Processor upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

chivado1

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
69
Hallo allemaal,

Ik heb een Intel Core i7 7700K - 4.2 GHz processor met een ASUS PRIME Z270-K moederbord.
Kan iemand mij vertellen of een processor is waarmee ik mijn systeem echt kan upgraden?

mvg Chivado
 
Dat staat bij Asus altijd op de support pagina, de 1e plaats om te kijken....
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRIME/PRIME-Z270-K/HelpDesk_CPU/
De Intel Core i7 7700K is al een snelle CPU, ik zie zo snel niet een betere..... heb hem zelf ook.

Waarom wil je upgraden? Waar zit de bottleneck
Hoe ziet de rest van je systeem er uit?
Hoeveel RAM, bij 8 GB kun je naar 16 of 32 GB gaan en heeft dat zin (afh van wat je doet)?
Boot disk is dat een snelle SSD?

Anders... de 7700K schijnt nog veel waard te zijn...:
https://www.marktplaats.nl/l/computers-en-software/processors/#q:intel+core+i7+7700k
Je zou CPU en moederbord/RAM kunnen verkopen?
Of is er budget om een nieuw systeem te kopen?

Een nieuwer systeem zal zeker beter zijn maar verwacht geen 3x beter of zo....
Tis ook zo sterk afhankelijk van wat je doet.
 
Er is geen betere, snellere processor die op dit bord past zoals @route99 hierboven reeds opmerkt.
De vraag is ook wat je ermee denkt te winnen. Kapitalen uitgeven voor een prestatiewinst van 10% is puur geldverspilling.
De overige hardware ( HDD / SSD, ram, videokaart, voeding ) zijn ook van belang maar daarover geef je geen info.

Nieuw moederbord + processor is een optie maar dat betekent vaak ( niet altijd ) ook nieuw ram met hogere snelheid.
Dan is een upgrade-kit wellicht een optie..?
 
Bedankt voor de reacties.

De specs zijn verder:
Intel Core i7 7700K - 4.2 GHz
ASUS PRIME Z270-K
1 maal D416GB 2400-14 Vengeance LPX
Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G
500gb SSD schijf

Ik ben naast af en toe een game ook veel bezig met in en uitpakken van grote bestanden (bleu rays).

Aangezien deze computer alweer 2 jaar oud is wilde ik kijken of hij ondertussen geupgrade kan worden.

Zou het uitbreiden van het geheugen hiervoor veel uitmaken?
 
Laatst bewerkt:
Als je hem nog als snel genoeg ervaart.... dan hangt het sterk van het type proces of 16GB extra wat doet...
Een volgende stap naar 64GB? Hangt vast een prijskaartje aan.

Ik heb een vergelijkbare combi 7700K CPU/16 GB RAM ( ruim 3 jaar oud, ook op een Asus bord, Asus-Z170-pro-gaming) en ervaar de pc niet als traag en ik multitask zeer veel, wel weinig video bewerking. Ik game niet.
 
Bedankt. Ik ga dan inderdaad overwegen om het geheugen uit te breiden.
Er is geen budget om een nieuwe (I9) te kopen, dus ga ik zo wat proberen up te graden.
 
Maar dan moet je echt alles vervangen ... 2 verschillende reepjes wordt vaak afgeraden, maar laat een RAM-expert die hier vast zit daar een ei over leggen.
Ook hier: Het zal sterk afhangen welk proces loopt.
 
Je zou eens uit moeten zoeken of het zin heeft om je geheugen uit te breiden op basis van welke toepassingen je gebruikt.
Als ik het goed lees heb je nu 1 bank van 16 Gb ram...zet je er 1 van 16 Gb bij ( in het juiste slot ) dan heb je dus 32 Gb maar ook de dubbele geheugen-bandbreedte omdat het moederbord dan dual-channel geheugentoegang detecteert.
Dat zou een kleine prestatie-winst moeten opleveren, je gebruikt nu immer single-channel met maar 1 bankje.

Voor het in- en uitpakken van BR bestanden zal het veelal gaan om WinRar of 7-zip..
De snelheid van WinRar is o.a. afhankelijk van de mate van compressie die is / wordt gebruikt en of het bronbestand op dezelfde schijf ( HDD of SSD ) staat of niet i.v.m. het aantal I/O instructies.
Dat is voor 7-zip niet anders...
Als je ook nog gebruik maakt van conversie-tools als bijv. MkvToolnix, dan heb je ook baat bij wat meer geheugen maar meer nog van een dikkere videokaart.
Renderen van video gaat via de GPU sneller als via CPU.

Die 500 Gb SSD, is dat een SATA of M2 type...?
In geval van SATA zou je een M2 NVMe SSD kunnen aanschaffen om Windows van te draaien en de SATA SSD als 2e schijf voor opslag in te zetten.
Ook dat zou een snelheidswinst moeten opleveren want een NVMe M2 SSD heeft doorgaans veel hogere lees- en schrijfsnelheden als een normale SATA SSD.

Tot slot gamen: van uitbreiding van je werkgeheugen van 16 naar 32 Gb verwacht ik niet veel, 16 Gb is in 98% van de gevallen ruim voldoende om te gamen.
Ook hier haal je het meeste voordeel uit een dikkere videokaart omdat games steeds meer op veel Vram en een snelle GPU gaan leunen...een snelle CPU heb je al.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de reacties.

Het is me nu duidelijk dat ik eerst extra geheugen koop en dan een M.2 SSD koop.
 
Ik zou voor de M2 NVMe SSD gaan.
Let op dat je het juiste type koopt want M2 SSD's zijn er ook in SATA uitvoering en dan schiet je er niks mee op, het moet wel een NVMe ( PCI-e 4 ) type zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan