Class D versterker zuiniger met stroom dan class AB en A versterker?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
965
Mijn versterker (Advance Acoustic MAP303II) bevalt prima, maar neemt veel ruimte in die ik eigenlijk nodig heb. Ik denk nu aan een Cyrus One die een stuk kleiner is en ook 2x100W RMS levert. De Cyrus is class D en zou dus veel minder stroom verbruiken dan mijn naar keuze class AB of A versterker. De Cyrus trekt max 750W volgens de manual. Nu heb ik mijn Advance via een verbruiksmeter op het net aangesloten en dan meet ik het volgende: In class AB plm 46W in rust en 57W in bedrijf (stevige CD op stevig huiskamerniveau afspelen). In class A is dat plm 145W en 180W. Ik kom dus nooit aan 750W, laat staan hoger. Of gaat het hier om pieken met de duur van milliseconden die de meter niet registreert? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Heb deze vraag ook op een audio form geplaatst, maar nog geen reactie.
 
@LVM
Vind je het geluid van de Advance mooi... en dan meet je geen 750 Watt...?
Wat... ;) maakt dat uit!
Fijn toch dat die 750 Watt niet nodig is om een mooi geluid te krijgen.

Maar je hebt de ruimte nodig...
Lijkt me nu belangrijk om te weten te komen of je de Cyrus wel een mooi geluid vindt geven....
Anders heb je wel meer ruimte maar een geluid waar je niet tevreden over bent.
Geluid is zeer persoonlijk, ik zou zeggen luister maar een goed naar die Cyrus of je hem OK vindt.
In NL kun je met kopen op afstand hem binnen 2 weken terug sturen als je hem in een webwinkel koopt...
Koop je hem in een fysieke winkel.... en ze hebben een prima service dan zou ik om een demo model vragen om thuis te testen, die vervolgens terug moet naar de winkel conform de afspraak.

Wat verwacht je verder van ons?
Een super lineaire klasse A versterker... vergelijken met een klasse D op afstand?
Jouw oor bepaalt of het OK is....
Wellicht gedraagt zich qua vervorming e.d. een klasse D zich bij normaal gebruik qua geluid zich wel als een klasse A of is het verschil iig niet waar te nemen.
Jouw oren zijn nu eerst aan de beurt...
 
Opgegeven vermogens betreft altijd het max. opgenomen vermogen wat zelden wordt bereikt omdat zo'n versterker nooit op z'n tenen loopt.
 
Dank voor de reacties. Ik was gewoon benieuwd naar het werkelijke verschil in stroomgebruik tussen een class AB en een class D versterker. Zou de Cyrus inderdaad eerst uitproberen. Ik ken de oudere Cyrus types en die klinken heel mooi (net als de Quad 33-303 en Sugden). De Cyrus One zal daar niet van afwijken verwacht ik. Ook heeft hij de mogelijkheid om mijn speakers (Mark&Daniel Mini Monitors) te bi-wiren. Ik ben liefhebber van Britse en Franse versterkers vanwege hun neutrale geluid.
 
Hier: https://www.popschoolmaastricht.nl/college_versterkers_klassen.php: kun je lezen dat een klasse A/AB versterkers zijn die de halfgeleiders in hun lineaire del van de karakteristiek gebruiken. Dit betekent dat er, als er stroom loopt, ook spanning over de halfgeleider staat en spanning maal stroom is immers vermogen (in dit geval merkbaar door warmteverlies). Dus analoge werking van het systeem.
Klasse D is een digitaal systeem: Als de spanning max. is is de stroom nul en als de stroom max. is is de spanning nul, dus theoretisch geen vermogensverlies. Omdat de flanken waarmee geschakeld wordt niet oneindig steil zijn (bv. door capaciteiten in de halfgeleiderkristallen en bedrading die moeten worden geladen en ontladen) is er op de flanken toch nog enig vermogensverlies.
Per definitie is een klasse D versterker (digitaal) dus veel "zuiniger" dan een klasse A/AB versterker (analoog).
Ik ben geen audiofiel maar heb wel een Philips GP422 element:D Nu hoor ik nog maar tot 14 kHz en dus mis al die sprankelende tonen:confused:
Het laagdoorlaatfilteer aan het einde van de keten moet al die hoge frequenties (van die snelle flanken) er uit filteren om er weer goed (analoog) audiosignaal van te malen.

Wat betreft het vermogen: het zijn de (heel) lage tonen die vermogen vragen, vandaar dat een basspeaker ook een veel hoger vermogen aan kan/vraagt dan bv. een tweater. een mooie bas kun je soms in je maag voelen. Dat zul je bij een tweater niet meemaken. Die voel je bij een paar watt immers alleen op je trommelvliezen.
 
Dank voor de uitleg. De GP422 is een heel mooi element. Ik werkte ooit in de platenbusiness (Polydor) en kon alle Philips elementen uitproberen. Ook experimentele versies zoals GP400 en 412 met speciale Shibata tip. Ze konden bij Philips audio mooie profi dingen ontwerpen en maken. Jammer dat hun consumentenaudio vaak gammel was.
Gezien uw kundige uitleg nog iets. Ik heb geen randaarde in de woonkamer en mijn versterker heeft wel een randaarde stekker, dus zou daar wel aan moeten. Maar ik ervaar geen probleem (geen brom, ruis of voelbare lekstroom). Kan dat met class D wel kwaad gezien de tekst Warning, this equipment has to be earthed?.
 
Ik ken niet alle ins en out maar weet wel het volgende: vaak worden er in apparaten zg. EMI ingangsfilters gebruikt. In zo'n filter zitten meestal o.a. twee condensatoren in serie tussen de fase en de nul. Het middenpunt wordt aan aarde gelegd.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=emi+filters

Door die condensatoren vloeit een kleine stoom (bv. 0.5 mA) welke naar aarde wordt afgevoerd. Is er geen aarde dan kan er op dat punt dus de halve netspanning staan. Geen angst, de stroom is laag dus er is geen gevaar maar je kunt het wel voelen. Heb je meerdere apparaten op een spanningsslof welke niet geaard is en waarvan de aparaten wél met randaarde zijn aangesloten, dan kunnen die stromen optellen. De norm is dat je beneden 2 mA veilig bent.
Ik denk dat jouw situatie vaak voor komt en dat niemand dat ooit merkt.
Alleen mensen als ik, die wel eens met de lippen voelen of iets warm wordt kunnen een onaangename prik krijgen:(.
 
Laatst bewerkt:
https://www.soundonsound.com/techniques/what-class-d-amplification

..............The result is a chain of pulses where the pulse width is proportional to the instantaneous signal level. Magically simple! We call it 'pulse width modulation', or PWM. And that's all there is to it. You now understand how a Class-D amplifier works, and if anyone tries to pull the wool over your eyes and convince you that the 'D' stands for 'digital', you can tell them how wrong they are, with confidence. Class-D is not digital.

Ze noemen het PWM in NL puls breedte modulatie en als dat signaal door een analoog filter gaat heb je het versterkte analoge eindsignaal wat naar de boxen gaat. Er vindt dus geen digitale omzetting naar 0 en 1 plaats.
Super efficient, vereist oa een zeer goede voeding en uiteraard ook een heel goed analoog filter om het ongewenste signaal weg te halen.
 
Laatst bewerkt:
"Class-D is not digital."
"But how is the pulse waveform produced? OK, it isn't simple, but it isn't rocket science either. First we need a circuit building-block known as a comparator. A comparator has two inputs: let's call them Input A and Input B. When Input A is higher in voltage than Input B, the output of the comparator will go to its maximum positive voltage. When Input A is lower in voltage than Input B, the output of the comparator will go to its maximum negative voltage."

In mijn beleving is de output van de versterkertrap volgens bovenstaande uit jouw link een "0" of een "1". Of je dat nu wel of niet digitaal wilt noemen lijkt me een definiteikwestie. En idd zitten er geen AD- en DA- converters in.
Wel weer leerzaam om er even over na te moeten denken:thumb:

De D staat idd niet voor digitaal maar voor de vierde letter van het alfabet. Klasse C is even overgeslagen omdat dit niet in de audiotechniek gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Klasse C wordt o.a bij radiozenders/versterkers gebruikt.
https://www.ham-radio.nl/cursus/klassificatie-versterkers/
Ik mee me goed te herinneren van het examen vroeger dat het vooral bij frequencies modulatie (FM) gebruikt wordt en niet bij amplitude modulatie (AM).
FM (of eventueel ook PH, fase modulatie) daar zit de info niet in de amplitude maar hoe de fases eruit zien dus dan kun je gerust klasse C gebruiken om je output... (lees ook amplitude) zo hoog mogelijk te krijgen bij de juiste uitgangsimpedantie
Bij AM is dat dus andersom, de info die je wilt versturen is op het HF-signaal gezet als variatie van de amplitude daarvan (een zgn superponatie) Vandaar dat je met een simple diode het signaal al kunt gelijk richten en de resulterende amplitude kunt versterken tot een grotere audio signaal. Daar gebruikt men A of AB of klasse B, naar keuze waar men mee bezig is. AB is een compromis.
Het dwingt mij ook weer om er over na te denken na ca ca 40 jaar ...
 
Laatst bewerkt:
Bij radiotechniek en zijn omzettingen komt vaak wiskunde om de hoek kijken. Dat is niet bepaald mijn sterkste kant. Ik zie onze wiskundeleraar nog het bord vol kalken met Taylor en Euler reeksen. Ik moet er niet meer aan denken. En al helemaal niet aan de afleiding van (Z), de kans dat een elektron zich op een bepaald energie niveau bevindt. De omzetting van de driedimensionale Schrodinger vergelijking. Nu lijkt het of ik er toch verstand van heb maar dat is niet zo. Het zijn onbegrepen kreten die uit een donker verleden (ook zo'n 40 jaar geleden) komen opwellen:eek:
Laten we TS daar ook maar niet mee lastig vallen.
 
Laatst bewerkt:
Quantum mechanica was voor de chemie studenten aan de RU destijds een verplicht vak... . Slagingskans voor de 1e keer lag <50%... wat ik me herinner, ik had hem iig de 2 keer toch.... pfff
Met weinig vertraging daarna mijn studie afgerond.
De electronica was altijd mijn hobby, natuurkunde mijn bijvak.

Weer on topic...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan