SSD geplaatst maar niet kenbaar in EUFI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Berichten
173
Hallo,

Een aantal weken geleden hadt ik een vraag gesteld over de ssd van een Toshiba laptop. Ok, een nieuwe ssd besteld en vandaag geplaatst. Vol verwachting klopt mijn hart..... en weer niks. Weer het zelfde verhaal.

Wat kan dit zijn? De ssd kan , neem ik aan, maar op1 manier geplaatst worden?

Wie o wie weet het antwoord.

Han
 

Bijlagen

  • 20201111_143031.jpg
    20201111_143031.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 49
  • 20201111_143052_001.jpg
    20201111_143052_001.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 44
Dit is een hele normale melding hoor als er geen besturingssysteem geïnstalleerd is.
Je zult toch eerst Windows moeten installeren of Linux....net wat je wilt...
 
Dag, Wat is precies het plan? Zat er al een 128GB SSD in de laptop en u wilt een grotere plaatsen? Ik lees dat dit misschien niet mogelijk is. Ik kan het door u genoemde model niet vinden als het gaat om handleidingen dus kijkt u in het bijbehorende boekje voor deze informatie. Ook de eventueel in een caddie bij te plaatsen harde schijf kan een maximale toepasbare grootte hebben. Wat ik niet begrijp dat is dat u Windows 10 er al opgezet heeft voordat u de SSD ging plaatsen?
 
Er zit een nieuwe ssd in. De oude heb ik er uit gehaald. Win.10 geprobeerd er op te zetten, maar de installer ziet geen schijf. Nada , niks.
 
Je dient dan eerst in de BIOS Legacy boot mode aan te zetten en Secure boot mode uit.
Hoe het in jouw laptop precies heet weet ik niet, maar daar zal het op neer komen.

Na de installatie van Windows draai je dat dan weer om.
 
Laatst bewerkt:
Edmoor,

Het BIOS/EUFI is een : Toshiba Setup Utility. Ik had hem al Secure Boot: OFF. En Legacy boot mode kan ik er niet in vinden.
 
Ik neem aan dat je wel eerst boot van een bootable USB stick of DVD om Windows te installeren?
 
Ja. Heb een usb gemaakt met de mediacreation tool van MS. Dus dat kan het probleem niet zijn. F12 in getoest en op usb gezet. En toen wel het start scherm gekregen, maar verder kwam ik niet.
 
Mij is nog steeds niet duidelijk of je nu wel of niet Windows hebt geïnstalleerd via die USB stick.
Als je dat wel hebt gedaan moet je in je BIOS Secure boot mode weer aan zetten.
 
Nee. De nieuw geplaatste ssd is nog leeg. Het eufi ziet hem niet en geprobeerd win.10 er op te zetten via een voorbereide usb. De installer zag de schijf ook niet. Alternatief is een linux distro op een usb.
 
Als er nog helemaal niks op staat en de disk niet geformatteerd is en de Windows Installer hem niet ziet zal een andere installer hem ook niet zien.
 
De fout zit hem niet in het installeren, de eerste melding op de foto in bericht 1 is normaal, foto 2 is niet normaal, de bios/uefi zal de harddisk eerst moeten herkennen voordat je iets kunt installeren.
Ik mis nog de opgave van het modelnummer van de laptop en welke SSD je probeert te plaatsen. (Toshiba heeft wat eigenwijze beschermings systemen in de bios/uefi)
 
Heb het ook al een paar keer gehad.
Oplossing: Koppel de SSD via een usb -SATA connector of in een externe 2.5 inch externe behuizing ook via een USB kabel aan je pc nadat Windows gestart was.
Dan met schijfbeheer of Minitools de externe schijf opzoeken en even formatteren, bijv NTFS, maar maakt niet zoveel uit,.... het gaat erom dat ie bij mij daarna wel direct bij het bios/de opstart herkend werd.
 
Misschien raar, maar een andere "soort" Bios/Eufi er op flashen? Ik zal ook eens kijken naar een kabel connector voor deze schijf. Schijf zelf is 128GB groot. Ook de originele schijf herkent hij niet, zelfde probleem.
 
Ah, wacht even.
Herkent de laptop überhaupt nog wel een HDD/SSD? Eventueel andere SSD proberen of de SSD in een andere laptop proberen.
Zo niet dan is waarschijnlijk de aansluiting daarvan defect, een niet geheel onbekend verschijnsel bij Toshiba.
Ik heb al bij verschillende Toshiba's de DVD speler verwijderd en daar met een craddle de SSD in geplaatst waarna het geheel weer werkte. (alleen dan zonder DVD speler)
 
Maestro12,
Je kon wel eens gelijk hebben. Mijn oudste schoonzoon opperde gisteravond ook zo iets. In de C-55-C zit een lege craddle, dus daar zou een ssd in kunnen. Wat heb ik nodig om dit te realiseren en hoe en waar sluit ik het aan...... De ssd heeft 4 pinnen aan de buitenkant en meerdere, zeg maar, in het midden.
 
Ik denk dat je gewoon een SATA aansluiting bedoelt.
oks-68158-slim-sata-v-sata-m-adapter-sata600-6-gbits-hoofd_1.jpg

Dit is weliswaar een stekker, maar de aansluiting van de SSD zou er zo uit zien.

Je hebt dan zoiets nodig
https://hddcaddy.com/nl/satellite-a-c-series/476-toshiba-satellite-c55-hdd-caddy.html
toshiba-satellite-c55-hdd-caddy.jpg
 
De bijlage is ongeldig.
Maar je zal eerst moeten bepalen welke 'key' de M2 heeft (B, M of B/M)
310px-M2_Edge_Connector_Keying.svg.png


En dan zal je nog een extra verloop moeten hebben, zoiets als dit, die dan weer in de eerder gegeven caddy geplaatst zou moeten worden.
61vpc-3f6aL._AC_SL1001_.jpg

https://www.amazon.nl/KSTE-High-Per...ocphy=9064629&hvtargid=pla-944407576783&psc=1

Let op, deze dienen slechts als voorbeeld!!

Ik weet ook niet of dat zo gaat werken, tot nu toe heb ik deze 'truc' alleen met SATA SSD's gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan