• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes met - en + kunnen verbinden a.d.h.v. verschillende criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

RhandyKS

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
6
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een Excel vraagstuk.

Ik heb een excel lijst met duizenden regels waarbij transporten staan met klantinformatie (order en relatie) en de gewichten van deze transporten. Helaas bevat deze lijst zowel transporten die richting klanten gaan, maar ook interne transporten. De lijst wordt gebruikt om een overzicht te creeeren hoe veel gewicht er vervoerd is. Dit moet enkel het gewicht bevat van transporten naar de klant en dus niet de interne transporten.

In tabblad 'Template' heb ik een voorbeeld gemaakt hoe de file eruit ziet, waarbij kolom D en E dezelfde gegevens bevatten. Ik zou graag middels een functie/macro/iets anders een manier hebben waarop excel een voorwaarde gaat toepassen. In cellen E1 en E2 moet een 0 genoteerd worden indien de waarde van D2 gelijk is aan de waarde D1 maar dan - of +. Een - gewicht kan dus enkel gekoppeld worden aan een + gewicht. Daarbij moet ook de tekst in B1 overeenkomen met B2 en de tekst in C1 moet overeenkomen met de tekst in C2. De check of C1 gelijk is aan C2 en of B1 gelijk is aan B2 moet dus worden geiniteerd indien Excel heeft geconstateerd dat het gewicht in een cel in kolom D gelijk is aan een andere cel in kolom D (maar dan + ipv - of andersom)

Kort samengevat:
Voorwaarde 1: Excel matcht waardes in kolom D
Voorwaarde 2: indien er een match is, dan wordt gecheckt of de cellen in kolom B overeenkomen.
Voorwaarde 3: indien er een match is, dan wordt gecheckt of de cellen in kolom C overeenkomen.

Uitkomst: indien alle voorwaardes voltooid zijn dan wordt er een '0' genoteerd in kolom E.

Is zoiets uit te voeren in Excel.

Ik hoor graag jullie bevindingen.
Mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het ook graag.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld HelpMij Forum.xlsx
    10 KB · Weergaven: 19
Deze in E1?

Code:
=ALS(EN(SOMPRODUCT(--(ABS($D$1:$D$4)=ABS(D1)))>1;AANTALLEN.ALS($B$1:$B$4;B1;$C$1:$C$4;C1)>1);0;D1)
 
Laatst bewerkt:
Deze in E1?

Code:
=ALS(EN(SOMPRODUCT(--(ABS($D$1:$D$4)=ABS(D1)))>1;AANTALLEN.ALS($B$1:$B$4;B1;$C$1:$C$4;C1)>1);0;D1)

Hoi JVeer,

Toch nog een kleine vraag over de formule. Als ik nu twee regels heb waarvan het gewicht gelijk is, maar dan twee keer positief of 2 keer negatief dan maakt de formule er ook een 0 van in kolom E. Is het ook mogelijk om de formule zo aan te passen dan er enkel positieve gewichten met negatieve gewichten worden gematched?
 
Deze dan

Code:
=ALS(EN(SOMPRODUCT(--($D$1:$D$4=ALS(D1<0;ABS(D1);-D1)))=1;AANTALLEN.ALS($B$1:$B$4;B1;$C$1:$C$4;C1)>1);0;D1)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan