsoCoreWorker niet steeds opnieuw actief wordt en de slaapstand verhindert?

Groeten,
Kees
 
Het is Update Session Orchestrator en heeft als taak om, na het starten ervan, met USOClient.exe, naar geschikte updates te zoeken. Dit zou het kunnen blijven doen wanneer het niet uit kan vinden wat de status van update is. Het is trouwens normaal dat de Update Orchestrator-service actief is. Hier is een lijst van de interne opdrachten die USOClient.exe kan uitvoeren;
RefreshSettings
RestartDevice
ResumeUpdate
ScanInstallWait
StartDownload
StartInstall
StartInteractiveScan
StartScan

Ik denk dat het probleem voor nu te verhelpen is door de computer helemaal uit te zetten. Slaapstand en dus ook Snel opstarten (het nieuwe Fast boot) moet daarvoor even uitgeschakeld worden. Uitschakelen van slaapstand kan snel met de opdracht "powercfg –h" off en weer inschakelen, na het opnieuw opstarten, met "powercfg –h on" Het slaapstand bestand hiberfil.sys, dat aanzienlijk groot is, wordt hierbij gewist en opnieuw gemaakt.

Misschien zijn er oplossingen voor maar het is gissen. In ieder geval vereist Update wel eens dat Windows wordt afgesloten en de computer dus uit gezet wordt en niet in slaapstand. Update kan uitgeschakeld worden voor tussentijdse en optionele updates. Zou een virus scanner het zoeken naar updates kunnen verhinderen? De schijf is ook niet grotendeels vol en je kan zien bij Geschiedenis van Updates dat deze lukken? Werk eens op de computer zonder Snel opstarten, wat bij: Energiebeheer > Extra energie-instellingen > Het gedrag van de aan/uit knoppen bepalen > Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn, staat. Ook kan het dat er in de BIOS S1 of S2 of S3 als Power optie ingesteld staat, wat conflicten kan geven met energiebeheer van Windows en Windows kan daarmee misschien niet alle taken beëindigen. In ieder geval zijn de S methoden niet nodig.

Controleer eens of Windows origineel is en de update taken juist zou moeten kunnen uitvoeren, met achtereenvolgens de opdrachten; 1) sfc /scannow 2) dism /online /cleanup-image /restorehealth
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan