• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel getal notatie aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PD573

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2020
Berichten
52
Beste

Ik heb een kolom met allemaal ID geordend van 1 tot 1000

Ik zou nu moeten terug tellen vanaf 1000. Dus het eerste ID is 1001, 1002, 1003, 1004, enzovoort.

Het laatste id moet dus 2000 zijn ik weet niet hoe dit moet aangepast worden in de getalnotatie.

Vriendelijke groeten
 
Verwarrend verhaal.
Je hebt getallen 1 tot 1000 en die wil je "terug" geteld hebben naar hogere getallen?
Plaats een voorbeeld document.
 
Voor de duidelijkheid: Ik heb een kolom waarin cijfers staan van 1 tot duizend. Via de getalnoatie aan te passen moet ik in die kolom in plaats van 1, 1001 krijgen in plaats van 2 1002 enzovoort. Ik heb reeds via getalnotatie al een manier gevonden maar hierbij is mijn laatste getal 1000 dus 1100.
Dit is wat ik heb ingevuld in als aangepaste getalnotatie: 100#. Maar dit werkt dus niet.
 

Bijlagen

  • ID.xlsx
    17,1 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Celeigenschappen op "aangepast" en "1000" zetten.

Maar de inhoud van cel veranderd niet! Dus ID1001 = gewoon 1.
 
Jawel ook de inhoud moet veranderen normaal moet dit kunnen via getalnotatie maar ik heb geen idee hoe.
 
Nee, de inhoud kan niet veranderen door het instellen van opmaak.

Wat jij nodig hebt is VBA.
 
Visual Basic for Applications ;)
 
Ik moest het namenlijk ook doen voor een andere kolom waar ik de id's voorloop nullen moest geven en dat is ook gelukt via de getalnotatie opmaak.
 
Eerst had ik ook een kolom met id's van 1 tot 1000. Maar zoals je in bijgevoegd bestand kan zien heb ik de celnotatie veranderd en heb ik nu voorloopnullen. Het vorige bestand volgt op deze id's en vertrekt dus vanaf 1001.
 

Bijlagen

  • ID voorloopnullen.xlsx
    17 KB · Weergaven: 38
Het probleem is als ik doe wat AlexCel zegt dan is mijn laatste reccord 11000 en niet 2000
 
Toch is de inhoud van de cel gewoon 1 of 2.
0001 of 0002 is slechts de wijze van presenteren.
 
En wat is er dan niet goed aan 1001?
Daarnaast kan je de hele kolom vanaf regel 2 gewoon vullen met deze functie:
PHP:
=RIJ()-1
 
Ah ok dan moet ook gwn de wijze van presenteren veranderen. En niet de inhoud excuseer voor dit misverstand.
 
Ik bedoel dit, dan hoef je geen enkel nummer in te tikken en kan je doortrekken tot het maximum aantal regels dat Excel toestaat:
Bekijk bijlage Kopie van ID.xlsx
 
Dit is eigenlijk goed gezien edmoor maar helaas niet de oplossing. Het moet echt via getalnotatie gebeuren. Ik zou zeggen laat het rusten. Ik kom morgen terug online met misschien nog wat andere vragen alvast heel erg bedankt voor reeds opgeloste vragen.
 
Wat al is gezegd, met getalnotatie kan je geen getallen optellen.
 
Wat een geestig draadje is dit geworden...
Als meerdere Excelkenners je blijven vertellen dat het onmogelijk is de inhoud te wijzigen adhv getalnotatie en je zelf blijft herhalen dat het zo moet, je het maw allemaal beter weet, waarom kom je hier dan hulp zoeken?
Ik kan hier nu ook nog staan schreeuwen van HET GAAT NIET, ik twijfel er sterk aan dat je bij die ene meer de klik zal willen maken.

Desalniettemin...: hoeveel makkelijker moet het nog worden. Vergeet voor mijn part formules, vergeet vba, en gegeven het feit dat het niet gaat: vergeet vooral getalnotatie. Zet zelf waar 1 staat 1001, waar 2 staat 1002, selecteer beide cellen, pak de vulgreep en trek door naar onder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan