• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct gebruiken voor het tellen van symbolen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Berichten
131
Beste

In bijlage een vereenvoudigde voorstelling van het probleem waar ik mee worstel.

Bedoeling is om in het domein B3:H5 aantal symbolen (letters) te tellen die zich op de kruispunten bevinden van lijn1 = "J" en kolom A = "OK" (dus de gekleurde cellen).
De symbolen die ik ga tellen moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Wanneer ik stel dat het symbool "a" moet zijn dan slaag ik in mijn opzet via de formule hernomen in cel B8 [=SOMPRODUCT(($B1:$H1="J")*($B$3:$H$5="a")*($A3:$A5="OK")]
Wanneer ik echter de symbolen "a,e,m,o,e+" wil tellen dan loopt het mis. De formule die ik hiervoor gebruik in cel D8 werkt blijkbaar niet [=SOMPRODUCT(($B1:$H1="J")*($B$3:$H$5={"a";"e";"m";"e+"})*($A3:$A5="OK"))].

Kan iemand mij uitleggen waarom de formule in D8 niet werkt en wat eventueel het alternatief is?


Groetjes
JP
 

Bijlagen

  • Optellen in bereik met voorwaarden.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 21
Probeer deze eens

Code:
=SOMPRODUCT(($B1:$H1="J")*(ISTEKST(ZOEKEN(B3:H5;{"a"\"e"\"m"\"e+"})))*($A3:$A5="OK"))
 
Beste JVeer

Doet perfect wat ik voor ogen had.
Nu alleen nog effe uitpluizen hoe het geheel juist werkt zodat ik er later nog gebruik kan van maken

Bedankt voor de snelle reactie

Groetjes
JP
 
Blijkbaar toch iets te enthousiast gereageerd.

Ik heb de voorgestelde formule ingevoerd in de cel D9.
Blijkbaar wordt de waarde "x" in de cel H3 (verkeerdelijk) ook meegeteld :confused:

Groetjes
JP
 

Bijlagen

  • Optellen in bereik met voorwaarden.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 13
Hé inderdaad, zo dan. (misschien afsluiten met control shift enter)


Code:
=SOMPRODUCT(($B1:$H1="J")*(ISGETAL(VERGELIJKEN(B3:H5;{"a"\"e"\"m"\"e+"};0)))*($A3:$A5="OK"))
 
Laatst bewerkt:
Zo doet de formule idd wat ik zocht

Tx :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan