• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

analyseren van data 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

PD573

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2020
Berichten
52
Beste lezer,

Ik moet in bijgevoegd document in een ander tabblad met gegeven kolommen 2 keer filteren:
1) filter de klanten van Rusland, China of de US die recenter dan 2 maanden iets aangekocht hebben
2) filter tegelijk ook Belgen Nederlands, Duitsers en Fransen die recenter dan 1 maand iets aangekocht hebben.

De eerste heb ik kunnen oplossen maar daar ben ik eigenlijk niks mee omdat mijn oplossing maar half juist is. Ik heb ook eens de maand uit de datum moeten halen in een andere oefening, dit is hier niet gebeurd maar misschien heb je dit nodig in de oplossing, ik weet het niet.
Is het mogelijk dat iemand mij helpt?

Vriendelijke groeten
 

Bijlagen

  • analyseren van data 1 (AC).xlsx
    192,3 KB · Weergaven: 20
Hallo PD574,

Een mogelijke oplossing:
Ik heb je tabel aangepast met een extra kolom, waarbij ik afhankelijk van het land 1 of 2 maanden bij de aankoopdatum bijtel. Vervolgens verwijs ik in de F kolom naar deze nieuwe datum.
Mogelijk kom je hier wel verder mee.

groetjes,
Luc
 

Bijlagen

  • analyseren van data 1 (AC).xlsx
    244,1 KB · Weergaven: 24
Dit niet wat ik zoek denk ik. Toch bedankt LucHeyndrickx.
 
zijn dit huiswerk vragen ?
 
Neen, mijn nonkel vraagt dit, hij wil dat ik zo dat doe om hem te helpen, het ding is dat hij er zelf niks vanaf weet.
 
resterende vragen van nonkeltje worden beantwoord in "analyseren van data 3" ?
 
dat zijn mensen fake emailadressen enz. omdat ik deze mensen hun gegevens nu niet online kan zetten he. Dit is een voorbeeld document waarop ik de juiste oplossingen kan toepassen op het juiste document.
 
mooie woorden, weinig geloofwaardig als ik je bijdragen er even op na lees. Dus geef ik enkel een tip, het uitwerken is voor jou ... .

Gebruik de datumverschil-formule, (google eens), daarmee kan je het verschil tussen 2 datums (aankoop & vandaag) in maand uithalen, met dan nog een beetje foutafhandeling, want er zijn aankoopdatums in de toekomst !
En dan moet het werken met een slicer op country en op maandverschil, peanuts eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het opgelost.
Bedankt voor alle tips allemaal. Ik heb nog een laatste probleem.
Ik moet in tabblad 2 de totale verkoopsom van de mensen die 'google' ergens na de @ in hun email adres hebben staan. Ik heb dit kunnen oplossen maar dit was niet met de juiste kolom, het moet namenlijk met kolom J van tabblad 1 waar ook EUR achter de getallen staat. Ik krijg telkens de foutmelding #waarde. Is er iemand die mij voor de laatste keer kan helpen?
 

Bijlagen

  • PD573.xlsx
    351,2 KB · Weergaven: 28
zie bijlage
maak een tabel van je gegevens, dat werkt sneller, eenvoudiger, ook als je nieuwe zaken toevoegt
Kolom J moet je vergeten, dat is tekst, wordt dus kolom P
Ouderdom wordt echt op datum gerekend tov vandaag, dus 2 maand, dat is van 24 september tot vandaag.
 

Bijlagen

  • PD573.xlsx
    585,4 KB · Weergaven: 27
Beste cow18. Bedankt voor de inspanning, maar het is de bedoeling dat ik het antwoord op mijn vraag krijg in 1 cel en niet aan de hand van de tabellen. De data in kolom J stonden normaal als getallen ingegeven. Ik heb deze getalnotatie enkel aangepast maar je kan er nog mee rekenen en ze staan bijgevolg niet als tekst.
Is het mogelijk om me verder te helpen?

Vriendelijke groeten.
 
Excuseer mij AlexCEL, maar ik begrijp het gewoon niet. Hier is duidelijk geen begrip voor. Ook in jouw bestand zit de oplossing in een tabel en niet in 1 cel. Heb je naar mijn laatst toegevoegde bestand gekeken en mijn vraag goed gelezen?

Zou je dit nog eens willen bekijken aub?
Ik ben hier omdat ik het zelf niet kan en hulp nodig heb.

Vriendelijke groet.
 
Ok toch bedankt AlexCEL ook al begrijp ik niet helemaal waarom je mij niet wil helpen.
Is er iemand anders die mij kan helpen?
Ik ben er namelijk zelf te dom voor.
 
Ook ik gooi de handdoek in de ring en ga van op de zijlijn toekijken hoe mogelijks iemand anders dit zaakje nog een keer oppakt.

Kolom J is tekst, wat jij ook mag beweren ! Het is prachtig dat jij daarmee kan rekenen maar dat gaat boven mijn capaciteiten.
Ik had de boot aanvankelijk half afgehouden, omdat het alle gevoel had dat het een huiswerkvraag was, dus tegen de forumregels.
De vervolgvraag was iets uitgebreider en leek een serieuze vraag en daarom heb ik ook serieus geantwoord.
blijkbaar hou je te weinig rekening met alle aangedragen opties en ga je halsstarrig door in je simpele redenering, hopend dat er toch nog iemand je zal volgen.
Niet dus. Het staat me vrij om je in deze denkpiste geen succes toe te wensen.
 
Al met al dit allemall gelezen te hebben ben ik nog steeds van mening dat dit een vraag is voor een cursus of school opdracht.
De genoemde "nonkel" ben je volgens mij zelf.
Dit is zo een complex gevraag voor een beginner dat er ergens iets niet klopt.
Een voorbeeld bestand zou uit een paar namen bestaan maar ik zie hier veel te veel informatie staan waarvan ik niet echt kan zeggen dat dit allemaal nep namen zijn.
In je volgende reactie zou ik graag bewijs zien dat A: dit voor jou nonkel is
B: dat het voorbeeld echt nep is.

kun je daar niet aan voldoen dan ga ik de twee topics sluiten en ontdoen van de bestanden.
 
puppie, sluit de twee topics maar en ontdoe maar van de bestanden. Ik heb de oplossing gevonden want kolom J is geen tekst. Gebruik deze formule en je zal zien dat het kan.
=SOM.ALS('all data'!O2:O2001;1;'all data'!J2:J2001)

Toch bedankt aan allen die geprobeerd hebben om mij te helpen
Vriendelijke groeten
 
Ook ik (maar wie ben ik) voel uitsluitend aversie voor de manier waarop TS zich probeert vast te klampen aan zijn eigen gelijk.
Ter illustratie, zie bv. ook
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/957143-Excel-getal-notatie-aanpassen
waarin ik me ook eenmalig tot reageren had laten verleiden.

In het huidige draadje zien we dezelfde methodiek: terwijl iedereen van mijlenver tekst ziet staan in kolom J weet TS het weer beter.
Er kan dus geen sprake van zijn dat ik hier de formule zal posten (tenzij daar door de juiste mensen expliciet om gevraagd wordt) die het effectief (relatief eenvoudig) met kolom J oplost.
Ik kan me perfect voorstellen dat sommigen het uitsluitend voor zichzelf ook willen proberen. Valt heus best mee, hoor ;)
 
Bovenstaande (#18) is onzin. Dat is de reden waarom ik afhaakte, je neemt niets aan. Kolom J in het voorbeeld in #10 is tekst. Dat die formule misschien een uitkomst 0 geeft verandert daar niets aan. Kan het e.e.a. verder niet controleren, want tabblad "all data' bestaat niet in de voorbeelden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan