Is delete op een ssd echt helemaal verdwenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Ik wil een laptop met ssd en een externe ssd uitlenen/wegdoen. Ze bevatten docs, progs e.d. die er beslist op moeten blijven, maar ook zakelijke/vertrouwelijke docs die er wel af moeten. Nu hoorde ik dat iets op een ssd echt helemaal weg is als je het gewoon delete. Klopt dat? Harddisks haalde ik er altijd uit ivm privacy, of ik liet de hele schijf met een wis-programma 100x volledig overschrijven, maar dan was je alles kwijt (lijkt me voor een ssd ook niet goed).
 
Zowel bij uitlenen als wegdoen, zou ik alle belangrijke bestanden extern opslaan en dan van die schijf afhalen met de al reeds genoemde software.
Ook bij ssd/flashdrives kunnen data worden hersteld, hetzij minder eenvoudig als bij de conventionele schijven.

Een andere optie in geval van bruikleen zou folderlock kunnen zijn. Niet ideaal, maar een kleine hulpmiddel.
Hiermee kan je je opgegeven folders/files de toegang blokkeren met een password en kan alleen dan via folderlock weer worden vrijgegeven.
Dan nog is een backup zeer verstandig om die te maken.
 
Files zijn bij delete van een SSD net zo weinig weg als bij een traditionele HDD. Je zult dus met wipe software aan de gang moeten.

Wil je echt zeker zijn. Dan de hele schijf wissen met software die ook geschikt is voor SSD's. Daarna Windows e.d. weer opnieuw installeren.
 
Nou, geen 100 keer alsjeblieft. 1 keer overschrijven is voldoende. Programma's als CCleaner kunnen de lege ruimte overschrijven en er zijn programma's die de door u te kiezen bestanden wissen en alleen dat enkele malen zullen overschrijven. Probleem is vaak dat je niet weet waar de alreeds gewiste bestanden hebben gestaan. Als u er video's of andere grote bestanden/mappen op wilt zetten dan geeft dat natuurlijk het zelfde resultaat als 1 keer want ook dat is overschrijven van de vrije ruimte, alleen dan misschien nuttig en CCleaner heeft daarna nog maar weinig te doen. Voor de levensduur van een geheugenschijf is dat ook netjes maar vrees voor het doen verslijten ervan is ongegrond want er zijn gebieden op schijven die vaker gebruikt worden. Mijn SSD van Samsung verplaatst deze bestanden trouwens naar ongebruikte gebieden en dan wordt de schijf gelijkmatig gebruikt.

Voor het begrip erover: De eerste letter van een bestandsnaam wordt veranderd in $ dus daarom staan verwijderde bestanden alleen aangemerkt als ruimte die mag worden overschreven. De bestanden zijn er tot dat moment nog en kunnen worden teruggehaald. Al dan niet met eerste letter van de naam, uit de kopie van de FAT. Wanneer de bestanden één keer zijn overschreven, dan is er in de magnetische kracht enig verschil te ontdekken tussen enen en nullen (wel en geen lading) waaruit, in een laboratorium en met een detector, door de lading kan worden afgeleid hoe bepaalde bestanden er uit moeten hebben gezien. Dit is alleen voor schijven van de Nederlandse Bank van belang bij wijze van spreken. Ik zal dan ook niet aanraden om bestanden 2 maal te overschrijven maar 100X is een ander uiterste.
 
Laatst bewerkt:
Nu hoorde ik dat iets op een ssd echt helemaal weg is als je het gewoon delete. Klopt dat?
Het antwoord is nee. Op is een SSD ligt dat ook nog eens een keer ingewikkelder dan bij een HDD. Bij het helemaal permanent wissen moet de bij voorkeur de tool van de fabrikant gebruiken. Use your SSD vendor software (like "Magican" for Samsung) to launch this command. Intel heeft ook een tool voor Secure erase volgens mij. Maar jij wilt gedeeltelijk bestanden behouden op de SSD. Wat ik begrijp is dat TRIM blocks of data vrij maakt en dat dan die blokken unused worden aangegeven en op termijn gewist worden alleen weet je niet wanneer dat exact gebeurd.

Ik denk dat je eerder als je mappen en bestanden op de SSD wilt beveiligen het moet gaan zoeken in encryptie. Dat staat ook in post 4.
 
De laptop is dual boot Linux Mint (80%) en W10 (20%). De externe ssd is Linux. De te verwijderen bestanden staan in Linux en de progjes voor Windows zijn niet bruikbaar voor Linux. Lastig.
 
Met een geschikte boot usb stick kun je overal bij als de data / progs niet beschermd zijn.
De meeste opties zijn al gegeven, geef eens aan waarom je er niet mee aan de slag kunt?
We krijgen alleen meer info en dat het lastig is,. maar wat er nu lastig aan is????
Ga er gewoon vanuit dat iedereen overal bij kan als er niks beschermd is met encryptie.
Als je zelf minimaal 2 backups achterhoudt van alle data... kun je toch de hele zaak, incl de externe SSD eerst compleet opschonen zoals de tips zeggen en dan een Linux en of Windows er op zetten en zo uitlenen.

Maak je resterende probleem dus duidelijker dan het nu lijkt.
 
Ik heb geen ervaring met programma's voor Linux maar als er geen apps voor Linux Mint zijn die bijvoorbeeld de hele rest van de schijf kunnen volschrijven of iets permanent zouden verwijderen, dan rest u nog om de bestanden die ongewenst zijn te verwijderen en dan, zoals ik al aangaf, de schijf vol te maken met grote bestanden zoals video. Na die tijd kan u weer ruimte vrijmaken en met een herstel programma kijken of de bestanden terug zijn te halen. Overschrijven is gewoon waar het altijd op neer komt en dat kan altijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan