nieuwe laptop maakt herrie/blaast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carolina2

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Berichten
79
Beste computerexperts,

Ik heb sinds een maand een nieuwe laptop omdat mijn oude o.a. teveel herrie maakte. Waarschijnlijk veel stof in het ventilatierooster.
Nu heb ik een nieuwe laptop en sinds een week blaast deze ook behoorlijk veel. Het kan niet aan het stof liggen. Het lijkt wel of hij heel hard aan het werken is.
Ik gebruik alleen word, excell, powerpoint en internet. Dus geen videogames of zo.

Help, wat kan ik doen?

Groet, Carolina
 
Welke laptop is het?
 
Dat is niet normaal. Nieuw gekocht in de winkel? Of opgemaakte 2e handsje? Dan zou ik er rap mee terug gaan en garantie claimen.
 
Acer Aspire 5 A515-55G-589V
Nu is hij weer even stil. Maar straks gaat hij vast weer blazen. Wel zacht geluid gelukkig. Maar het lijkt alsof hij op de achtergrond bezig is met iets te processen.
 
Als je het echt niet vertrouwt... moet je nu teruggaan...

Ai.... of je zoekt een ander uit... terug sturen?
Lawaai net als en stofzuiger.. :eek:
https://laptopmedia.com/review/acer...ith-pwm-free-display-and-decent-battery-life/
[h=4]Comfort during full load[/h][FONT=&quot]The device is silent only if you apply a low load such as Web browsing with a few opened tabs. Above that, the cooling fan produces high levels of noise. During stress testing, it becomes something like a little vacuum cleaner. At least the upper part of the shell stays reasonably cool but the heat is consolidated under the WASD area and you will definitely sense it all the time if you play a game.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Als je € 50 - 75 meer uitgeeft heb je een fatsoenlijke Lenovo met vrijwel dezelfde specificaties i.p.v. een Acer....
Dat lawaai is een hardware-matig iets, dat komt uit de fabrieksinstellingen van de UEFI software ( moederbord ) en dat ga je volgens mij niet oplossen.
Daarvoor zou een BIOS / UEFI update nodig zijn waarin deze fan-trigger anders is ingesteld....
Overigens draait de cpu-koeler bij het opstarten altijd op volle snelheid maar moet daarna, als het bureaublad er een tijdje staat tot wel vlot naar onhoorbaar niveau dalen..

Wel een dikke teleurstelling als je vanwege het geluid een nieuwe laptop koopt en weer in de herrie zit...:eek:
 
Laatst bewerkt:
Mijn laatste nieuwe laptop heb ik in 2001 gekocht een Asus L3800C....
Na deze heb ik alleen maar refurbished types gekocht. Tis effe zoeken naar een geschikt type.
Omdat ik op mijn werk de laatste 15 jaar met de Dell's zeer tevreden was it ik nu op de Dell lijn, mijn ega ook.
Ze zijn zo duurzaam en de laatste 10 jaar heb ik geen Dell's gehad die zich als een stofzuiger gedroegen.
De populaire 13 en 14 inch types zijn wat duurder dan de 15 inch types, de 15" types zijn vaak nog wat zwaarder dan de Acer, en de accu gaat uiteraard ook wat minder mee.
Als je geen 6-14 uur accuduur hoeft te hebben is er met Dell vast iets refurbished wat te vinden. Veel shops geven een acceptabele garantie of je kunt voor ene paar tientjes garantie bijkopen.

Zulke laptops komen oorspronkelijk uit een prijsklassen van vaak 1400-2000 euro, mss niet zo'n fancy look maar wel erg degelijk.
En de verkrijgbaarheid van onderdelen is meestal geen probleem.

In dat segment van nieuw 500-700 euro kun je natuurlijk nooit alles hebben....

Kijk wel de reviews na van zulke shops.
 
Beste laptop-experts,
Hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik begrijp dat de 'herrie' bij het aard van het beestje hoort. Het is dus óf accepteren óf inruilen voor een andere.
Ik kies er dan voor het maar te accepteren. Ik heb het kopen van een nieuwe laptop 1,5 jaar uitgesteld omdat ik opzag tegen het overzetten van alle bestanden en de mail. Ook dit keer heeft het mij veel tijd en stress bezorgd. Voorlopig dus even geen nieuwe laptop voor mij.
Bedankt en wie weet tot ziens bij een volgende vraag. Ik word heel blij van dit forum met experts die nitwits zoals ik helpen.
Groet, Carolina
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan