Dakje op cijfer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Wie weet hoe je een dakje (circonflex) op een cijfer krijgt? Dus niet Ê of ô, maar dat dakje op een cijfer.

Liefst in Word. Heb maar een paar cijfers nodig.

Dank! ^^^^^^
 
Hoe kan een cijfer als niet-klank een circonflex krijgen?
Leg mij dat eens uit?
 
Dat vroeg ik jullie juist.

Je bedoelt waarom ik dat nodig heb? Oh, er zijn genoeg wetenschappen waarin cijfers dakjes nodig hebben, om ze te onderscheiden van 'gewone' cijfers. Denk aan de logica, die ook veel soortgelijke symbolen gebruikt.

Heb je het antwoord ook?
 
Volgens mij zijn het geen echte karakters, maar je kan altijd in de oude vertrouwde 'charmap' zoeken of je vindt wat je nodig hebt.
 
Zit in Windows. Even in de zoekbalk invullen.
 
Dan moet je dus even zoeken. Er zit nog best een goede sorteerlogica in waardoor het best mee moet vallen.
 
En hoe is die logica?

Acht je het überhaupt aannemelijk dat het erin zit? Je zei zelf al dat het zeldzaam was.
 
Het is ook geen bestaand taalkarakter. Dus ik geef toch een hele kleine kans. Misschien kan je het met LaTeX in Word voor elkaar krijgen. Maar dan moet je even Googlen.
 
Laatst bewerkt:
Als je VS internationaal ingesteld hebt, volg dan dit:
https://www.thoughtco.com/how-to-type-french-accents-1372770

Das een van de weinige manieren om uit 2 aparte tekens direct na elkaar in te typen, één nieuw teken te maken.
Of dat met de 5 en Circonflexe lukt?
Ik heb de VS only instelling... en van de belangrijkste weet ik de alt code uit mijn hoofd, verder vind ik zelf VS international en vervelende indeling....

Windows: International Keyboard
For U.S. English keyboard users, the international keyboard (which is not a physical keyboard, but rather a simple Control Panel setting) is the easiest and most convenient method for typing French accents because it maintains the QWERTY layout, with just a few changes and additions:

To type accent grave (à, è, etc), type ` (to the left of 1) then the vowel.
Accent aigu (é), type ' (single quote) then e.
Cédille (ç), type ' then c.
Circonflexe (ê), type ^ (shift + 6) then e.
Tréma (ö), type " (shift + ') then o.
To type French quotation marks « » use ctrl + alt + [ and ], respectively.
Note: The minor disadvantage of the international keyboard is that when you want to type the "helping" character (e.g., single or double quotes) by itself rather than above a vowel, you have to type the symbol then hit the space bar. For example, to type c'est, type c then ' then hit the spacebar then type e s t. It takes a little while to get used to typing that extra space when you just want to type ' or "
Troubleshooting the international keyboard
If you are plagued by strangeness such as cést when you try to type c'est, re-read the note above.
In order to use the international keyboard to type French accents, you need to select that keyboard layout.


Edit: dit is waarom er een circumflex op komt..
https://www.slideserve.com/rod/l-accent-circonflexe
Toch iets aan mijn Franse eindexamen over gehouden,....
Maar of dat uitsluit dat je technisch overal een ^ op kunt zetten? nooit getest, mag jij doen...
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Met de vergelijkingen-wizard van word2007+

1. Toets een nummer.
2. Selecteer nummer.
3. Word2007nl, lint invoegen, blok symbolen, knop vergelijking, optie nieuwe vergelijking invoegen,
4. blok structuren, knop accent, kies accent

bron:
https://answers.microsoft.com/en-us...-for-mac/69efb78e-2a20-479f-861a-94ae439bca19
Uitleg is voor de mac, maar werkt ook in windows.

Wow, dat werkte, bedankt!

Enige is dat ik het slechts in 1 lettertype kan doen: Cambria Math.
Dat is dus afwijkend van mijn andere tekst. Is daar nog wat aan te doen?

Nogmaals dank!!
 
Had je VS international nog geprobeerd? Met in deze volgorde ^ en dan 5?

@alphamax :thumb


Andere maar als "knutsel" oplossing, zie Word doc... (verdient technisch gezien geen schoonheidsprijs maar is wel Calibri...)
In principe kun je dan elke font zo van een dakje voorzien.... ;)
Is het OK of handig genoeg? Dat laat ik aan de TS over...
 

Bijlagen

  • Dit is een 5 met en dakje.docx
    14 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Laat ik ook nog eens een duit in het zakje doen, met mijn eigen oplossing. Gewoon, zonder plaatje, maar met verschuifcodes die je dan aan een autocorrectie toevoegt. Je typt dan ^5 en krijgt 5 met een dakje erboven. Die AC's maak je dan voor alle cijfercombinaties die je nodig hebt. Simpel, snel. Als je overstapt op een ander lettertype, druk je op <Alt>+<F9> en verander je de parameters van de verschuifcodes, zodat het weer netjes past. Daarna dan je AC uiteraard opnieuw definiëren.
 

Bijlagen

  • Dit is een 5 met en dakje.docx
    13,3 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan