FM antenne

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimGoo

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2011
Berichten
139
Ik wil een receiver kopen, Sony STR-DH 590, omdat mijn oude kapot is gegaan.
Hier zit een losse FM antenne bij. Bij mijn oude receiver kon ik de radiokabel van Zoggi direct in de versterker stoppen.
Mijn vraag is:
kan ik de losse FM antenne koppelen, dmv een adapter, aan de radiokabel van Ziggo. Dit lijkt me makkelijker dan een antenne uitleggen of zijn de losse FM antennes goed genoeg voor goed radio geluid.
Zie bijlage voor aansluiting en stekker FM antenne.
Graag advies.
 

Bijlagen

  • fm.jpg
    fm.jpg
    42,8 KB · Weergaven: 85
Het is een armzalige draadantenne, leuk as je op 12 hoog woont of in het vrije veld.
De kwaliteit v/d ontvangst zal sterk er van af hangen waar je woont en hoe sterk de zenders zijn.
Er zit niet eens een FM-coax aansluiting op zie ik in de handleiding...
Dus je kunt proberen een draadje aan de Ziggo aansluiting vast te maken maar of het echt goed signaal gaat geven zonder ruis/reflecties?

Is er geen met een normale coax aansluiting? Dan kun je een simple coax kabel aan de Ziggo aansluiting maken.
 
Triest dat je dit eerst moet doen.... geeft te denken over de designers.....
 
Nee een FM antenne is niet goed genoeg echter: het verschilt per radio en niet of weinig per ontvangst mogelijkheid zoals hier gesuggereerd. In mijn keuken en zelfs douche heb ik fijne ontvangst met een spriet en "T" antenne draadje en ik heb ook een wekker met een draadje wat er uit hangt die goed werkt. Maar de receiver in de woonkamer geeft nogal wat ruis op de FM antenne. Om dat te ondervangen heb ik een DVB-T ontvanger en ik kan via de computer radio luisteren maar beide hebben een Auxilary of Video Kabel met tulpstekkers.

Dan kabel aansluiting. Als het geen digitale radio signaal is, waar op de receiver een ingang voor bestaat maar gewoon kabel, dan is dat niet geschikt voor een FM antenne ingang. Je bent daarvoor een steeds zeldzamere adapter nodig, de "Antenne Impedantie Aanpassing" wat een langwerpig doosje is met een Coax stekker aan één kant en twee radio plugjes (AM en FM) aan de andere. Aan deze plugjes of draadjes kan je dan een antenne stekkertje maken of de draadjes afstrippen en vastklemmen. Er zijn natuurlijk ook impedantie aanpassingen voor alleen FM of voor zowel televisie als radio. Hier onder kan je deze apparaatjes zien.

https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1624_Antenne_Aanpassing.html

https://nl.aliexpress.com/i/32961221454.html
 
Ondanks de klunzige uitvoering van die FM ingang lijkt het dus wel een 75 Ohms type ingang te zijn.
Dan is het juist niet nodig om die "ouderwetse" adapter toe te passen, want die heeft impedantie van 300 Ohm aan de zijde die in de ontvanger zit.
Dat lijkt me af te raden.
Aangezien er geen problemen gerapporteerd zijn voor de aanpassing uit de link van maestro12 lijkt dat de minst problematische route.

Voor mij zou zo een aankoop niet doorgaan... want als de ontwerper al zo denkt over een van de belangrijkste zaken, een goede antenne ingang om een goed signaal te krijgen en ook nog de potentiële klanten uit het oog verliest die vnl afhankelijk voor een goede FM-ontvangst via een kabel aansluiting zoals bij Ziggo, dan vraag ik me af af:
Hoe goed is dan de rest van die FM-ontvanger dan wel.... immers dit geeft toch heel sterk te denken.

Er komen op de kringloop beter apparaten binnen dan deze Sony, my 2 cents voor dit apparaat...

Of: Koop een fatsoenlijk apparaat dan heeft en doet wat je mag verwachten van een media-apparaat met FM, die een coax aansluiting hoort te hebben.
Ik laat de optie DAB radio (eventueel via internet) even buiten de discussie, das is een totaal andere optie als keuze.
 
Laatst bewerkt:
De vraagsteller zegt "Ik wil een receiver kopen, Sony STR-DH 590, omdat mijn oude kapot is gegaan.
Hier zit een losse FM antenne bij." en op de afbeelding staat ook een FM antennedraadje dus waarom wordt er nu gezegd dat het een 75 Ohm ingang is? Volgens mij leent het forum zich te veel voor haat zaaien over bekende merken. Er valt dan ook geen touw meer aan vast te knopen en ik volg dit daarom niet langer.

Mooi apparaat trouwens. https://www.sony.nl/electronics/av-receivers/str-dh590
 
Er is ook geen onderbouwing dat het een 300 Ohm ingang is.
En de kans dat in ingang 300 Ohm is lijkt me nihil.
Vrijwel alle moderne tuners zijn 75 Ohm impedantie, behalve tuners van zendamateurs die zijn meestal 50 Ohm.
Ik vind dit een hele technische input als als consument en ELK merk dat zich er met zo'n pril ingang eraf maakt ipv een fatsoenlijk coax ingang voor een radio zou ik links laten liggen, dus niet alleen Sony.
Als je het echt correct wilt doen dan moet je deze input zo geven dus aangeven wat het beste zou zijn, niet alleen de aanpassing maar ook dat je naar een alternatieve tuner kunt kijken, want technisch gezien is deze Sony aansluiting broddelwerk.
 
Inderdaad, FM antenne-ingang zou 75 Ohm moeten zijn, die 300 Ohm geld voor een AM lint-antenne.
Een draad-antenne zoals meegeleverd wordt ook alleen gebruikt op de midden-pen van de ingang...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan