• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gas-/ elektriciteits-verbruik van jaren vergelijken in een grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

gdaen

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
20
Beste experts,

ik heb tijdens de afgelopen jaren mijn energie en waterverbruik bijgehouden in een Excel-document.
Nu zou ik deze gegevens graag in een lijn-diagram per jaar met elkaar willen vergelijken. Maar dit lukt me niet helemaal.
Ik zit een beetje in de knoei met de tijds-as, aangezien ik niet steeds op dezelfde datum mijn meterstanden opschrijf, zou ieder jaar een aparte X-as moeten hebben.
Ik heb de datum-notaties al zo aangepast dat deze enkel de dagen en de maanden aangeven, maar dat is nog niet de oplossing voor het volledige probleem.

Kan iemand me hiermee helpen?
In bijlage heb ik een voorbeeldje gestoken met enkel de nuttige gegevens.
Op de tabbladen zijn de gegevens te vinden die ik invul, deze worden naar het eerste tabblad gekopieerd om dan daar in een grafiek te zetten.

Alvast bedankt,
Geert
 

Bijlagen

  • Gasverbruik.xlsx
    62,1 KB · Weergaven: 160
Je verbruik op de eerste dag van het jaar kun je uiteraard ook gewoon berekenen: =G2-C52. En voor 2020 ook: =K2-G40. Ik vie verder niet zoveel geks aan je grafiek. Misschien moet je in weken of maanden het verbruik laten zien, en niet in datums.
 
Je kan zien dat de grafiek van 2019 maar tot 25/09 loopt, terwijl de gegevens zijn ingevuld tot 27/12.
Dat komt doordat kolom J als X-as wordt gebruikt, terwijl ik eigenlijk 3 X-assen zou moeten gebruiken:
- Kolom B voor 2018
- Kolom F voor 2019
- Kolom J voor 2020

Per week het verbruik laten zien, is misschien een goed idee, maar hoe pak ik dat dan weer aan? Want je kan zien dat ik in sommige weken de meterstanden niet heb opgeschreven (daarom zijn er voor 2019 veel minder gegevens).

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Ben het met Octafish eens.
Heb wat kleine aanpassingen gedaan oa aangepaste notatie zie code en heb de x-as op 1/1 laten beginnen en op 31/12 laten eindigen zodat in het vervolg elke meet datum meegenomen wordt dus ook die voor 3/1 en na 27/12 wat eerst de setting was.
Aan de berekening is niks veranderd mag je zelf naar behoefte doen.
Code:
[$-nl-NL]mmmm;@
 

Bijlagen

  • Gasverbruik-R99.xlsx
    62,2 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt:
Beste Route99,

bedankt voor je snelle reactie.
Kan je me zeggen hoe je de maanden in de grafiek laat zien i.p.v. de datums? Dit is wel een mooie oplossing.
Maar je kan zien dat de grafiek van 2019 eigenlijk niet klopt, aangezien deze niet doorloopt tot december... Wat dus te wijten is aan het feit dat ik 3 x-assen nodig heb...
 
Das inderdaad nog een schoonheidsfout...
Dat komt omdat je de datum as van 2020 als x-as gezet hebt.

Maak een jaar onafhankelijk as door de metingen te noteren als : voorbeeld..... met 2 kolommen (vergeet die m3 die heb ik er alleen bij gezet dat dit een verbruik zou kunnen zijn)
03-01 66 m3
etc.....

en niet als
vr 3-1-2020 66 m3
etc...

als verbruik (tis maar ff een snel voorbeeld)
en dan mag je gerust het jaartal boven de kolom zetten van die datums, die gebruik je voor de legenda.
Als je dan de x-assen uitzet en heb je alleen de datums en dan gaat het wel goed....

Das veel simpeler... dan heb je dus maar 1 en geen 3 assen waar je mee worstelde.

Sorry had er de eerste keer overheen gekeken.
Moet zo de hele middag weg, kan er nu niet er meer tijd in steken.

Gaat je vast lukken.
 
Laatst bewerkt:
Zet de gegevens in 1 tabel onder elkaar en gebruik een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Gasverbruik.xlsx
    69,9 KB · Weergaven: 141
@VenA

Prachtige oplossing, maar dit gaat mijn petje momenteel te boven.
Ik moet me precies even in draaitabelen verdiepen, want dit begrijp ik zo niet.

@route99
Bedankt voor je uitleg! Kan je misschien even een voorbeeldje bijvoegen? Dan kan ik het misschien ook iets beter begrijpen...

Bedankt voor jullie hulp!
 
De grafieken tonen niet het verbruik per periode maar maken de ontwikkeling van de meterstanden inzichtelijk.
Ik zou liever een grafiek zien die zichtbaar maakt dat ik in de winter veel en in de zomer weinig gas verbruik.
Om de data daarvoor geschikt te maken is Power Query wel heel erg handig.
 
@pixcel
Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van wat je tegen elkaar wil uitzetten.

Stel; TS vond het verbruik in 2018 te hoog en heeft besloten voor wat extra isolatie. Dit gaf een goed resultaat t/m oktober 2019. Maar door de 'extreme koude' in nov en dec 2019 heeft deze investering helaas geen direct effect gehad.
Dus begin 2020 maar een nieuwe ketel en jawel het verbruik neemt significant af. Dit jaar was november de koudste maand ooit. En dan is in de grafiek duidelijk te zien dat de investering in de nieuwe ketel lonend is geweest.:d

Met deze beperkte dataset kan je eigenlijk niet zoveel en is ook weinig zinvol. Het zal de TS dan waarschijnlijk ook meer gaan over het opzetten van een grafiek dan over echte data-analyse.
 
@VenA
@route99
Bedankt voor je uitleg! Kan je misschien even een voorbeeldje bijvoegen? Dan kan ik het misschien ook iets beter begrijpen...
Zelf in bijvoorbeeld kolom A alleen de datum zetten en in kolom B het gasverbruik, das alles, kun je toch zelf wel.

En er zijn veel gratis online Excel cursussen, oa deze waarin je direct bij de tip van hierboven komt, draaitabellen maken.
https://www.gratiscursus.be/excel_cursus/excelles14c.htm
 
Bedankt voor de info.
Ik ga het even op mijn gemak bekijken.
 
Als je nog wat tijd en energie over hebt, kun je hier ook nog eens naar kijken.
Ik heb sinds april 2018 een Slimme meter en haal iedere maand de dagelijkse verbruikcijfers op (handmatig copy/paste)
Iedere maand voeg ik wat functionaliteit toe en het begint er op te lijken dat ik wat trends kan ontdekken en kan me een beetje voorbereiden op de jaarafrekening.
Het proces is nog verder te automatiseren, maar bij 1 keer per maand updaten valt het handmatige wel mee.
Misschien zit er een view bij waar je iets mee kunt.
 

Bijlagen

  • SlimmeMeter_2019a.xlsb
    259 KB · Weergaven: 166
leuk!
2020 valt goed mee van verbruik ! Dank zij de corona of ondanks ?
 
Ik denk dat de Global Warming sneller gaat dan we hopen :(
Door de corona werk ik veel thuis en we verbruiken dan toch wat meer energie.
Dus normaal zou het verbruik toch nog iets lager zijn geweest, denk ik.
Ik denk dat het net zo interessant begint te worden om de temperatuur per dag te gaan meten (met een slimme thermometer) en die gegevens koppelen aan het energie verbruik. Tegen de tijd dat ik weet wat het verband is, moeten we van het gas af en gaat alles elektrisch.
Dit valt uiteraard ook onder de Wet van Behoud van Ellende :confused:
 
@Piet Bom: zeer mooie excel-file. Die ga ik eens uitpluizen, daar kan ik heel wat mooie ideeën uit halen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan