Sneeuw beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansscheer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2001
Berichten
1.202
Hallo ,

Als ik mijn pc met windows 10 opstart dan krijg ik gedurende zo'n 5 seconden een scherm met sneeuw daarna zo'n 5 seconden een smaller bureaublad dan weer 5 seconden sneeuw enz.

Als ik via de aan/uit knop opnieuw opstart is het probleem verholpen .

Wat is er mis met het opstarten ?

Alvast dank

Hans
 
Sneeuw? Zoals in een TV met slecht signaal?
 
Hallo, Dit kan komen door een ongeschikte driver en Windows staat standaard ingesteld om ook stuurprogramma's te updaten. Kijk dus bij Apparaatbeheer en Beeldschermadapters, of er een uitroepteken in het kleine icoon staat en vervolgens bij Eigenschappen in het contextmenu van de grafische kaart wat de uitgave datum van de driver is ter controle hiervan. Het is makkelijk om het apparaat monitor uit Apparaatbeheer weg te halen en opnieuw automatisch te laten detecteren. Het beeld zal even zwart worden. Controleer echter eerst de instellingen zoals hier onder beschreven.

Ga naar beeldscherminstellingen > Geavanceerde Beeldscherminstellingen > Eigenschappen van Beeldscherm adapter > Alle modi weergeven en selecteer de juiste resolutie voor de monitor, dit kan er voor een plat scherm maar één zijn. Dan op het tabblad Beeldscherm ook de juiste vernieuwingsfrequentie. Bij oude computers en eenvoudige grafische chipsets kan er in de lijst van beschikbare resoluties ook worden gekozen voor 24 bits kleurdiepte in plaats van 32 bits.

Het beeld zou nu niet meer smaller weergegeven moeten kunnen worden en de instellingen zullen goed zijn. Probeer dan vervolgens een andere aansluiting wanneer dit kan of gebruik eens een andere kabel.

In de BIOS zal aangegeven staan welke mogelijkheid moet worden benut, als de computer twee grafische adapters heeft: "inti First" de on-board chipset of de PCI grafische kaart. Meestal maakt het geen verschil hoe deze instelling staat. Computers bieden met de BIOS ook vaak makkelijk overklokken aan en het zelfde geldt voor de stuurprogramma's van grafische kaarten. Schakel alle tweak functies eens uit. Het kan verschil maken om in het stuurprogramma de schuifbalk tussen Kwaliteit en Snelheid naar Snelheid te zetten.

Ik ben benieuwd of dat alles tot een oplossing leidt. De grafische kaart zal anders getest moeten worden in een andere computer of een andere grafische kaart gaan plaatsen in deze.

Wat wordt er bedoeld met als u de Aan/Uit knop gebruikt? Ondanks dat ik niet zeker ben van start of herstart, zou u eens kunnen proberen zonder slaapstand uit zetten van de computer? hiervoor geeft u eerst de opdracht powercfg –h off en na opstarten natuurlijk weer powercfg –h on.

Welke computer en grafische kaart heeft u?
 
...en selecteer de juiste resolutie voor de monitor, dit kan er voor een plat scherm maar één zijn.
Ik gebruik al 30 jaar platte schermen, en kan meerdere resoluties gebruiken. Maar wellicht moet ik dan toch maar overstappen op bolle schermen? :)
 
Hallo ,

Bij apparaatbeheer staan geen uitroeptekens .
De pc is een medion en de kaart is AMD Radeon (TM) RX Vega 11 Graphics.

Groet
 
Van "Medion" weet ik het niet maar de AMD Radeon RX Vega 11 is een goedkope geïntegreerde grafische chipset, welke veel stroom verbruikt en waaraan je geen hoge eisen kan stellen. Mijn indruk is dat er wordt verwacht dat je een geschikte grafische kaart aanschaft en het is niet ongewoon dat een on-board chipset defect raakt.

https://www.notebookcheck.nl/AMD-Vega-11.337186.0.html

Op Internet las ik opmerkingen van iemand die hiermee, weliswaar gekleurde, sneeuw zag en niet; A) wanneer die de oude monitor, met alleen D-SUB aansluiting verwisselde voor ieder ander. B) een andere DVI-D naar VGA adapter kabel gebruikte en C) De driver/stuurprogramma van Radeon verwijderde van de computer en Windows gebruik liet maken van de dan eigen gevonden driver.

Ik vind dit in lijn met de door mij gegeven adviezen en voor probleemoplossing wacht ik alleen nog op terug rapporteren hierover. Maak het de chipset zeker wel makkelijker, met toepassing van de juiste resolutie en minder kleurdiepte op de meest geschikte verversingsfrequentie (die van de specificaties van de monitor).

Kijk, nu je een on-board chipset blijkt te gebruiken, ook of er wel algemene chipset drivers of "moederbord drivers" geïnstalleerd zijn. Een scenario is namelijk dat Medion geen drivers geupdate en beschikbaar gemaakt heeft, voor Windows 10 en dat de chipset drivers daarvoor dan niet gedownload konden worden. Dit kan van invloed zijn op de prestaties van het GPU gedeelte, waarvoor dan natuurlijk wel drivers beschikbaar zijn.
 
Hallo ,
Ik heb deze pc een paar weken niet gebruikt maar het probleem is er nog steeds . Ik zie geen sneeuwbeeld meer het beeld blijft na opstarten zwart , wel zie ik even de regel of ik vanaf dvd wil opstarten daarna blijft het zwart .
Heb van alles geprobeerd , drivers ( apparaten ) verwijderd , waarna deze opnieuw geinstalleerd werden , zelfs een back-up terug gezet echter geen resultaat .
Nogmaals wat ik niet snap is dat als ik de pc opstart ik een zwart beeld krijg ( hij start niet verder op ) dan druk ik op de aan/uit knop zo'n 10 seconden tot de pc uit is en dan weer op de aan/uit knop en dan start de pc normaal op .
 
Heeft u dit dan geprobeerd uit post #4?

...zou u eens kunnen proberen zonder slaapstand uit zetten van de computer? Hiervoor geeft u eerst de opdracht powercfg –h off en na opstarten natuurlijk weer powercfg –h on.
 
Wat ik mis is het type Medion, merk en type monitor en hoe de monitor is aangesloten, HDMI? andere kabel proberen, DVI? of SUB-d? ook.
 
Hallo

Ik zie ook geen ouderdom vermeld van dit systeem.


"opnieuw opstart is het probleem verholpen ."

Deze symptomen kunnen ook duiden op een voeding die de piekstroom niet meer kan leveren nodig bij het koud opstarten.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo ,
Het heeft even geduurd maar na het plaatsen van een nieuwe videokaart is het probleem verholpen .
Blijft wel de vraag of ik nog iets moet doen in de bios .
Hoe dan ook dank voor het meedenken
Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan