Windows 10 start traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
621
Hi sinds 1 week start mijn windows 10 pc erg traag op. Vooral het opstart scherm van Asus blijft al 30 sec in beeld.
Normaal heb ik binnen 20sec mijn buroblad na ingelogd te zijn.
Nu duurt het bijna anderhalve minuut.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn. Alleen windows is op de 250GB SSD.
Tips zijn van harte welkom om het weer sneller te laten opstarten.
Zie bijlage configuratie van Speccy.
Groet Lowa
Speccy 29-11-20.jpg
 
Ik zie bij "storage" een andere HD staan, "0B Seagate ST1000DM005 HD103SJ", probeert de bios eerst daarvan te starten?
 
Klopt er zat nog een harddisk in de hotswap bay die niet meer in de verkenner zichtbaar wordt. Was ik vergeten. Bedankt
 
U heeft het denk ik over verschillende zaken bij aan zetten van de computer, opstarten van het besturingssysteem of inloggen. Op ieder van deze onderdelen gebeurt er iets anders. Los eerst op dat de computer haast niet voorbij het startscherm komt. Dit kan komen door standaard waarden van de BIOS en dit gebeurt meestal na een korte waarschuwing wat in beeld komt, wanneer de BIOS batterij leeg is. Dan zal de computer gaan bepalen welke harde schijven er in zitten en of deze samen een RAID configuratie vormen. Het geven van statusmeldingen kan uit staan waardoor er niets van te zien is. Uitgebreide geheugencontrole kan eveneens een gevolg zijn van standaard waarden. We komen hoe dan ook niet verder wanneer u niet weet of de knoopcel 3 Volt heeft. Laat het niet op het moederbord springen, de computer moet al even van de spanning zijn en na plaatsen ervan wordt aangeraden om in de BIOS Standaard waarden in te stellen en op te slaan, voordat voorkeuren worden ingesteld.

Kijk anders eens bij Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) op het tabblad Prestaties en bij Broncontrole openen, of er daar even veel grafieken met enige activiteit erin verschijnen als de processor cores heeft. Drivers zijn op het scherm van Asus nog niet actief, dus daar kan het niet aan liggen. Het geheugen wordt getest als u een half pieptoontje hoort, meer dan een tikje is het meestal niet. Als dat lang zou duren dan kan het geheugen niet volgens het boekje geplaatst zijn of net van de verkeerde soort. Een UEFI BIOS/Firmware moet geschikt zijn voor de Windows versie en er is nu weer een belangrijke update uitgerold. Steeds zijn er computers die werken met een ongeschikt UEFI BIOS en deze kunnen het op onderdelen slecht gaan doen wanneer Windows verder veranderd. Alleen de driver pagina van de fabrikant kan uitsluitsel hierover bieden.
 
Hartelijk bedankt voor je bericht. Ik bedoel dat vanaf het inloggen tot mijn buroblad normaal 20 sec duurt. En ook het opstartscherm van asus tot het inlogscherm duurde nooit langer dan 10 sec. Aangezien ik er een defecte hdd in de hotswap bay had vergeten duurde het langer om op te starten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan