CPU boven 100% bij edge browser

Status
Niet open voor verdere reacties.

adinatha

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2012
Berichten
72
Ik heb een nieuwe laptop maar bij de edge browser schiet de cpu verbruik ver boven de 100%. Vaak krijg ik bij het scrollen een zwart scherm.
Ben helaas vergeten gelijk een herstelpunt aan te maken. Dus heb de fabrieksinstellingen terug gehaald.
Maar dat hielp niets!!
Tevens knalt het geheugen ook naar 70%
Iemand een idee wat er loos kan zijn?
 
Laten we eerst ook de winkelier en Microsoft helpen. Vaak is het zo dat de foto app niet goed werkt onder Edge. Je ziet dan dat de computer geen rekenkracht lijkt te hebben om alle foto's op een pagina te tonen. Dit onderdeel is Microsoftphotos.exe Je kan ook een ander programma gebruiken als standaard om foto's op webpagina's mee te openen maar probeer eerst om het opnieuw in te stellen want misschien kan Microsoft Foto's beter na Edge geïnstalleerd worden.

Eerst Edge afsluiten en bij standaardapps (zoek er naar bij Start) op de foto viewer klikken. Met wat geduld opent dan een lijst van mogelijkheden. Zelf heb ik IrfanView geïnstalleerd en aangewezen. Bij installatie vraagt deze viewer ook al om standaard applicatie te mogen worden.

Ga vervolgens naar Programma's en onderdelen (Programma's installeren of verwijderen) zoek Microsoft Foto's in de lijst. Klik er op en kies "geavanceerde instellingen." Hier vind je de optie Herstellen (repareren dus).

Probeer eerst natuurlijk of Edge beter werkt met de andere viewer. Dan kijken of de traagheid uitblijft of slechts heel even aanwezig is, bij het laden van pagina's die veel afbeeldingen bevatten, met de herstelde Microsoft Foto's.

Controleer bij een nieuwe computer of laptop altijd of alle processor kernen door Windows worden herkend door het overeenkomstig aantal grafieken van processor gebruik te bekijken in Taakbeheer (via Ctrl+Alt+Del) en dan Prestaties > onderaan "broncontrole openen"en even geduld om de grafieken te laten laden. Kijk eveneens of de grafische driver goed geïnstalleerd is en de chipset drivers, bij Apparaatbeheer. Windows kan natuurlijk de computer nog onderzoeken naar benodigde updates en dat is in het begin heel intensief. Je zou een virus scanner kunnen hebben die te veel systeembronnen gebruikt bij scans op de achtergrond. De schijf wordt mogelijk nog geïndexeerd door Windows Search service. Ik raad aan om deze service uit te schakelen. Zoekopdrachten duren dan nauwelijks langer. De harde schijf wordt door een browser gebruikt voor cache van alle pagina's die je download. Andere minder leuke indexeerders kunnen cloud diensten zijn.
 
Doet ie dat ook bij een andere browser?
En wat zijn de specs van de laptop.
Als het er een is met een minimale cpu en minimaal geheugen, dan is het niet vreemd dat ie dit gedrag vertoond.
 
Het gaat om een Lenovo laptop
AMD A3050U 2.3 Ghz
4G ram, 128 ssd
Tis geen duur ding, maar surfen zou toch moeten kunnen.
Mijn oude windows 7 doet het nog beter.

Ben inmiddels terug gegaan naar de winkel en daar is een nieuwe chipset op geinstalleerd.
Moet het nog uitproberen vanavond.
 
Nieuwe chipset-driver gaat het probleem niet oplossen, dat is mijn idee.
Het betreft hier een instap-processor ( AMD Athlon Silver 3050U ), vergelijkbaar met een instap Core i3.
4 Gb werkgeheugen houdt ook niet over, je verliest ruim 1/3 om Windows te laden..
De SSD zou een voordeel moeten zijn, afhankelijk van merk & type...
Je mag van deze laptop geen wonderen verwachten maar ik zou eens een andere browser proberen, Firefox bijv, kijken hoe het apparaat daarop reageert..
 
Ik ben het daar niet mee eens en heb al gewezen op het controleren van de drivers op goede werking De grafische chipset driver levert tot wel de helft van het vermogen dat de laptop in Windows heeft. Je moet echt zelf de status van de drivers controleren bij Apparaatbeheer. Nog enige toelichting: klap de apparaten uit en kijk of ze genoemd worden. De kleine pictogrammen hebben een uitroepteken, kruis of vraagteken als iets niet goed werkt. Onder Eigenschappen van het contextmenu (rechts klikken) kan je de uitgave datum en het versienummer van de drivers vinden. Verder: bij een niet werkende grafische driver gaat scrollen en schuiven van vensters ook gebrekkig.

Geheugen van de computer wordt gebruikt en vrijgegeven naar behoefte en 4 Gb geheugen is ruim meer dan dat je nodig bent, voor zowat alle taken en toepassingen! Behalve als er vaak meer toepassingen tegelijk actief moeten zijn. Het gegeven advies om dit uit te breiden is verkeerd en ook geen antwoord op de vraag.

Om een andere browser uit te proberen kan ik jou de veel meer gebruikte Chrome browser aanbevelen in plaats van Firefox.

Voor verder advies: Veel laptops gaan gebukt onder processoren die versnellingsfuncties gebruiken. Dat kan zijn "Speedstep" of "Turbo boost." Het is afhankelijk an het systeem waarop deze processoren zijn geplaatst of het goed werkt en alleen voordelen heeft. Voor problemen met rekenkracht die drastisch terugloopt ("meer dan 100 procent processorgebruik?) zou ik allereerst deze CPU functies uitschakelen in de BIOS. Ze versnellen namelijk niet alleen bij zware taken maar kunnen eveneens de processor heel langzaam laten werken wanneer die kennelijk niet nodig is. De consument zit ook niet te wachten op processoren die even wat harder kunnen werken en bij uitgeschakeld Speedstep of Turbo boost blijft de laptop bovendien misschien koeler en gaat deze langer mee.

Graag krijgen wij wat meer teruggekoppeld over of de aanbevelingen resultaat hebben. Snel Internetten moet op deze laptop zeker kunnen, mits je snel genoeg Internet hebt én de netwerk adapter goed werkt met het bekabelde of draadloze en deze drivers bij Apparaatbeheer staan, zonder aangepast pictogram.
 
Dat is je goed recht maar je moet geen onzin verkondigen.

Ik geef nergens een advies om geheugen uit te breiden, lees eens wat beter.
Ga gerust verder met het spuien van lappen tekst en het adviseren van een veel problemen veroorzakende browser.
Feit is dat een apparaat, dat zelf na het terugzetten naar fabrieksinstellingen, niet normaal bruikbaar is niet deugt.
Omdat het ding pas nieuw is zou ik hem op garantie retour sturen.
Het moet niet zo zijn dat een gebruiker in de UEFI of besturingssysteem moet gaan rotzooien zoals jij voorstelt om het ding fatsoenlijk aan de praat te krijgen.
 
Ik meld mij af voor notificaties over dit onderwerp. Succes met de laptop en gebruik de laatste versie van Edge.
 
Het is iets beter geworden, processor piekt nog wel naar de 100% maar zakt ook weer snel.
Nog geen zwart scherm gehad.
Laten we hopen dat een nieuwe chipset de oplossing was.
 
Het is iets beter geworden, processor piekt nog wel naar de 100% maar zakt ook weer snel.
Nog geen zwart scherm gehad.
Laten we hopen dat een nieuwe chipset de oplossing was.

Dat is toch wel wat ik een minimale laptop noem en dus eigenlijk niet geschikt voor windows 10 in die zin, dat windows 10 doet het wel erop, maar alleen erg traag. Het is eigenlijk een windows 7 machine.
Houd er rekening mee dat als er een MS update komt dat de cpu dan enige tijd op 100% zal staan en er dus niet mee te werken valt.
ook de half jaarlijkse upgrade zal behoorlijk lang gaan duren. Mijn advies is om, bij zo'n upgrade, de laptop aan de stroomkabel (dus niet op batterij) de hele nacht aan te alten staan. Stel ook energiebeheer in op "altijd aan", want anders stopt het upgrade proces terwijl dat nog niet klaar is.

google ook eens naar "windows 10 sneller maken" en voer die stappen uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de situatie van uw computer niet, soms wordt dit veroorzaakt door te nieuwe en incompatibele stuurprogramma's. Probeer de oude versie van de driver te herstellen, er kunnen verrassingen zijn.
https://lenovo-drivers.com/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan