Office 365 64 bits geeft de mde problemen bij werkstations

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanders1969

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2018
Berichten
243
Ik wil mijn Access applicatie bij verschillende gebruikers plaatsen en ik heb een laptop Office 365 32 bits (NL) en twee computers Lenovo met Office 365 64 bits.
Zojuist probeer ik via temviewer bij een gebruiker die een laptop heeft Office 365 64 bits een mde te activeren echter krijg ik telkens errors, zie bijlage.
Als ik een .mdb bestand open en deze als .mde opslaat en dan de .mde activeert verloopt het foutloos.
Als ik deze zelfde .mde activeert (welke ik via de laptop had gegenereerd) op de Lenovo computer dan krijg ik weer errors.
Als ik de .mde activeer die ik eerder via de Lenovo heb gegenereerd dan verloopt het weer foutloos.

Punt is, dat ik op de server een laatste versie van een 32 bits heb en een versie van de 64 bits puur om niet via teamviewer telkens een mde versie aan te makenen bij gebruiker op te slaan.
Nu blijkt dat dit dus helemaal niet goed gaat.
Ik kan een mdb versie plaatsen maar wil niet dat mijn code opvraagbaar is en dat de tabellen, query, forms en reports te bekijken is.

Ik baal hier enorm van want ik dacht als je twee versie van mde hebt dan is alles gefikst en als ik een nieuwe versie krijg dan hoe ik alleen op de server een nieuwe versie te plaatsen en via een release applicatie wordt de laatste versie geupdate.
Heeft iemand ervaring in mde en de verschillende bit versie 32 en 64 bit?

Ik hoop ook dat ik duidelijk genoeg ben want ik kan begrijpen dat ik wellicht wat onduidelijk overkom.
 

Bijlagen

  • errors_mde.png
    errors_mde.png
    145,2 KB · Weergaven: 38
Het is "algemeen" bekend dat de 64 bits versie vna Office op diverse punten meer problemen geeft dan de 32 bits.
Dus wordt de 64 bits versie vaak afgeraden als het per se niet noodzakelijk is.
Tis imho al vaker voorbij gekomen
https://makinhole.com/MSO-32bit-vs-64bit.htm
MSO-reasons-to-choose-32-bit.jpg
 
Danku, ik focus me dan op de .mdb alleen je kan kiezen om in design modus te komen.
Ik wil zodra je hiervoor kiest en degene niet mij is dat ik docmd.quit activeert echter ik kan de gebeurtenis niet tackelen.
Ik kan filteren de workstationname en de init user name en deze combinatie is zo uniek dat ik mezelf altijd kan filteren en de rest docmd.quit
Ik heb gebeurtenis:
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
Private Sub Form_Close()
afgevangen maar als ik met mn rechtermuisknop kiest voor Design modus slaat ie bovenstaande subs over.
Je zou toch denken dat als je kiest voor Design modus dat ie in de gebeurtenis form unload of close terechtkomt.
Weet iemand welke gebeurtenis geactiveerd wordt wanneer je kiest voor Design modus?
 
Je kunt zo’n beetje alles wel uitzetten (navigatie paneel, volledige menu’s, rechter muis functie) en de db opstarten vanuit een opstartmenu waarin je alles regelt. De gebruiker kan dan niks behalve de door jou toegestane handelingen uitvoeren. Dat kun je dan alleen overrulen als je de db opstart met ingedrukte <Shift> toets, en helaas voor jou weten een hoop gebruikers dat ook. Maar die optie kun je met een functie ook uitzetten, zodat je daar ook vanaf bent. Zelf heb ik in dat soort gevallen dus altijd een ‘admin’ optie in het startmenu op basis van inlognaam, waarmee ik de Shift optie weer kan activeren. Doe je dat niet, dan ben je de sjaak want dan is het erg lastig om zelf met Shift de db te openen.

Daarnaast vind ik het een verantwoordelijkheid van de gebruiker om correct om te gaan met de database. Zelf zaken veranderen/aanpassen staat doorgaans gelijk aan slopen (VBA venster kun je uiteraard prima met een wachtwoord dicht zetten) en als dat fout gaat, heeft de gebruiker een dik probleem. En komen ze dan bij jou, dan is dat dus: Kassa! :d.
 
Wanneer de gebruikers verschillende Office versies installaties hebben is mde geen optie. Voor iedere versie: 32 bits of 64 bits moet je op de werkstation opnieuw een mde genereren. Dan kan je net zo goed een mdb gebruiken en deze dichttimmeren.
 
Een mde (of beter gezegd een accde) moet je normaal gesproken genereren in de 'laagste' versie die gebruikt wordt. Dus als bijvoorbeeld nog iemand Access 2010 gebruikt, dan zul je de accde in die versie moeten maken. Deze accde zou dan ook in hogere versies moeten werken. Andersom gaat niet werken. Daarnaast moet je inderdaad onderscheid maken tussen 32 en 64 bit. Een accde gegenereerd in 32 bit werkt alleen in 32 bit en een accde gegenereerd in 64 bit werkt alleen in 64 bit.
 
Klopt alleen heeft het mij best enorm veel tijd gekost. Heb zelf een extra computer aangeschaft om daar 64 bits te installeren maar goed, zijn de risico's van het vak ;-)
Hopen dat iemand dit eerst leest voordat hij/zij hieraan begint.
 
We zeggen niet voor niets tegen iedereen dat je mensen gewoon met de 32 bits versie van Office moet laten werken :). De 64 bits versie heeft totaal geen zin, en biedt ook, voor zover ik dat kan zien in de applicaties die ik gebruik, geen enkele meerwaarde, alleen maar ellende. Dat mensen daar thuis nog instinken kan ik mij ergens wel voorstellen (je bent al gauw geneigd om te denken dat meer (64 bits) beter is dan minder (32 bits), maar je werkt er geen milliseconde harder of beter mee. Gewoon niet doen dus! En bedrijven zouden dat gewoon moeten weten. Zeker die met een ICT afdeling.
 
64 bit heeft wel degelijk meerwaarde voor een beperkt aantal gebruikers, maar het gros zal inderdaad geen verschil merken. Maar toch verwacht ik dat de 64 bits versie steeds vaker gebruikt gaan worden, omdat de 64 bits versie nu de default versie is als je office installeert. In het verleden werd standaard de 32 bits versie geïnstalleerd tenzij je expliciet koos voor de 64 bits versie. Maar ik geloof sinds ongeveer een jaar heeft Microsoft dat omgedraaid en wordt de standaard de 64 bits versie geïnstalleerd tenzij je expliciet voor de 32 bits versie kiest.
 
Ik zit dus niet in de groep 'beperkt aantal gebruikers" :). Moet ook nog zien of ik daar ooit in terecht ga komen, want de specs van beide versies zijn voor mij wel zo'n beetje gelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan