Hoe verschillende lettergroottes in verhouding vergroten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Direct weer terug naar oorspronkelijke schaal.
Code:
lScale = [COLOR=#ff0000]1/[/COLOR]1.5
 

Bijlagen

  • Office-365-test.docx
    13,7 KB · Weergaven: 22
Raar want .NET is blijkbaar wel geïnstalleerd (die melding krijg ik) en toch kan ik die chemformatter niet terugvinden of activeren. :confused:
Ik heb hem nogmaals geïnstalleerd volgens de handleiding én filmpjes die je doorgestuurd hebt en ik krijg die chemformatter niet te zien bij de invoegtoepassingen in Word. :confused:
 
Inderdaad vreemd met die MS club....
Ik had 365 Pro offline geïnstalleerd, een bijna 4 GB img bestand.
Zit daar nog een verschil in?
Of werk je met de webversie... dan kan er wel een verschil zitten.
Probeer eens die NET versie die ik had? Zou dat nog iets uitmaken?
 
Die NET versie van jou wou hij niet installeren want er staat blijkbaar een recentere versie op mijn pc :rolleyes:

Mijn versie is wel 'maar' 2,5 GB.
Kan toch geen webversie zijn dan?
 
Laatst bewerkt:
Want to learn more about .NET 5?
.NET 5 is now available
Was van de week nog niet...

De iso ... heb hem hier vandaan:
https://windowsedition.com/download-office-365-offline-installer-iso/
  • Microsoft Office 365 Home Premium (Download)
  • Microsoft Office 365 Business (Download)
  • Microsoft Office 365 Professional Plus (Download)
De 1e en de 2e zijn ca 3,5 GB en de 3e is richting 4GB ( 3,7 nog wat GB)

Heb hem ff op een laptop gezet waar ik Libre Office op heb staan, zonder key heb je een korte testtijd, genoeg om het testje voor jou te doen.
 
Laatst bewerkt:
Goh, ik ga niet beginnen prutsen aan mijn office om eerlijk te zijn. Ik heb een gratis versie via de avondschool. Mss is dat gedeeltelijk een webversie en ligt het daaraan.
Maar alleszins bedankt voor de link, ik heb ze alvast gedownload voor mocht het ooit nodig zijn :D
 
Neen, dat snap ik uiteraard. Die ca 2.5GB grootte gaf al aan dat het wrs een andere versie is. er zijn nog meer verschillen zover ik me herinner (zit er bijv een MS Acces bij? Daar was iig ook wat mee).

Vandaar dat ik hem op mij laptop gezet had, mijn desktop draai ik Office 2016 Pro op.
Voor alle andere systeem locaties neem ik dan LibreOffice.
Je hebt hem iig achter de hand.
 
Per toeval kwam ik je vraag tegen.
Om te beginnen schrijf je:
De elektronen worden in een kleiner lettertype weergegeven.
Klopt volgens mij niet. Die getallen geven het aantal atomen in een molecuul weer.
Dan lijkt mij de oplossing véél eenvoudiger.
Wat dacht je hier van:
C10H14N2.JPG
De eerste 10 punts, dan 12, 14 en 16 punts.
De getallen geef je als subscript in. Verder hoef je slechts de hele formule te selecteren en er een grootte aan te geven en alles schaalt in verhouding, groter of kleiner mee.

Wil je met elektronen iets doen dan zou er zoiets kunnen staan:
ionen.JPG
Ook alleen de fontgrootte aanpassen.

Dan schreef ik 2 macrootjes. Die combineerde ik met ctrl pijltje omhoog en selecteerde 2 karakters terug en veranderde die in superscript (meestal 2 karakters) Bij 1 karakter zet ik achter + of - nog een spatie voordat ik de macro activeer.
De andere met ctrl pijltje omlaag die selecteerde 1 karakter terug en maakte daar subscript van. Alleen bij koolstofverbindingen zijn er indexen die 2 cijferig zijn. Dan doe je dat na ieder cijfer, dus meestal 2x
Helaas heb je niets aan mijn macrootjes omdat ik nog steeds met WordPerfect, 2020, werk.
Toch de code, die precies laat zien wat er gebeurt:
Code:
Application (WordPerfect; "WordPerfect"; Default!; "EN")
PosCharPrevious ()
SelectMode (State: On!)
PosCharNext ()
AttributePositionToggle (Position: Subscript!)
SelectMode (State: Off!)

en
Code:
Application (WordPerfect; "WordPerfect"; Default!; "EN")
PosCharPrevious ()
PosCharPrevious ()
SelectMode (State: On!)
PosCharNext ()
PosCharNext ()
AttributePositionToggle (Position: Superscript!)
SelectMode (State: Off!)
 
Laatst bewerkt:
Was idd de bedoeling dat ook de andere tekst mee in verhouding vergroot.
Ik vind alle aangedragen oplossingen nogal omslachtig voor een relatief simpel probleem, al vind ik de functie om alleen de formules aan te passen wel netjes. Alle tekst vergroten met een bepaalde factor is an sich alleen met een macro te doen, maar er is een methode die waarschijnlijk net zo’n bevredigend resultaat oplevert zonder te programmeren, en aangezien TS al een paar keer heeft aangegeven dat dat niet de specialiteit is, lijkt mij onderstaande methode minstens zo effectief, en in ieder geval altijd reproduceerbaar, en veel sneller in het gebruik. Dus hier een oplossing zonder gedoe :).

Om te beginnen: je hebt de tekst dus opgemaakt in de juiste lettertypen. Nu wil je alle tekst vergroten. Dan is stap 1: druk op <Ctrl>+<a> om alles te selecteren. Vervolgens kun je met de combinaties <Ctrl>+[ en <Ctrl>+] de tekst met één punt tegelijk vergroten of verkleinen. Je ziet dus gelijk het resultaat van je handelingen. In jouw geval wordt de letter dan 14 punten, en het getal 9,5 punten. Nog een keer <Ctrl>+[ en je hebt 15 pt + 10,5 pt. De verhoudingen worden weliswaar iets anders, maar het overall effect blijft behouden. En je hebt dus veel meer controle over hoe het er uit komt te zien.
Wil je grotere ‘stappen’, dan gebruik je niet [, maar { en }. Je hebt dan dus als sneltoets ook de <Shift> toets nodig. Handig als je sneller door de groottes wilt fietsen. Uiteraard kun je altijd met de [ en ] kleinere stapjes maken als het resultaat je niet bevalt.

Nogmaals: totaal geen code nodig, en waarschijnlijk ben je een stuk beter af dan eerst uitrekenen welke factor je moet gebruiken om het juiste resultaat te krijgen. Probeer het eens, zou ik zeggen.
 
@ OctaFish: Vreemd, bij mij werkt enkel de toetsencombinatie <Ctrl>+[ Ik moet trouwens <Ctrl>+<AltGr>+[ doen. Dan kan ik stapsgewijs vergroten. Merci voor de tip!
Maar bij alle andere toetsencombinaties gebeurt er gewoon niets :confused:
 
Dan werk je vermoedelijk op een laptop toetsenbord, dan heb je inderdaad <AltGr> ook nodig. Dan nodig zouden de andere toetsen (al dan niet met Shift) óók moeten werken. Tenzij je die hebt omgezet naar een andere combinatie. Je zou eens kunnen kijken in Word of ze daar niet zijn toegewezen aan andere opdrachten.
 
Idd handige toets combi, kende ze nog niet. Maar doet hetzelfde met een chemische formule opmaak als je die eerst compleet selecteert met de muis (gecheckt) als de buttons rechts in het plaatje op het lint, je kunt doen, maar wellicht sneller als je ze toevallig kent...
lint-resize-font.JPG
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Die knopjes doen het met de ingebouwde stappen, die je ook in het Lettergrootte menu vind. Ik heb nog geen knopjes gezien (heb ook nooit gezocht, want waarom zou ik een knop gebruiken als er een sneltoets is die vele malen sneller werkt dan welke knop dan ook?) die de grootte per punt vergroten of verkleinen.
 
Dat schreef ik al dat het sneller was... maar ik vermoed (niet gestaafd...) dat bij 99+% van de Nederlanders zeker deze sneltoets niet bekend is. Ken best veel sneltoetsen maar deze kende ik ook niet.
Er zijn er toch heel wat... de meest gebruikte in de link.
 
Klopt; je moet ze een keer (al dan niet per ongeluk ;)) tegenkomen. Ze staan overigens ook in de link (die je vanuit de Help ook weer makkelijk kan openen):
PHP:
Tekengrootte vergroten CTRL + SHIFT + >
Tekengrootte verkleinen CTRL + SHIFT + <
Tekengrootte met 1 punt vergroten CTRL + ]
Tekengrootte met 1 punt verkleinen CTRL + [
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan