Kan ik beeldschermadapters verwijderen? Intel en NVidia

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carolina2

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Berichten
79
Beste PC-Expert,

Kan ik de volgende beeldschermadapters verwijderen van mijn laptop:

- Intel(R) UHD Graphics. Hier staat een ! bij.
- NVIDIA GeForce MX350

Een paar weken geleden meldde ik al dat mijn laptop veel herrie maakte. Ik kwam er achter dat het vooral misging als ik Explorer gebruikte.
Ik ben overgestapt op Google Chrome en ik dacht dat het beter ging. Totdat gisteren mijn laptop er weer helemaal mee ophield. Het scherm flikkerde en laptop ging uit.
Bij opnieuw opstarten werkt Word heel traag. Kan het liggen aan de beeldschermadapters? Kan ik ze verwijderen? Of 1 van beide?

Het gaat om een Acer Aspire 5 A515-55G-589V gekocht op 7 oktober 2020 bij Coolblue. Ik kan hem opsturen voor reparatie maar ik kan niet 4 weken zonder laptop. Binnen 30 dagen had ik hem kunnen ruilen maar helaas, die termijn is al verstreken en ze zijn hier streng in hoorde ik zojuist aan de telefoon.

Alvast bedankt,

Carolina
 
Intel(R) UHD Graphics.
Dat is de, in de processor, geïntegreerde videokaart.
Niet verwijderen !
Deze laptop schakelt zelf tussen de interne ( Intel(R) UHD Graphics ) en ext. videokaart ( NVIDIA GeForce MX350 ).

Heb je alle updates van Win 10 binnen..?
Gebruik je soms een ander Antivirus-programma dan Windows Defender..?
Zo ja, welke antivirus ?
 
Intel (R) UHD Graphics dus niet verwijderen. Check.
Kan ik NVIDIA wel verwijderen? Kan het zijn dat deze conflicteert?

Ik gebruik Northon als anti-virus.
 
Dit vond ik namelijk ...

Een knipperend scherm in Windows 10 wordt meestal veroorzaakt door beeldschermstuurprogramma’s. Als u het beeldschermstuurprogramma wilt bijwerken, moet u uw pc in de veilige modus starten, de huidige beeldschermadapter verwijderen en controleren of er updates voor het stuurprogramma zijn.

Start uw pc in de veilige modus, klik met de rechtermuisknop op de knop Start en selecteer Apparaatbeheer.

Vouw de sectie Beeldschermadapters uit, klik met de rechtermuisknop op de vermelde adapter en selecteer vervolgens Apparaat verwijderen. Schakel het selectievakje Het stuurprogramma voor dit apparaat verwijderen in, selecteer vervolgens Verwijderen en start uw pc opnieuw op.

Nadat uw pc opnieuw is opgestart, drukt u op de Windows-logotoets + I op uw toetsenbord om Instellingen te openen. Als dat niet werkt, selecteert u de Startknop en selecteert u vervolgens Instellingen .

Selecteer bij Instellingen Bijwerken en beveiliging > Windows Update > Controleren op updates.
 
Ik heb een windowupdate gedaan en het uitroepteken achter Intel (R) bij beeldschermadapters is weg. NVDIA heb ik ook niet verwijderd.
Ook kan ik weer normaal snel typen in Word. Verder kreeg ik na de update een verzoek van NVDIA om iets te downloaden. Sorry. ik weet niet meer wat maar ik heb het gedaan.

Ik zet de status op opgelost. Fingers crossed. Hopelijk hoef ik niet nog een keer bij jullie terug te komen hiervoor.
 
Nee, ook de Nvidia driver niet verwijderen anders krijg je steeds foutmelding bij zwaardere grafische taken.
Ik zou om te beginnen dat Norton eraf mikken, totaal overbodig.
Windows heeft nl. standaard het gratis Windows Defender dat in de top 10 van beste antivirus-programma's staat dus een ander, extern programma voegt niets toe.
Daarbij belast het het systeem meer omdat het nooit zo goed geïntegreerd is in Windows als Defender.

De oorzaak zou de driver van de Nvidia kunnen zijn omdat windows ook deze automatisch update als je dat niet uit zet.
Microsoft past nl. drivers van Nvidia aan, o.a. i.v.m. certificering.
Je kunt deze verwijderen in Veilige Modus of DDU gebruiken.
De meest recente driver voor de MX 350 van Nvidia zelf kun je hier downloaden.

Ok, onze berichten hebben elkaar gekruist...
Mooi dat het is opgelost, succes ermee weer..:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel nog voor jouw reactie. Nog een vraag... ik begrijp dat ik het probleem weer kan krijgen bij een volgende update van Windows. Dan krijgt NVIDIA ook een automatische update van Windows. Ik snap niet helemaal hoe ik deze automatische update kan uitschakelen. Kan dat via de Veilige Modus? En hoe doe ik dat precies?

Ik vraag mij trouwens af of ik Windows Defender heb? Als ik weer problemen krijgen, begin ik met Northon eraf te gooien. Dank!
 
Zó fijn dat je mij helpt!
Norton heb ik eraf gegooid. Ik heb nu inderdaad Defender. :)

Ik kan alleen de Local Group Policy Editor niet vinden. Als ik de stappen volg, kent hij gpedit.msc niet.
Ik heb gezocht om er op een andere manier te komen maar de Engelse termen komen niet overeen met mijn laptop.

Weet jij hoe ik er kan komen?

Jeetje, zo fijn deze hulp op afstand! Applaus voor jou!
 
Hallo

Ondanks het feit dat de status van dit topic op "opgelost" staat , zou ik toch toekomst gericht :

Zeker de t° van deze laptop in de gaten houden ....

Speccy o.i.d. is hier prima bruikbaar voor.

Als deze laptop zich permanent uitschakeld "in thermische beveiliging komt " , zal dit zeker de uiteindelijke levensduur van dit beestje niet bevorderen ....

Iets wat ik zeker in de gaten zou houden ...

Een t° van +/- 50°C , is zeker normaal .... , is de basis t° waarop een heatpipe begint te werken.

80 a 85°C vindt ik op de limiet , zeker als alles nog nieuw is , en stofvrij ... zal uiteraard hoger worden naarmate dit beestje ouder wordt , en alles eens stofvrij dient te worden gemaakt.

Zie de ettelijke postings op deze site hoe alles snel , en soms zelfs zonder demonteren kan gebeuren.

Hoe je deze laptop kunt demonteren , is terug te vinden op "youtube" .... zo heb ik ook eens gekeken hoe / wat we nu precies over spreken.

https://www.youtube.com/results?search_query=Acer+Aspire+5+A515-55G-589V+disassembly+

Hopelijk heb jij , of iemand die dit topic ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Beste Scrapheap,

Het gaat nog niet helemaal goed hier : (.
Jouw link over het installeren van GPedit.msc heb ik gevolgd. Bij het volgende gaat het mis:

Follow the steps below after running the installer:

Go to C:\Windows\SysWOW64 folder
Copy the following folders and files from C:\Windows\SysWOW64 to C:\Windows\System32
“GroupPolicy“, “GroupPolicyUsers” and gpedit.msc.

De eerste twee kan ik vinden in SysWOW64. gpedit.msc staat er niet tussen.
Wat doe ik fout?
En als ik alles naar Systeem32 kopieer. Moet ik dan overschrijven? Ik zag namelijk dat dezelfde bestanden ook in die map staan.
 
Zoooo blij met jouw hulp. Maar helaas... het artikel geeft geen nieuwe informatie.
Ik heb de stappen doorlopen maar ook hier staat:

2: Copy Some File and Folders

It appears that on 64-bit versions of Windows 10 Home that typing in gpedit.msc doesn't work. Go to C:\Windows\SysWOW64 and copy the following folders and files to C:WindowsSystem32 - GroupPolicy, GroupPolicyUsers, and gpedit.msc.

Die laatste: gpedit.msc staat niet tussen de bestanden van SysWOW64. Ik heb zelf ook gegoogeld naar andere artikelen maar overal staat hetzelfde.

Ik krijg gpedit dus niet op mijn PC... : (
Is er een andere manier dat windows niet standaard mijn NVIDIA update. Want dat was het probleem volgens jou. Of wat kan ik doen als mijn PC weer overuren maakt omdat NVIDIA niet meer compatible is?
Overigens is mijn laptop stil sinds ik jouw tips heb opgevolgd: Norton eraf en Windows opnieuw geüpdatet.
 
Jeetje, en dan ook weer zo'n snel antwoord terug. Ze zullen wel super blij met jou zijn bij Helpmij.nl!

Jouw link heb ik bekeken. BRrr... Die ziet er te eng uit voor een nitwit zoals ik. Jij zou zoiets kunnen maar ik waag me er niet aan. Ik heb namelijk geen idee hoe ik een backup van het register maak. En ook al zou je dat uitleggen, dan nog zou ik het niet durven. Ik ben veel te bang dat ik iets belangrijks kwijtraak.

Ik gok er maar op dat mijn laptop het goed blijft doen. En op het moment dat hij weer sputtert doe ik een windowsupdate of kom ik weer terug bij helpmij.nl of bij jou.

Super bedankt voor al jouw tijd. Je hebt me tot nu toe in ieder geval vooruit geholpen. Hopelijk blijft mijn laptop nu stil... #fingerscrossed
 
Niet iedereen is onverdeeld blij met mijn aanwezigheid hier, dat weet ik zelf wel maar dat neemt niet weg dat ik altijd probeer iemand zo goed mogelijk te adviseren of de weg naar een mogelijke oplossing te wijzen.
Uiteraard hoop ik met jou dat je laptop vanaf nu goed blijft werken.

Als laatste wil ik je het advies geven om Systeeem-herstel te activeren want dat is standaard uitgeschakeld in Win 10.
Hoe je dat aanzet => https://www.windows-helpdesk.nl/systeemherstel-windows-10/
Met systeem-herstel kun je, in geval van problemen na een update, de laptop terugzetten naar de situatie van vóór de update en zou hij dus weer goed moeten werken.
Succes en veel plezier ermee verder :thumb:
 
Hola!
Dank je wel nog voor jouw tip over systeemherstel. Misschien heb ik deze wel nodig want mijn laptop begint weer lawaai te maken en traag te reageren. Alsof er inderdaad een bug zit ergens. Alsof er ergens iets conflicteert. Misschien toch weer die NVIDIA? Norton is eraf. Explorer gebruik ik niet meer...

Ik kan nu systeemherstel proberen maar... raak ik instellingen kwijt als ik systeemherstel activeer?
 
Instellingen die gedaan zijn, als ook apps die geïnstalleerd zijn na de datum van het gekozen herstelpunt worden verwijderd.
Dus als het herstelpunt zeg 2 weken oud is, dan verlies je alle instellingen en apps die de laatste 2 weken geïnstalleerd of gewijzigd werden...
Dit geldt niet voor documenten en email...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan