Een Word document gedeeltelijk converteren naar PDF ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

leifoet

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2007
Berichten
326
Een Word document is opgedeeld in bijvoorbeeld meerdere tabellen (vb. boven - midden links - midden rechts en onder)
Tabellen boven, links en onder bevatten tekst en vragen.
Tabel midden rechts bevat antwoordmogelijkheden (bijvoorbeeld keuzes met radiobuttons)
Vraag : bestaat de mogelijkheid om in dit voorbeeld 3 van de 4 tabellen te converteren in PDF en de antwoordtabel (midden rechts) toegankelijk te houden ?
Dank.
 
Hoe zie je dat ? Wat is het gewenste resultaat dan :
* 1 bestand met zowel PDF als toegankelijke Word - tekst ? Dat kan uiteraard niet
* 2 bestanden : één in PDF en één in Word ?
 
Doel = 1 (gecombineerd) bestand bekomen met ook deze gecombineerde voordelen : het Word document heeft overal, in alle toestellen dezelfde lay-out en toch een invulmogelijkheid ...
Of zijn er soms andere mogelijkheden om dit te bereiken ?
 
Dat kan eigenlijk wel, met een kleine omweg, het uiteindelijke resultaat wordt dan een Word document.


  1. Je maakt een copie van je Word-document met alleen het eerste deel erin dat je dus uiteindelijk als PDF wil
  2. Je slaat dus op (Save As PDF) en bewaart het document.
  3. je maakt een tweede copie van je Word, waar je het eerste deel gewoon verwijdert en enkel het deel laat staan dat je nadien wil beschikbaar houden voor invullen.
  4. Ga bovenaan staan in dat document en kies voor Invoegen - Object - Adobe Acrobat document en je kiest je net bewaarde PDF
  5. Opslaan als Word document ...

Je hebt wat je wou bekomen ...
 
Dank DigiCafee voor deze op het eerste gezicht logische oplossing - In de praktijk stuit ik evenwel op een praktisch probleem.

In mijn laatste (rudimentaire) poging vertrok ik van 2 Word documenten
in DOC1 : 1 tabel bovenaan - DOC1 wordt in PFD geslagen
in DOC2 : 1 tabel (ca de helft van hierboven) op de rechterhelft van het blad (en 'passend' onder de tabel in DOC1)
DOC3 : tabel op de linkerheft naast DOC2 heb ik weggeglaten in deze test

Probleem : bij invoeging van de PDF (DOC1) in DOC2 schuift DOC2 steeds volledig (mét de blanko uitsparing voor DOC1 erboven) naar de volgende pagina - terwijl de tabellen in het 'ontwerp' steeds perfect boven elkaar staan op 1 pagina.
Doe ik soms iets niet correct ?
Bijkomend aspect : PDF -DOC1 wordt 'kleiner' ingevoegd dan de oorspronkelijke grootte - bestaat de mogelijkheid om de invoeg-PDF-afmetingen te bepalen of aan te passen ?
Dank voor tips.
 
Laatst bewerkt:
Intussen toch al 1 oplossing geprobeerd met een redelijk gevolg.
- PDF eerst bijsnijden (en invoegen)
- 'grijpers' voor vergroten/verkleinen worden getoond
- teksten worden evenwel 'vetter'
Nog andere en betere ?
 
Je kan, i.p.v. een pdf, wellicht ook een afbeelding gebruiken als ondergrond voor je invulformulier. Heeft hetzelfde effect, maar je tekstweergave zal er waarschijnlijk niet door veranderen. En anders zijn er inderdaad, zoals route99 al aangaf, pdf tools (Acrobat bijvoorbeeld) waarmee je invulbare pdf formulieren kunt maken.
 
@octafish De prijs van Acrobat is waarschijnlijk niet iets dat TS wil ophoesten.
 
Intussen toch al 1 oplossing geprobeerd met een redelijk gevolg.
- PDF eerst bijsnijden (en invoegen)
- 'grijpers' voor vergroten/verkleinen worden getoond
- teksten worden evenwel 'vetter'
Nog andere en betere ?

Misschien dat je best gewoon eens de bestanden hier post, nietwaar ?
 
@octafish De prijs van Acrobat is waarschijnlijk niet iets dat TS wil ophoesten.
Dat zag je in eerdere topic hier ook vaak terug.
Maar probeer Libre Office eens... dat lijkt interessant genoeg om te testen of het wat is.
Het programma is Open Source, dus gratis te gebruiken.

https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/perfecte-pdfs-maken-doe-je-zo/

In LibreOffice Writer kies je Bestand / Exporteren als / Exporteren als PDF en je merkt meteen dat je heel wat meer mogelijkheden hebt dan in MS Word. Op het tabblad Algemeen bijvoorbeeld kun je onder meer een watermerk aanbrengen, de resolutie voor de afbeeldingen instellen en je document een Hybrid PDF maken. Deze laatste optie zorgt ervoor dat er in het pdf-document ook een odf-document wordt ingebed, zodat je naderhand nog makkelijk wijzigingen kunt doorvoeren vanuit Writer. Ook het tabblad Beveiliging is interessant: hier leg je de rechten op het document vast op basis van een wachtwoord. Je kunt bijvoorbeeld zo’n wachtwoord vereisen wanneer iemand het document (in hoge resolutie) wilt kunnen afdrukken of wilt kopiëren of aanpassen.


Tip 02 Een ‘hybride pdf’ kun je eenvoudig wijzigen in LibreOffice Writer.
Tip 03: Formulieren
Het is ook mogelijk een heus pdf-formulier te creëren dat dan door je ontvangers kan worden ingevuld. In MS Word zijn de mogelijkheden ook op dit vlak duidelijk beperkter dan bij LibreOffice Writer. In Writer ga je in vogelvlucht als volgt te werk. Ga naar Formulier en activeer de Ontwerpmodus. Tik de naam van het eerste invoerveld in en selecteer een geschikt besturingselement, zoals Tekstvak of Keuzelijst, of klik op Meer velden om ook onderdelen als Datumveld of Valutaveld te kunnen selecteren. Je treft hier ook het item Groepsvak aan. Dat is handig voor het maken van onderling exclusieve keuzes, zoals bij keuzerondjes. Teken de benodigde ruimte voor het gekozen element in je document. Klik die vervolgens aan met de rechtermuisknop en kies Besturingselement. Je kunt nu allerlei eigenschappen wijzigen en instellen. Je invulformulier testen doe je door tijdelijk de Ontwerpmodus uit te schakelen. Bewaar je formulier met Bestand / Exporteren als / Exporteren als PDF en zorg dat er op het tabblad Algemeen een vinkje staat bij PDF-formulier maken en selecteer PDF bij Opmaak bevestigen.


Tip 03 De pdf-exportmogelijkheden in Writer zijn merkbaar uitgebreider dan in Word.
MS Word levert geen echte pdf-invulformulieren af, zoals LibreOffice Writer dat wél kan


Edit: een uitwerking in meer detail.
https://www.webwijzer.nl/kantoor-online/pdf-invulbaar-maken-met-libreoffice.html
[h=1]PDF INVULBAAR MAKEN MET LIBREOFFICE[/h]Laatst bewerkt: 25-8-2020
invulbaar-pdf-formulier@2x.png
Invulbare PDF formulieren zijn handig, en kunnen ook gemaakt worden zonder Adobe Acrobat. Met LibreOffice plaats je eenvoudig tekstvelden en keuzevakjes in een eigen tekstdocument.​


PDF formulieren
Een PDF (Portable Document Format) is een type document dat op vrijwel alle apparaten te bekijken is, en er overal hetzelfde uitziet. Hierdoor is het ideaal om door te sturen. Een PDF formulier kan ook velden bevatten die op het scherm kunnen worden ingevuld. Het formulier hoeft dan niet te worden geprint, en kan na het invullen direct worden teruggestuurd.

Welke interactieve elementen kan LibreOffice toevoegen?
Met LibreOffice kunnen tekstvelden en aanvinkbare keuzevakjes en keuzerondjes worden toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Van mijn Word ontwerp een invulbare PDF gemaakt met LibreOffice - Dank voor deze tip.
De werkwijze om de ontvanger ook zijn/haar handtekening te laten plaatsten op het PDF-formulier is mij nog niet gelukt (zou kunnen met Acrobat maar deze TS wil het bij LO houden ;-)
Dank voor tips.
 
Laatst bewerkt:
@octafish De prijs van Acrobat is waarschijnlijk niet iets dat TS wil ophoesten.
Heb je een directe link met de portemonnee van TS? In dat geval blijf ik uit de buurt van vragen waar jij een antwoord op geeft :).
 
Sorry, was even uit het oog verloren dat je absoluut niet tegen commentaar kan op je berichten, hoe terecht ze ook mogen zijn.
Ik zal er op letten : zal niet meer gebeuren.
 
En ik was vergeten dat je een (vermoed ik nogal pijnlijke) humor bypass hebt ondergaan. Zal óók niet meer gebeuren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan