Inspringen in word als vroeger in wordperfect

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertVOmm

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
9
Goedemiddag ik heb een vraag.

Als je vroeger in Wordperfect (oa 5.1) een regel intypte en in de regel op F4 inspringen drukte, ging de regel en onderliggende regels vanaf dat punt inspringen.
Zo kon je heel gemakkelijk het volgende doen:


(Helaas lukt het niet hier weer te geven, ik heb een bijlage (png) om mijn voorbeeld te laten zien bijgevoegd)

Als ik dit in word wil doen met de functie Inspringing vergroten, springt de hele alinea inclusief de hele eerste regel in. Dat wil ik dus niet.
Totnogtoe loste ik dit op door op de liniaal verkeerd inspringen te gebruiken op de alinea en (in het voorbeeld) een tab te zetten in de eerste regel tussen om en het.

Maar ik vroeg me af of er niet een simpeler manier is, even simpel als in het oude WP51.
Als ik deze manier met de liniaal in office mail toepas, lijnt de eerste regel overigens ook niet mooi uit op de onderliggende wanneer ik de mail verzend.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb uitgelegd en dat iemand een goede manier weet.

Bij voorbaat dank en Groet.

Robert
 

Bijlagen

  • Word voorbeeld.png
    Word voorbeeld.png
    19,5 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Hallo Manamana, dank je voor je reactie,
ik heb dergelijk filmpjes ook al uitvoerig bestudeerd, volgens mij wordt mijn specifieke vraag er niet in behandeld.
Nu weer bekeken, maar ik zie het niet.
Groet
 
Je maakt mails in word?
Misschien is outlook niet zo slim als word, en snapt die de afwijkende uitlijning niet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik maak mails in Outlook. Dat heeft over het algemeen dezelfde functies vwb tekstopmaak als Word. Het is immers allemaal Office.
Ook inspringen en opsommingstekens e.d. komen overeen in Word en Outlook.
 
Laatst bewerkt:
In de 2e bijlage heb ik nog een voorbeeld hierover, maar dan met opsomming. Dit kon in WP zeer eenvoudig.
In Word weet ik niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Heb het in dit voorbeeld met Paint moeten verschuiven.

Het gaat er om dat voor de eerste opsommingregel nog iets neergezet wordt.
Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Kan me bijna niet voorstellen dat dit niet mogelijk is in Word

Groet
 

Bijlagen

  • Word voorbeeld 2.png
    Word voorbeeld 2.png
    8 KB · Weergaven: 36
Na de ENTER moet je wel een TAB geven, om die grote inspring te maken, dat staat er niet geheel duidelijk.... Excusez moi....

attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Nog eentje gemaakt in <30 seconden....

attachment.php
 
De 2e is super simpel..... je maakt een tabel met 2 cellen naast elkaar zonder een zichtbare rand of met een witte rand.... vervolgens type je in elke cel de tekst...
Klaar.. dan in de rechter cel even alle tekst kiezen en zet de nummering aan bij inspringen....

Tijd om eens echt met Word te beginnen en WP los te laten.... deze 2 voorbeelden tonen aan dat het vrij eenvoudig is om in Word een volkomen correct alternatief te vinden.
Aan WP vast houden... kans dat het je alleen maar hindert.

Mss hebben anderen wel truukjes gevonden .... maar ik ben >30 jaar geleden met WP5.1 gestopt en ook al onthoud je wat.. .de ontwikkeling van WP for Windows heb ik niet meer meegemaakt.....
Dus dit is op Word ervaring en niet op WP ervaring.
Als ik nooit WP gehad zou hebben is de kas groot dat ik nu hetzelfde zou doen....
 
Hoi route99.
Dank je voor je reactie en uit je 2e reactie denk ik op te maken dat je het kan doen. (snel zelfs, fijn!) Zie alleen niet wat je bedoelt en je bijlage 352662 kan ik helaas niet openen.

Ik krijg systeembericht: Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.
 
Hoi Route99, ik werk nu inderdaad ook al ongeveer 20 jaar met word. En al 20 jaar niet meer met WP. Maar herinner me deze functie nog goed omdat ik die eigenlijk al die tijd al mis.

Met die tabel is slim, ga ik ook doen, top.
 
Die is al weer weg... ik vind de bijlagen niet altijd handig hier... dus ik post ze even... en dan met de R-muis zoek ik de weblink van het plaat je op en dan zet ik deze weblink tussen [/B] en [B][ /img][/B] tekens maar dan zonder de spatie in [B][ /img][/B]
Op die manier krijg je de plaatjes rechtstreeks te zien zonder te openen.
Je was dus net iets te snel... ik moest de link van bijlage 352662 nog weghalen....

Dus als je meer afstand neemt komen de ideeën vanzelf... . vooral met "onzichtbare" bewerkingen kun je heel veel.

Als je heeeeeel erg weinig tijd hebt en het past niet allemaal precies zoals je het had willen doen...(bijv bij de marge) ... neem je snel een Figuur die een tekstveld is... (via "Invoegen" in het lint menu)
Type alle tekst in zo een vakje.... doe de opmaak die je wenst.... haal bij de opmaak de rand van het vakje weg ... en zorg dat de positionering van het vakje zo is is "voor de tekst".... en het vakje kun je overal heen schuiven waar je hem hebben wilt....
Je kunt zo zaken doen die anders alleen met heel veel gekunstel kunnen of het net niet zijn.....
Zorg wel dat het netjes blijft... ik heb het nu even in de ruwe opmaak laten staan....:o

Een niet afgemaakt plaatje om een indruk te krijgen wat ik zie als ik bezig ben met zo een vakje.
[IMG]https://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=352664&d=1605551090
 
Laatst bewerkt:
Zou eerlijk gezegd niet weten welke versie, office 365 dus volgens mij wel up-to-date
 
Als je vroeger in Wordperfect (oa 5.1) een regel intypte en in de regel op F4 inspringen drukte, ging de regel en onderliggende regels vanaf dat punt inspringen
Zoveel berichtjes, en niemand een antwoord op de vraag? Wonderlijk... wat je in WP met F4 deed, doe je in Word met <Ctrl>+<t>. Inderdaad heet dat verkeerd inspringen. Daarbij kun je de mate van inspringen vergroten door de toetscombinatie meerdere keren uit te voeren. En net als in WP blijft de instelling ‘aan de alinea plakken’ tot je hem uitzet. Dat is, op een volgende lege alinea: met Backspace de opmaak verwijderen.

En staat allemaal in de Word cursus in de Handleiding sectie :).
 
Hallo Octafish, dank je voor je reactie.

Toch komt verkeerd inspringen niet overeen met de F4 uit WP. Bij WP ging de rest van de alinea inspringen vanaf de cursorpositie. De tekst voor deze cursorpositie bleef gewoon staan, erna sprong in.
Bij verkeerd inspringen blijft de eerste regel intact en gaat de rest van de alinea inspringen.
Je zou zeggen dat je vanaf de gewenste positie kan inspringen met TAB tot aan de rest van de alinea, maar dat gaat dus niet altijd goed.
Groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan