Windows 10 -> fabrieksinstellingen, hoe updaten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Berichten
142
Een prima werkende laptop met windows 10 home, moest volledig opnieuw geïnstalleerd worden (via F11), waarbij werd gereset naar fabrieksinstellingen.

Maar nu heb ik geen idee hoe verder. Bij aanzetten zit alles zoals bij aankoop 5 jaar geleden. Hoe krijg ik deze laptop veilig en uptodate?

Via windows update gebeurt er wel wat, maar wordt er ook verwezen naar levenscyclus (waarvan ik inhoud niet zo goed begrijp). Hoe kan ik er voor zorgen dat o.a. Alles van microsoft / windows uptodate is betreft beveiliging?

En zijn er nog andere zaken die ik moet doen om het up te date / secure te maken?
 
Windows Update zorgt ervoor dat alles automatisch wordt bijgewerkt naar de meest recente versie en actuele updates, daar hoef je als gebruiker niets voor te doen.
Gewoon de automatische updates hun werk laten doen, meer niet.
Aan de hardware van de laptop kun je, buiten de HDD / SSD en het werkgeheugen, toch niets doen maar dat heeft niets met beveiliging van doen.
 
Bedankt voor jullie reactie.
@Scrapheap, kan dan alleen de laatste update voldoende? Mis je dan niet de dingen van de vorige updates?

@PHP4U, had ik inderdaad gezien maar op een of andere manier begrijp ik het niet zo voor mijn situatie. Er staat inderdaad dat mijn versie van windows het einde vd service heeft bereikt, en advies om bij te werken naar meest recente versie. Echter: hoe doe ik dit, en waar kan je uiteindelijk checken wat de meest recente versie is?
 
Laatst bewerkt:
Indien je een pc of laptop terug zet naar fabrieksinstellingen via een recovery-tool van de fabrikant zoals in jouw geval, dan ga je dus terug naar de staat zoals origineel geleverd.
Het betekent in dit geval een Win 10 versie van jaren geleden. afhankelijk van hoe oud het apparaat is.
Dat is nooit een goed idee.
Je kunt in zo'n geval beter een actueel installatie-medium maken ( usbstick of dvd ) m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina.

Als je daarmee Win 10 opnieuw, schoon installeert heb je altijd de meest recente versie en hoef je je dus om updates en beveiligings-risico's geen zorgen te maken. :thumb:

Dat is dus iets om te onthouden voor de toekomst.
Voor nu: gewoon alle updates laten uitvoeren zoals eerder gezegd en het is in orde.
 
Indien je een pc of laptop terug zet naar fabrieksinstellingen via een recovery-tool van de fabrikant zoals in jouw geval, dan ga je dus terug naar de staat zoals origineel geleverd.
Het betekent in dit geval een Win 10 versie van jaren geleden. afhankelijk van hoe oud het apparaat is.
Dat is nooit een goed idee.
Je kunt in zo'n geval beter een actueel installatie-medium maken ( usbstick of dvd ) m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina.

Als je daarmee Win 10 opnieuw, schoon installeert heb je altijd de meest recente versie en hoef je je dus om updates en beveiligings-risico's geen zorgen te maken. :thumb:

Dat is dus iets om te onthouden voor de toekomst.
Voor nu: gewoon alle updates laten uitvoeren zoals eerder gezegd en het is in orde.

Nog even hierop volgend: ik heb de pagina doorgelezen. Ik vraag me af: kan je zo’n iso file op een usb downloaden op een andere computer (bijvoorbeeld een mac)? En hoe werkt het: ik zie dat je kan kiezen ‘windows 10 downloaden’, maar besturingsprogramma heeft toch licentie of iets dergelijks nodig? Of koop je dat voordat je de iso file kan downloaden?
 
De tool waarmee je de ISO download ( als je daarvoor kiest ) download deze van de Microsoft-servers.
Daarvoor heb je geen licentie of cd-key nodig.
Deze heb je pas nodig als je Windows gaat installeren op een nieuwe systeem.
Als dit een nieuw systeem zonder Windows is heb je een licentie-sleutel / cd-key nodig.
Deze kun je eenvoudig, voor weinig, online kopen, er zijn meer dan genoeg van dat soort sites die deze licenties aanbieden, bijv. onlinekeys.

Indien betreffend systeem reeds een oudere versie van Windows draait ( Win 7 / 8 / 8.1 ) dan kun je op dit moment nog steeds gratis upgraden naar Win 10 en heb je helemaal geen cd-key of licentie-sleutel nodig.
De cd-key / licentie van de oude Windows wordt dan omgezet naar een Win 10 licentie.

Of dat op een Mac ook werkt weet ik niet, ik heb geen Mac en MacOS is iets anders als Windows.
De eerder gelinkte tool ( Media Creation Tool ) werkt in elk geval niet op MacOS.
 
Ah, ik begrijp het.
Mijn vraag met die mac was niet duidelijk: ik bedoelde of ik een usb stick kan doen in een mac, het iso bestand downloaden op deze mac en opslaan op de usb stick, om deze in een windows computer te doen zodat ik deze kan installeren?
Hoe zou je het anders moeten doen als de windows computer waar je het op wilt niet met internet kan verbinden?


Als ik dit wil op de windows 10 computer van mijn eerste vraag, dan pakt hij vanzelf de licentie dus?
 
Dat zeg ik. de tool van Microsoft die je nodig hebt om die ISO te downloaden werkt niet op een Mac.
Je kunt op elke Windows-pc die ISO downloaden, dat hoeft dus niet persé op de pc waar je Windows op wilt installeren.
 
Oh dat is jammer, want ik heb niet een tweede windows beschikbaar.
Is er geen enkele manier om het direct op een usb op te slaan vanaf een mac.

Ik ga dan even kijken wat een andere oplossing kan zijn om de windows computer van mijn beginvraag bruikbaar te maken.
 
Je kent vast wel iemand die een Windows-pc heeft....dan maak je die ISO of usbstick daar toch..?
 
Ik heb even rondgevraagd en gelukkig wil iemand mij helpen binnenkort.
Die link die jij stuurde met ‘ISO’, datd downloaden is gratis dus?
 
Ja, die Media Creation Tool is gratis, het gebruik ervan ook en de bestanden die worden gedownload om Windows te installeren ook.
Een upgrade van Win7 / 8 / 8.1 naar Win 10 is ook gratis, daarvoor heb je geen licentie-code nodig.
Wil je Win 10 voor het eerst installeren op een gebruikte of nieuwe pc waarop geen besturingssysteem aanwezig is, dan heb je wèl een licentie-code nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan