• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

styxeldiablo

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2016
Berichten
47
Goedemorgen :)

Na weer eens oude voorbeeldbestanden erbij gehad te hebben en allerlei vergelijkbare dingen opgezocht te hebben op internet kom ik er nog steeds niet uit...

Graag doe ik eens weer een beroep op de experts om mij uit te brand te helpen met het volgende:

Ik heb informatie uit 2 werkbladen, in werkblad 1 heb ik een lijst met productnummers en bijbehorende informatie en in werkblad 2 heb ik een lijst met productnummers en bijbehorende afbeeldingen-links.

Nu wil ik graag dat als een product uit werkblad 2 voorkomt in werkblad 1 dat de afbeeldingen-links (desnoods met voorgaand productnummer) in werkblad 1 komen te staan als extra kolom(men).

Ik dacht met verticaal zoeken is dit een eitje haha, nou ik ben inmiddels weer ultra gefrustreerd omdat ik toch niet zo goed schijn te snappen hoe deze functie toegepast dient te worden... In de kolom AD op Blad 1 in het voorbeeldbestand staat mijn verticaal zoeken formule... wat doe ik nou fout?

Ik heb een voorbeeldbestandje toegevoegd aan deze post, ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen :)
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand.xlsx
    229,9 KB · Weergaven: 47
Met verticaal zoeken gaat het niet lukken omdat je met die functie niet naar links kunt zoeken.(als je kolom A en B op blad2 om zou draaien gaat het wel goed)

Voor office 365 is dit een optie
Code:
=FILTER(Blad2!$A$2:$A$1027;Blad2!$B$2:$B$1027=Blad1!A2;"")

Of gebruik index/vergelijken

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad2!$A$2:$A$1027;VERGELIJKEN(A2;Blad2!$B$2:$B$1027;0));"")
 
Code:
=XLOOKUP(A2;Blad2!B:B;Blad2!A:A;"")

Hier nog een mogelijkheid voor als je office 365 hebt.
 
Ik gebruik Office2019 professional, de Index/vergelijken van JVeer doet het wel in het voorbeeldbestand...
Ik snap (nog) niet goed wat de formule precies doet maar ik zal proberen deze te ontleden... Als ik deze namelijk in mijn gewone sheet gebruik werkt het niet zoals in het voorbeeldbestandje...
 
Zo zou je wel "naar links" kunnen kijken met een VERT.ZOEKEN functie:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN([@[Column1.itemcode]];KIEZEN({1\2};Blad2!$A$2:$A$1027;Blad2!$B$2:$B$1027);2;0);"")
 
Ik had de formule van JVeer iets aangepast voor het daadwerkelijke blad en snapte uiteindelijk wat het een beetje deed haha... Het is gelukt uiteindelijk... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan