• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde van score-schaal van 1 tot 4

Status
Niet open voor verdere reacties.

sherpa14

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2004
Berichten
230
Ik wil in een lijst het gemiddelde berekenen van de uitslag van een score-schaal die geen decimaal stelsel is. Bijvoorbeeld er kan gescoord worden op een schaal van 1 tot 4. Als ik in een kolom gewoon het gemiddelde neem dan bekom ik waarden die groter zijn dan het cijfer 4. De uitslag dient tussen 1 en 4 te liggen.

Met dank

excel 2013.
 
Een gemiddeld van waarden tussen 1 tot 4 kan NOOIT groter zijn dan 4 ... dat is wartaal.
 
Dat gemiddelde hoger dan 4 maakt me nieuwsgierig, maar zonder voorbeeldbestand is het niet te zeggen wat er mis gaat.
 
Neem de mediaan van die cijfers, dan krijg je een integer, waarbij de helft van de gevallen boven en de helft onder dat getal zitten.
Als het aantal getallen even is en je net op de overgang tussen 2 scores zit, dan kan het toch nog een decimaal getal krijgen.

Van zodra je rekent met (gewogen) gemiddelden zal je altijd decimaal uitkomen, tenzij je dan afrondt naar de dichtste integer.
 

Bijlagen

  • mediaan1.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
OPGELOST Had een verkeerde functie gebruikt. Maar het voorstel om de mediaan te gebruiken vind ik ook heel waardevol. Bedankt.
 
Ik begrijp nu iets beter hoe ik statistische gegevens uit Vlaanderen moet interpreteren.. :p :eek:
 
En wij Vlamingen begrijpen iets beter waarom al die moppen van Nederlanders (Hollanders ?) over Belgen (Vlamingen ?) vaak zo flauw zijn ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan